קלייר טורי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קלייר טורי
Clare Torry
קלייר טורי, 2003
קלייר טורי, 2003
קלייר טורי, 2003
לידה 29 בנובמבר 1947 (בת 76)
לונדון, בריטניהבריטניה בריטניה
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
ידועה בשל כתיבה וביצוע הסולו הווקאלי בשיר "The Great Gig In the Sky" באלבום "The Dark Side of the Moon" של פינק פלויד
השכלה Battle Abbey School עריכת הנתון בוויקינתונים
מקצוע זמרת ופזמונאית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קלייר טוריאנגלית: Clare Torry;‏ נולדה ב-29 בנובמבר 1947 בלונדון) היא זמרת ופזמונאית בריטית.

טורי התפרסמה כמבצעת של הסולו הווקאלי, אותו אילתרה בעת ההקלטה, בשיר "The Great Gig In the Sky" מתוך האלבום "The Dark Side of the Moon" של להקת פינק פלויד - ביצוע שנחשב בעיני רבים לאחד הביצועים הווקאלים הגדולים בתולדות הרוק.

לאחר פשרה שהושגה בתביעה משפטית שניהלה טורי נגד הלהקה ונגד חברת התקליטים שלה, EMI, הוכרה טורי גם כיוצרת של הקטע יחד עם קלידן הלהקה ריצ'רד רייט.

תחילת הדרך[עריכת קוד מקור | עריכה]

טורי נולדה ב-29 בנובמבר 1947 בשכונת מרילבון בלונדון, לאב איש צבא ולאם שהייתה שנים רבות ראש הלשכה של מנכ"ל ה-BBC.

את קריירת המוזיקה שלה החלה בשנות ה-60 בביצועי גרסאות כיסוי וכזמרת לווי על פי דרישה באולפני אבי רוד. לאחר מכן הייתה פזמונאית בית של חברת התקליטים EMI.

The Great Gig In the Sky[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינואר 1973 להקת פינק פלויד הייתה בשלבים אחרונים של הקלטת אלבומה "The Dark Side of the Moon". הקטע שהפך להיות "The Great Gig In the Sky" היה קטע אינסטרומנטלי ועמד על סף הוצאה מהאלבום הסופי.

טכנאי ההקלטה, אלן פרסונס, התעקש על השארת הקטע באלבום, וטען שיש להוסיף לו ביצוע קולי. הוא המליץ ללהקה לגייס לצורך כך את טורי, איתה עבד בעבר. למרות שטורי הסתייגה בתחילה, כיוון שלא העריצה את המוזיקה של פינק פלויד, היא הסכימה לבסוף והגיעה להקלטה ביום ראשון, 21 בינואר.

הם שאלו - את מי נביא שישיר את זה? אמרתי להם שאני מכיר זמרת מצויינת. היכרתי אותה מאלבום שהיא הוציאה, אלבום גרסאות כיסוי מהסוג שהיה נפוץ באותה תקופה, תמיד השלימו אותם בתוך יום אחד. והתרשמתי ממנה מאד. הם אמרו לה - אין לנו מילים ואין מלודיה, רק סדרה של אקורדים, תראי מה את יכולה לעשות עם זה... היא הייתה שם בסך הכל שעתיים. למיטב זכרוני היא עשתה שניים או שלושה טייקים, מהם אספנו את הקטעים הטובים ביותר לגירסת מאסטר.

טורי עצמה סיפרה למגזין המוזיקה "Rolling Stone":

נכנסתי לאולפן, הרכבתי את האוזניות והתחלתי לשיר - "או, אה, בייבי, בייבי"... הם לא אהבו את זה. הם אמרו לי - תנסי לשיר תווים ארוכים יותר. החלטתי להעמיד פנים שהקול שלי הוא כלי נגינה.

טורי קיבלה על ההקלטה תשלום של 30 לירות שטרלינג, תשלום סטנדרטי לעבודת אולפן של סוף שבוע. כשיצאה מהאולפן הרגישה שלא הביאה ללהקה את התוצאה המקווה, התנצלה, ועזבה את האולפן כשהיא משוכנעת שלא ייעשה שימוש בהקלטה. רק כששמעה את האלבום בחנות תקליטים, לאחר צאתו לאור, הבינה את גודל תפקידה בקטע.

טורי ביצעה את הקטע לאחר מכן בהופעות חיות של פינק פלויד ב-1973, ופעם נוספת ב-1990. היא ביצעה אותו גם בהופעות סולו של רוג'ר ווטרס בשנות ה-80 לאחר עזיבתו את הלהקה.

המשך הקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טורי המשיכה להיות זמרת לווי מבוקשת במהלך שנות ה-70 וה-80, ובין השאר עבדה עם אוליביה ניוטון-ג'ון, סרז' גינזבורג, להקת "Culture Club", מיט לוף איתו שרה שני דואטים, והמשיכה לעבוד עם אלן פרסונס בלהקתו "The Alan Parsons Project" (כולל היותה סולנית באחד משיריהם) וגם עם רוג'ר ווטרס, איתו עבדה בפסקול הסרט "כשהרוח נושבת" אותו כתב ב-1986 ובאלבום הסולו שלו "Radio K.A.O.S" ב-1987.

כמו כן ביצעה טורי מספר שירים בתוכניות טלוויזיה של ה-BBC, שהמפורסם בהם היה גרסת כיסוי ל-"Love Is Like a Butterfly" (במקור של דולי פרטון) עבור הקומדיה המצליחה "Butterflies" ששודרה בשנות ה-70 וה-80.

התביעה המשפטית וההכרה ככותבת "The Great Gig In the Sky"[עריכת קוד מקור | עריכה]

טורי קיבלה קרדיט כמבצעת בשיר "The Great Gig In the Sky" כבר בצאת האלבום "The Dark Side of the Moon", אך למרות שאת הסולו הווקאלי אילתרה בעצמה לא הוכרה ככותבת בשיר. את הקרדיט על הכתיבה, והתמלוגים שלצידו, קיבל קלידן הלהקה ריצ'רד רייט.

ב-2004 תבעה טורי את הלהקה ואת חברת התקליטים EMI, בדרישה להכרה ככותבת בשיר ביחד עם רייט, ולתשלום תמלוגים רטרואקטיבי בהתאם.

ב-2005 הושגה פשרה בין הצדדים מחוץ לבית המשפט. פרטי הפשרה לא פורסמו, אך במהדורות האלבום שיצאו לאחר מכן הוכרה טורי ככותבת בשיר.

פרסים והוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2010 זכתה טורי בפרס מטעם האקדמיה הבריטית של פזמונאים, מלחינים וכותבים עבור "תרומה ייחודית לעולם המוזיקה".

ב-2012, במשאל קוראים של מגזין המוזיקה "Rolling Stone", נבחר ביצועה של טורי ב-"The Great Gig In the Sky" לביצוע הקולי השני בגדולתו בתולדות הרוק (אחרי "Bohemian Rhapsody" של להקת קווין).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קלייר טורי בוויקישיתוף