קלרה גולדציהר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קלרה גולדציהר
Goldzieher Klára
לידה 24 בדצמבר 1881
בודפשט, האימפריה האוסטרו-הונגרית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 8 באוגוסט 1962 (בגיל 80)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Goldzieher Klára עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קלרה גולדציהרהונגרית: Goldzieher Klára;‏ בודפשט, 24 בדצמבר 1881[1]באדן ביי וין, 8 באוגוסט 1962) הייתה אמנית טקסטיל, וגרפולוגית יהודייה-הונגרייה. היא נחשבה לאחד הגרפולוגים הבולטים גם בארצות הברית.

קורות חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קלרה גולדציהר נולדה במשפחה יהודית כבתם של וילמוש גולדציהר, רופא עיניים, ושל ברתה פרוינד, בתו של בעל קרקעות. אביה היה אחיינו של המזרחן המפורסם יצחק יהודה (איגנץ) גולדציהר (ענף אחד של המשפחה השתמשה בגרסת שם המשפחה ללא ה-e, כלומר Goldziher ולא Goldzieher), על פי הנהוג הכתיב העברי. אחיה הצעיר, מיקשה גולדציהר, שהיה צעיר ממנו בשנתיים, הפך לרופא כמו אביהם; ב-1925 הוא ומשפחתו התיישבו בניו יורק.

קלרה גולדציהר לא הייתה אפילו בת עשרים כשנישאה ליזם הטכני אאורל רומאן, שגר אז בשדרות אנדראשי 43, באותו הבניין שבו פעל גם בית הקפה היפני המפורסם. רומאן הפך לפקיד בנק ברבות הימים ולאחר מכן מנהל כללי בחברת מניות. לבני הזוג לא היו ילדים, על אף שהם מאוד רצו. הם עברו דירה מסיבות אישיות כמה וכמה פעמים בבודפשט.

אאורל רומאן נגרר ב-20 באוקטובר 1944 על ידי בריוני מפלגת צלב החץ לעבודת כפייה של חפירת תעלות ושוחות ואחר כך בנובמבר גורש מקומארום מערבה (לכיוון אוסטריה-גרמניה הנאצית), שם נעלמו עקבותיו. תאריך הפטירה במסמכים הרשמיים מוזכר כ-15 בדצמבר. קלרה גולדציהר ברחה מגטו בודפשט במזל רב, ואז, כמו אחיה הצעיר היגרה אחרי השחרור ומצאה בית חדש בארצות הברית.

פעילות אמנות טקסטיל[עריכת קוד מקור | עריכה]

קלרה גולדציהר התעניינה תחילה בציור ואז פנתה לאמנות טקסטיל. העיתון פסטר לויד שהופיע בבודפשט בשפה הגרמנית בגיליון ה-10 באוגוסט 1912 פרסם מאמר שלה תחת השם "בטיק", אליו התייחס העיתון גם בעמוד הראשון. היא מילאה תפקיד מכריע בהבאה להונגריה של האמנות והטכנולוגיה בטיק, שעד אז לא היה ידוע בהונגריה. ב-1913, יחד עם שני אמנים שימושיים ידועים, לאיוש קוזמה וארתור לקאטוש, הקימה את הסדנה לאמנויות הטקסטיל של בודפשט, שפעלה בדירתה ברחוב צ'אקי.

באותה שנה השתתפה בתערוכה משותפת במוזיאון ארנסט. המגזינים ניוגט וכתב העת "אמנות שימושית הונגרית" הדגישו שניהם את עבודות הבטיק בעלת הטעם הטוב שלה בדיווחים שלהם על התערוכה. בשנת 1914, קלרה רכשה ידע נוסף באמנות זו בסיור לימודי בהולנד.

סבתא של הגרפולוגיה ההונגרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליס יאסי ידועה בדרך כלל כאמנית תנועה, כוריאוגרפית, מורה לריקוד, ויוצרת היסודות של ההתעמלות הרפואית ההונגרית, אך היא הייתה מעורבת באופן פעיל גם בניתוח כתב היד והאמינה שיש לטפח זאת לרמה מדעית. היא הכניסה את קלרה גולדציהר, שהתעניינה גם בפסיכולוגיה, לעולם הגרפולוגיה, והיא ראתה את בחינת כתב היד באותה גישה.

קלרה מכונה גם הגברת הגדולה של הגרפולוגיה ההונגרית, לא במקרה. היא יצרה את היסודות המדעיים של מחקר הכתב; חקרה את הקשר בין דיבור לכתב יד, בחנה כתב של אנשים עם מוגבלות, כתב של אנשים איטרי יד ימינם, שילבה את בחינת הכתב בחקר תאומים וחקר תורשה. היא פרסמה את תוצאות חקירותיה בכתיבת מחקרים ובכתבי עת מדעיים. היא תרמה לפיתוח מכשיר מדידה לבדיקת כתבי יד (גרפודין). היא גם השתתפה ביצירת המסגרת המוסדית-ארגונית של חקר הכתב: הייתה ממייסדי ופקידי החברה לחקר הכתב ההונגרית והמכון לחקר הכתב.

