קלוברפילד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קלוברפילד
Cloverfield
בימוי מאט ריבס עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'יי ג'יי אברהמס, בראיין ברק עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט דרו גודארד עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה קווין סיט עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים מייקל סטאהל-דייוויד
מייק ווגל
אודט אנאבל
ליזי קפלן
ג'סיקה לוקס
טי. ג'יי. מילר
מוזיקה מייקל ג'אקינו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Bad Robot Productions, פרמאונט עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי פרמאונט
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית18 בינואר 2008
ישראלישראל31 בינואר 2008
משך הקרנה 84 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט פעולה מדע בדיוני, action-adventure film, סרט פנטזיה, סרט מותחן, Found Footage, קאייג'ו, סרט אסונות, פנטזיה מדעית, פסאודו-דוקומנטרי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב $25,000,000[1]
הכנסות $170,764,026
הכנסות באתר מוג'ו cloverfield
פרסים פרס סאטורן לסרט המדע הבדיוני הטוב ביותר
סרט הבא דרך קלוברפילד 10 עריכת הנתון בוויקינתונים
www.cloverfieldmovie.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קלוברפילדאנגלית: Cloverfield) הוא סרט אימה ואסונות אמריקאי שהפיק ג'יי ג'יי אברהמס, ביים מאט ריבס, ואת התסריט כתב דרו גודרד. הסרט מצולם בסגנון Found Footage, מנקודת מבט של גיבוריו המצלמים אותו במצלמה ביתית.

באוקטובר 2016 דרג כתב העת "רולינג סטון" את הסרט במקום ה-31 ברשימת חמישים סרטי האימה הגדולים של המאה ה-21[2].

זהו הסרט הראשון בסדרת "קלוברפילד", ומאז הופקו שני סרטים בסדרה. במרץ 2016 יצא סרט הספין אוף "דרך קלוברפילד 10", ובפברואר 2018 יצא סרט המדע הבדיוני "פרדוקס קלוברפילד".

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט נפתח בטכניקה המאפיינת סרטי פאונד פוטג' טיפוסיים: אין כתוביות פתיחה המציגות אותו, אלא מופיעה כותרת המציינת כי הסרט הוא "רכוש ארצות הברית", שמו הוא "קלוברפילד", וקלטת הווידאו נמצאה באזור ש"נודע בעבר בשם 'סנטרל פארק'". כל הסרט מצולם כביכול באמצעות מצלמה ביתית, ובתחילתו רואים את נוף סנטרל פארק בשעת הזריחה מכיכר קולומבוס. הזמן המצוין הוא 27 באפריל בשעה 6:41 בבוקר. רוב הוקינס מתאר את הסצנה, עובר לחדר השינה שם הוא מדבר עם בת'. הם מתכננים נסיעה משותפת לקוני איילנד.

הסצנה הבאה שרואים מצולמת (לפי הכיתוב) ב-22 במאי. ג'ייסון, אחיו הצעיר של רוב, וחברתו לילי קונים מצרכים למסיבת פרידה לרוב, העומד לנסוע ליפן לאחר שקיבל תפקיד סגן נשיא בחברה ששמה אינו מוזכר. לילי מבקשת מג'ייסון לצלם את הנוכחים במסיבה ולבקש מהם לומר מילות פרידה לרוב. בראשית המסיבה, ג'ייסון משכנע את חברו האדסון/"האד", לצלם את המסיבה. שאר הסרט מצולם מנקודת מבטו של האד. האד מתמקד בצילום מרלנה, חברה של לילי המגיעה למסיבה, שמוצאת חן בעיניו. כאשר בת' מגיעה למסיבה, מתברר לכולם שהיא ורוב קיימו יחסי מין ואז נפרדו. רוב אמר להאד ולג'ייסון כי ידע שהוא עוזב ליפן ולא ידע מה לומר לה. במקביל לסצנת המסיבה, אנחנו רואים מדי פעם סצנות מטיולם המשותף לקוני איילנד שהיו מוקלטות על הקלטת לפני כן. לאחר הוויכוח בינה לבין רוב, בת' עוזבת את המסיבה בכעס ולפתע הבניין רועד. לאחר מספר רגעים, משתתפי המסיבה מתאוששים ועולים לגג הבניין לבדוק מה גרם לרעידות האלו ורואים פיצוץ עז שממוטט בניין שלם מולם. המשתתפים בורחים לרחוב ומעליהם חולף ראשו של פסל החירות אשר נוחת ברחוב. ברקע רואים מקטע מגבה של מפלצת ענקית המפילה את הבניינים.

