רגע קלפהולץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רגע קלפהולץ
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 13 בדצמבר 1907
רפובליקת פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 11 בינואר 2007 (בגיל 99) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רגע קלפהולץ (13 בדצמבר 190711 בינואר 2007) הייתה רופאה ישראלית, אשר בשנות ה-30 של המאה ה-20 ניהלה רומן קצר עם דוד בן-גוריון.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רגע (רגינה) קלפהולץ נולדה בפולין בשנת 1907, ובגיל צעיר היגרה עם משפחתה לווינה. אביה חיים קלפהולץ היה סוחר אמיד שנהג לארח בביתו ציונים ואנשי היישוב שהזדמנו לוינה. בנעוריה הייתה חברה בתנועת הנוער היהודית "בלאו-וייס". מאוחר יותר למדה בבית הספר לרפואה בווינה. במהלך לימודיה השתתפה בפעילות ציונית, ונהגה לנסוע, יחד עם אחותה אני קלפהולץ הצעירה ממנה בשנתיים, לועידות הקונגרס הציוני שהתקיימו באירופה. ניהלה רומן קצר דוד בן-גוריון ממנהיגי היישוב, שהיה באותה עת המזכיר הכללי של ההסתדרות הכללית. השניים החליפו מכתבי אהבה שככל שנשמרו הפכו לפריטי אספנות יקרי ערך. על אופי ההתכתבות ביניהם ניתן ללמוד ממכתב תודה של בן-גוריון על ברכתה ליום הולדתו:

"הצדק היה איתך בעניין יום ההולדת – באמת ראית את התאריך (דטום) 16.2 בפספורט שלי. אבל הדטום הרשמי הזה אינו נכון, והיום הנכון הוא בחודש אוקטובר, אבל זה לא חשוב. חשוב ויקר בשבילי היה הדבר כי זכרת זאת – ובעד זה הייתי רוצה – בווינה אגיד לך מה הייתי רוצה.
שלך דוד
לעת עתה אל תספרי לאיש על יום בואי לווינה".

את ההיכרות הראשונה ביניהם ערך יוסף ברץ (1890–1968), חלוץ ואיש ציבור ישראלי, ממייסדי קבוצת דגניה וממקימי האגודה למען החייל וחבר הכנסת הראשונה מטעם מפא"י.

עם סיום לימודי הרפואה, בשנת 1935, עלתה רגע קלפהולץ לארץ ישראל ועבדה כרופאה במקומות שונים בארץ.

פולה בן-גוריון ידעה על הרומן והבליגה. בפגישה היחידה שלה עם קלפהולץ, נתנה לה שלוש תמונות שלה ושל בן-גוריון שצולמו על שפת ים המלח, ורשמה על גבן הקדשה: "לרגה – מפולה". יותר מזה לא אמרה לה דבר. גם על פרשיות אהבים אחרות שבעלה ניהל, עם רבקה כצנלסון ודוריס מאי, מזכירתו האנגלייה של חיים ויצמן, הבליגה, כי חשה שתפקיד חייה הוא לשמור על האיש העומד בראש בניין הארץ, אותו העריצה.[1] למרות הבלגתה נהגה לסור - במסווה של ביקורי ידידות לדירתה של רגע ברחוב בן יהודה בתל אביב ולרמוז לה כי היא מודעת לקשר שלה עם בן-גוריון. מכאן החלה התרחקות בין רגע לבן-גוריון ופרשת אהבתם הגיעה לקיצה.

לאחר כמה שנים נישאה לאברהם דיאמנט יליד צ'כוסלובקיה שעלה לארץ בשנת 1929 והשניים התגוררו בפרדס חנה-כרכור. בעלה אברהם דיאמנט נפטר בשנת 1986. רגע קלפהולץ נפטרה בשנת 2007, כשהייתה בת 99 שנים, 34 שנים לאחר מותו של בן-גוריון. נקברה בבית העלמין שדה יהושע בחיפה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • תום שגב, מדינה בכל מחיר. סיפור חייו של דוד בן-גוריון, הוצאת כתר, 2018.
  • שבתי טבת, קנאת דוד. חיי דוד בן-גוריון, כרך ג' - הקרקע הבוער, הוצאת שוקן, 1987.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]