ספריה בהונגרית

  • כתיבה ואישיות (1926, רוואי)
  • מי אתה? כתיבתך תגיד לנו - ספר יד לגרפולוגיה (1944, ביתא אירודלמי רט)

עדיין נוכחים בשוק הספרים ובמדפי הספרים של המתעניינים בניתוח גרפולוגי.

התחלה חדשה באמריקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קלרה נאלצה להתחיל חיים חדשים בניו יורק בגיל שישים ושש. מכשיר המדידה שלה הגרפודין והידע המקצועי הפכו אותה שוב לגרפולוגית מצליחה, היא הצליחה לעבוד בסביבה מחקרית מדעית, בין היתר פעלה כמרצה בבית הספר החדש למחקר חברתי. לאחר שספרו על גרפולוגיה (כתב יד, מפתח לאישיות) יצא לאור באנגלית ב-1952, היא נחשבה לאחד הגרפולוגים הבולטים בארצות הברית. הוא לא הייתה מסוגלת עוד לסיים את עבודתה הגדולה הבאה, האנציקלופדיה של הגרפולוגיה.

מותה והנצחתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

Románné Goldzieher Klára emléktáblája, Bp. XIII., Hegedűs Gyula u. 14.
הלוח של קלרה גולדציהר שנחנך ב-2011 על קיר מגוריה הקודם, Bp. ברובע 13, Gyula Hegedűs u. ב-14

באביב 1962, מצבה הבריאותי הידרדר, אז נסעה למלון טירה בבאדן, ליד וינה, לקבלת טיפול רפואי. היא מתה שם מתסחיף ריאתי בגיל 81. מקום מנוחתה לא היה ידוע למקצוע הגרפולוגיה ההונגרית במשך תקופה ארוכה, אך בעקבות עבודת המחקר של המהנדס-גרפולוג יוז'ף אורבן ב-2011, נחשף מקום קבורתה בזימרינג בווינה.

לוח הזיכרון שלה במעונם האחרון של בני הזוג בפשט הוקם על קיר הבניין. הוא הותקן בשנת 2011 ביוזמתה של אנה פאלמאי, נשיאת אגודת הספרות ההונגרית.

פרסומיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קלרה גולדציהר: כתב ודמות, 1925
  • קלרה גולדציהר: כתב ואישיות. גרפולוגיה, מהדורות רוואי, בודפשט, 1926, 192 עמ'.
  • קלרה גולדציהר: כתב ידו של יאנוש ויידה, ניוגט, 1926, 22. עמודים 785–789.
  • Klara Goldzieher Roman: Untersuchungen über die Schreibegeschwindigkeit und ihre Hemmungen, Nachtrichtendienst für Charakterologie, vol. 6. מס' 1, 1927
  • קלרה גולדציהר: הכתב של בעלי פגמים בדיבור, Magyar Gyógypedagogia, vol. 4, מס' הוצאת אוניברסיטת בודפשט, 1928
Románné Goldzieher Klára, 1935
תמונה של קלרה גולדציהר לרגל ביקורה באמריקה ב-1935, מאוסף יוז'ף אורבן.
  • Kurt Lewin – Klara Goldzieher Roman: Das allgemeinmotorische Verhalten den Stotterers, Institut für Psychologie der Berliner Universität, 1929 (לא פורסם)
  • Theodor Flatau – Klara Goldzieher Roman: Die graphologische Beurteilung der Stottererhandschriften, Die Medizinische Welt, מס' 25, ברלין, 1929
  • Klara Goldzieher Roman: Untersuchungen über die Schrift der Stotterer, Stammler und Polterer, Zeitschrift für Kindeforschung, vol. 35, 1929
  • Klara Goldzieher Roman: Graphodyn, Zeitschrift für angewandte Psychologie, מס' 11, ברלין, 1931, 23-33. עמ.
  • קלרה גולדציהר: קווים מנחים לכתיבת מחקר וגרפודין ויישומיו הפוטנציאליים, סקירה פסיכולוגית הונגרית, 1933. 6. כרך, 3-4. מס' 104–115.
  • פטר נמט - קלרה גולדציהר: קביעת האינדיבידואליות של צעירים בעלי הפרעה נפשית על סמך בחינת כתביהם: קרימינולוגיה יישומית וגרפיולוגיה, Magyar Gyógypedagógia, Árpád Ny., קלוצ'ה, 1933
Románné Goldzieher Klára, 1935 - fotó hátoldala.
גב התמונה של קלרה מ-1935.

מאמרים על קלרה גולדציהר[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מכונת למדידת נשמה - המצאה מרכזית של בתו של פרופסור גולדציהר. מדיאר הירלאפ, (Magyar Hírlap) 1932
  • המומחית ההונגרייה הראשונה לכתב משפטי משתמשת במכונה כדי לבצע גרפולוגיה. מדיאר הירלאפ, 1934-01-16 / 11. שִׁיר
  • הדו"ח המעניין של קלרה גולדציהר על הקונגרס הבינלאומי לגרפולוגיה בפריז. ניוזלטר, 10 בנובמבר 1937

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קלרה גולדציהר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Születési bejegyzése a pesti neológ izraelita hitközség születési akv. 1886/1881. folyószáma alatt". נבדק ב-2021-02-19.