רוב, ג'ייסון ולילי, נמלטים לתוך חנות מפני ענן האבק שנוצר מנפילת הבניינים, ולאחר מכן מצטרפים להמונים שמנסים לעזוב את האי מנהטן דרך גשר ברוקלין. במהלך חציית הגשר, זנבה של המפלצת קורע את הגשר, פוגע בג'ייסון והורג אותו. רוב מנסה ליצור קשר עם בת' ולא מצליח מאחר שנגמרה לו הסוללה בטלפון הסלולרי. הוא מצטרף לבוזזים בחנות מכשירי אלקטרוניקה בחיפוש אחר מטען חלופי, ורואה מהדורת חדשות בה רואים את המפלצת, יצורים קטנים דמויי עכבישים הנופלים ממנה ואת חיילי צבא ארצות הברית הבורחים מהם. רוב שומע הודעה בטלפון שלו מבת' הכלואה בדירתה וזקוקה לעזרה, והוא מחליט לסייע לה. לילי, האד ומרלנה מחליטים להצטרף אליו. הם מנסים להתקדם דרך מנהרות הרכבת התחתית של ניו יורק, שם תוקפים אותם חלק מהיצורים הקטנים. אחד מהיצורים תוקף את האד, אך מרלנה מצילה אותו מהיצור שמספיק לנשוך אותה. בצאתם מהמנהרות הם מגיעים לבית חולים שדה של הצבא. בעוד שרוב מנסה לשכנע את החיילים שיתנו לו ללכת לחלץ את בת', מרלנה אומרת שהיא לא מרגישה טוב, ורואים אותה מדממת מהעיניים ומהאף. הרופאים גוררים אותה במהרה לקבלת טיפול, אך היא מתפוצצת לפני שהם מספיקים לסייע לה. אחד החיילים לוקח איתו את רוב, האד ולילי המזועזעים, ומסייע להם להגיע לאזור מגוריה של בת', תוך כדי אזהרה שעליהם להגיע לנקודת פינוי עד שעה 6 בבוקר. הוא מסביר שאם הצבא לא יספיק לחסל את היצור עד אז, הם יאלצו לנקוט באמצעים דרסטיים, ולהשמיד את מנהטן.

רוב, לילי והאד מגיעים לביתה של בת' - אחד משני מגדלי מרכז טיים וורנר, ומגלים כי המגדל בה היא גרה נפגע והוא נוטה על צידו ונתמך על ידי המגדל האחר. הם מגיעים לדירתה באמצעות טיפוס במדרגות המגדל העומד וקפיצה מגגו למגדל הנטוי, מצליחים להציל את בת' שנפגעה קשה, ומגיעים בזמן לנקודת הפינוי. לילי עולה על מסוק אחד, ובת', רוב והאד על אחר. בזמן שרוב, בת' והאד נמצאים במסוק, מטוס חמקן שעובר מעליהם מפציץ את המפלצת, אולם זו לא נפגעת ופוגעת בזעמה במסוק שמתרסק בפארק. בזמן שהחבורה מתאוששת מההתרסקות, המפלצת מגיעה לפארק, ואז היא נראית בבירור בפעם הראשונה. היא טורפת את האד, ורוב ובת' נמלטים עם המצלמה ומתחבאים מתחת לגשר בפארק. שניהם היסטריים ומפוחדים, ומצלמים את עצמם אומרים את שמותיהם ומתארים את התרחשויות אותו יום. בסצנה האחרונה מאותו אירוע, הגשר מתמוטט בעקבות הפצצה, ואנחנו שומעים את בת' ורוב צועקים זה לזה שהם אוהבים זה את זה, והמצלמה נקברת תחת ההריסות. הסרט מסתיים בסצנה נוספת מהביקור של רוב ובת' בקוני איילנד, בה בת' אומרת שהיה לה יום מאושר, בזמן שהם מבלים יחדיו בגלגל הענק. במקביל, ניתן לראות במעורפל עצם שנופל מהשמיים אל תוך הים.

