קתדרלת מריה הקדושה בפולה

קתדרלת מריה הקדושה ומגדל הפעמונים

קתדרלת מריה הקדושה בפולה או קתדרלת פולה היא קון-קתדרלה בפולה שבקרואטיה. הקתדרלה, יחד עם הבזיליקה האופרזיאנית בפורץ', היא אחת משני המושבים של הדוכסות הרומית-קתולית של פורץ' ופולה. הקתדרלה ממוקמת בצדו הדרומי של מפרץ פולה. האתר של הכנסייה שימש לפולחן דתי עוד מהתקופה הרומית והכנסיות הנוצריות הראשונות פה נבנו במאה ה-4 ובמאה ה-5.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סביר להניח שבעבר היה במיקום של הכנסייה מקדש לאל יופיטר. חפירות ארכאולוגיות מצאו כי בתקופה אחרת היו פה גם מרחצאות רומיים, ובמהלך רדיפותיו של הקיסר דיוקלטיאנוס נוצרים מקומיים השתמשו במקום למפגשים סודיים.

פסיפס של מריה הבתולה בקתדרלת פולה

במאות ה-4 וה-5 נבנתה במקום מערכת של מבנים. תחילה נבנתה במקום כנסייה קטנה שרוחבה מתאים לרוחב אולם הקתדרלה של ימינו, ולידה נבנתה כנסייה המוקדשת לתומאס הקדוש, ובתחילת המאה ה-5 שתי הכנסיות אוחדו לכנסיית אולם אחת. באמצע המאה ה-5, הכנסייה השתדרגה שוב לבזיליקה עם שלושה אולמות, עם אפסיס בחזית וצד אחורי שטוח לגמרי, אלמנטים שהיו פופולריים בצפון הים האדריאטי באותו זמן. מאוחר יותר בפטיסטריום בצורת צלב ומקום מגורים לבישוף תוכננו במקום, אך נהרסו כאשר מושב הדוכסות עבר לבזיליקה האופרזיאנית בפורץ'.

סביר להניח שהקתדרלה של היום מורכבת מהרחבה של כל המבנים שהיו קיימים בעבר. הקתדרלה המקורית מעוטרת בציורי קיר ובפסיפסי רצפה, ועם זאת, רק חלק קטן מהפסיפס שרד כיום.

הבישוף הראשון שישב בפולה היה אנטוניוס, ששמו הוזכר בין השנים 510-547. בתקופת שלטונו של הבישוף הנדגיס (857-862) נבנתה כניסה נוספת בקיר הדרומי של החומה. כיום הכניסה נחסמה אך עדיין נראים קווי המתאר שלה. הקתדרלה נפגעה קשות באש שהייתה בעיר במהלך פשיטה וונציאנית ב-1242. הקתדרלה שופצה במלואה במאה ה-15] ונוספו כלי הקודש הנמצאים בה כיום.

ב-1707 נבנה מגדל הפעמונים הבארוקי של הקתדרלה סמוך לבפטיסטריום מהמאה ה-5. האבנים ששימשו לבניית המגדל נלקחו מהאמפיתיאטרון הרומי הסמוך. החזית הקלאסית של הקתדרלה נבנתה בשנת 1712 כאשר החלו עבודות שיפוץ נרחבות של הקתדרלה שנגמרו ב-1924. הבפטיסטריום מהמאה ה-5 ככל הנראה נהרס ב-1885. פייטרו קנדלר, היסטוריון אוסטרי מהמאה ה-19, צייר כמה ציורים של הבפטיסטריום ששרדו עד היום, ואשר מראים שיש לו אגן טבילה משושה, אשר מזכיר את זה שבבזיליקה האופרזיאנית של פורץ'.

ב-1860 קבר ובו סרקופג אבן התגלה בכנסייה. בסרקופג הייתה קופסה מכסף המעוטרת בתיאורים של סנט הרמגורס וסנט פורטונטס, הבישופים של אקוויליה. בקופסה היו שרידי קודש קטנים שהאמינו שהיו השרידים של תומאס הקדוש, הפטרון של פולה ושל דוכסות פולה-פורץ'. השרידים ככל הנראה הובאו לכאן מקונסטנטינופול וכיום הם נמצאים במוזיאון לתולדות האמנות שבווינה.

הקתדרלה ניזוקה קשות בהפצצות של 1944 במלחמת העולם השנייה על פולה, אך שוחזרה ב-1947.

שרידים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1675 נמצאו חמישה סרקופגים מתחת למזבח הראשי. נאמר שהסרקופגים הכילו עצמות של מספר קדושים הקרויים ג'ורג', תיאודור, דמטריוס, באזיל ופלורה, יחד עם שרידיו של שלמה, מלך הונגריה ששלט בין השנים 1057-1081. איכשהו, רק השרידים של פלורה ושל המלך ההונגרי שלמה אושרו ואומתו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]