קשר פפטידי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובת דחיסה בין שתי חומצות אמינו, הפחמן מהקצה הקרבוקסילי של אחת החומצות נקשר לחנקן שבקצה האמיני בחומצה השנייה. נוצר קשר פפטידי (אדום) ומשתחררת מולקולת מים (כחול)

קשר פפטידי הוא קשר קוולנטי בין שתי חומצות אמינו.

הקשר נוצר בתגובת דחיסה, במהלכה מתחברות שתי חומצות אמיניות ונפלטת מולקולה אחת של מים. בעת יצירת הקשר, חומצה אמינית אחת משתמשת בקצה האמיני שלה (NH2) כדי להתחבר לקצה הקרבוקסילי (COOH) של חומצה אמינית שנייה; שאר מרכיבי חומצות האמינו - אטום מימן, אטום הפחמן המרכזי והשייר המייחד כל חומצה (קבוצת R) - אלה אינם משתתפים בקשר. כאשר תהליך יצירת הקשר מסתיים נוצר קשר חדש בין מימן, חנקן, פחמן וחמצן ונותרים שני אטומי מימן ואטום חמצן הנפלטים כמים (H2O).

קשר פפטידי הוא למעשה קשר אמידי, שכן לאחר היווצרותו נוצרת קבוצת אמיד (CONH) המורכבת מקבוצת קרבוניל (CO) שנתרמה על ידי הקצה הקרבוקסילי של החומצה הראשונה, ומקבוצת אמין (NH), שנתרמה על ידי הקצה האמיני של החומצה השנייה.

שרשרת של שתי חומצות אמינו ומעלה המחוברות בקשר פפטידי נקראת פפטיד. בסיווג על פי אורך שרשרת של שתי חומצות נקראות דיפפטיד; שלוש חומצות - טריפפטיד; עד 20 חומצות - אוליגופפטיד; 30 עד 50 חומצות -פוליפפטיד; מעל ל-50 חומצות - חלבון. [דרוש מקור]

לגילוי קשרים פפטידיים בתמיסה משתמשים במבחן ביאורט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא כימיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.