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקנ/ית דמות
מייקל שטאהל-דייוויד רוברט "רוב" הוקינס. הסרט הוא מסע של גילוי אהבתו לבת' והודאתו בכך.
טי. ג'יי. מילר האדסון "האד" פלאט, חברו הטוב ביותר של רוב. מחזיק את המצלמה, והסרט מצולם מנקודת מבטו.
ג'סיקה לוקאס לילי פורד, חברתו של ג'ייסון. לאחר מותו של ג'ייסון היא עוזרת לרוב להציל את בת'. גורלה אינו ידוע, אולם ניתן להניח שהיא הניצולה היחידה.
אודט אנאבל אליזבת' "בת'" מקינטייר, חברתו לשעבר של רוב ומושא אהבתו. בסצנת הסיום היא ורוב מתאחדים ומתים יחדיו כאשר הגשר שהם מתחבאים תחתיו מתמוטט.
ליזי קפלן מרלנה דיאמונד, חברתה של לילי ומושא אהבתו של האד. היא אינה מכירה את רוב, ומגיעה למסיבת ההפתעה שלו רק כדי לבקר את לילי. היא מצטרפת לרוב והאד בדרכם להציל את בת', ומתה מנשיכת אחד היצורים.
מייק ווגל ג'ייסון הוקינס, אחיו של רוב וחברה של לילי. נהרג בהתמוטטות גשר ברוקלין.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כרזת הסרט הבריחה מניו יורק משנת 1981 היוותה השראה לסרט

ג'יי ג'יי אברהמס סיפר כי הרעיון בבסיס עלילת הסרט מקורו בביקור שערך ביפן בעת שקידם את הסרט "משימה בלתי אפשרית 3":

"בחנות צעצועים ראינו צעצועים רבים של גודזילה וחשבתי כי לארצות הברית צריכה להיות מפלצת משלה ולא קינג קונג - קינג קונג הוא חמוד. רציתי משהו שהוא מותח כמו גודזילה."

ריאיון עם הבמאי[3]

בפברואר 2007, אישרה חברת סרטי פרמאונט את דבר הפקת הסרט על ידי חברת Bad Robot Productions של אברהמס.

הרעיון לסצנת כריתת הראש של פסל החירות - אחת הסצנות המרשימות ביותר בסרט - מקורו בכרזת הסרט "הבריחה מניו יורק" משנת 1981, אף שסצנה דומה לא הייתה באותו הסרט.

השם "קלוברפילד" היה כינוי לסרט על מנת שתוכנו לא יוודע לציבור הרחב, כשמה של היציאה בכביש המהיר המובילה לאולפני ההפקה של החברה בסנטה מוניקה שבקליפורניה. הוצעו שמות אחרים ובהם "סלושו" (על שם המשקה הדמיוני המופיע ברבות מיצירותיו של ג'יי ג'יי אברהמס) ו"צ'יז", אולם לבסוף הוחלט להשאיר את הכינוי "קלוברפילד"[4].

צילום הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הליך בחירת השחקנים לווה בסודיות רבה - התסריט לא ניתן לשחקנים והם לוהקו באמצעות משחקם בסצנות מהפקות אחרות של אברהמס כגון הסדרה "אבודים". תקציב ההפקה הוערך ב-30 מיליון דולרים, סכום נמוך יחסית, וזאת בשל השימוש בשחקנים לא ידועים. חלק מסצנות הסרט צולמו בקוני איילנד שבניו יורק, והיתר באולפן בקליפורניה[5].

הסרט נערך בסגנון "סינמה וריטה" (Cinéma vérité) על מנת שיראה כאילו צולם במצלמת חובבים ביתית. בפועל השתמשו יוצרי הסרט במצלמת הקולנוע הדיגיטלית CineAlta F23 של חברת סוני[6].

עיצוב הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמות המפלצת (שנקראת Clover או LSA -Large Scale Agressor, "תוקפן עצום ממדים") והאפקטים הוויזואליים עוצבו על ידי פיל טיפט[7]. השחקנים שיחקו מול דמויות שלא ראו, ואלה נוספו באמצעות אנימציה ממוחשבת בשלב מאוחר יותר[8]. הרעיון שעמד בבסיס יצירת הדמות הוא בעל חיים צעיר, גדול ביותר, שאינו מבין היכן הוא נמצא וסובל מפאניקה. בעל חיים ענקי זה נושא עליו טפילים שהם בעצמן מפלצות אימתניות בגודל של כלבים גדולים. טפילים אלה עוצבו על ידי צוות ההפקה מאחר שלא הצליחו ליצור סצנה מפחידה דייה של אינטראקציה בין השחקנים לבין דמות קלוברפילד עצמה, והעדיפו מתקפה של הטפילים הקטנים יותר לשם יצירת אפקט מאיים[9].

קלוברפילד/קישין[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת מאנגה בשם "קלוברפילד/קישין" (クローバーフィールド/KISHIN) נוצרה על ידי יושיקו טוגאווה ומתארת אירועים שקרו לפני הסרט קלוברפילד - תלמיד תיכון יפני שמפליג על אוניית משא ומגלה כי מפלצת תוקפת אותה. אוניית משא זו מתפוצצות בראשית הסרט ומתחילה את המאורעות המתוארים בסרט[10]. קישין הוא שד ביפנית.

הפסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמקובל בסרטי פאונד פוטג' המצולמים במצלמה ביתית, אין מוזיקת ליווי במהלך הסרט. הפסקול כולל את הקטעים המושמעים במסיבת הפרידה של רוב בתחילת הסרט, ואת האוברטורה "!ROAR" מאת מייקל ג'אקינו, המושמעת במהלך כתוביות הסיום של הסרט. אוסף הקטעים שהוכנו למסיבה של רוב הופץ באלבום שנקרא Rob's Party Mix.

השפעת הצילום[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלט המזהיר את הצופים בסרט

בשל הסגנון המדמה צילום חובבני ביתי, ובשל ריבוי אפקטים של מצלמה רועדת וסצנות המצולמות כאשר המצלמה מונחת על צידה (בעת שהדמויות נופלות או נמלטות) היו צופים שלקו במחלת נסיעה ואף במיגרנות, ובתי קולנוע בארצות הברית נאלצו לפרסם אזהרה לצופים מחשש לתביעות משפטיות של צופים שחשו ברע.

סרטי המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

באירוע השקת הסרט דיבר מאט ריבס על אפשרויות עשיית סרט המשך. ריבס ציין כי בעולם של ימינו, בו לרבים מצלמות ניידות וטלפונים סלולריים עם מצלמות, ניתן לצלם את אותם האירועים וליצור סרט אחר לחלוטין. בסוף הסרט, אחרי הכתוביות, נשמעת הקלטה מתוך תדר רדיו, בה ניתן לשמוע צעקות של "עיזרו לנו! (Help us)" כאשר מריצים את ההקלטה לאחור, שומעים "זה עדיין חיי (It's still alive)", סצנה שמרמזת, אולי, על המשך עתידי[11][12].

דרך קלוברפילד 10, השני בסדרת "קלוברפילד" שיצא ב-11 במרץ 2016, נעשה בסוגה שונה לגמרי. עלילתו מתארת שלוש דמויות החיות במקלט המוגן מפני הסכנה המסתורית שעל פני הקרקע, לאחר אירועי הסרט הראשון. סרט ההמשך זכה לביקורות חיוביות ולהצלחה בבתי הקולנוע ביחס לתקציבו.

ב-4 בפברואר 2018 יצא לבתי הקולנוע הסרט השלישי בסדרה: "פרדוקס קלוברפילד", סרט מסתורין ומדע בדיוני שביים הבמאי האמריקאי ממוצא ניגרי ג'וליוס אונה (אנ')[13][14], ועלילתו עוסקת בצוות אסטרונאוטים בתחנת חלל הנלחמים על חייהם לאחר שחשפו גילוי מבהיל המאתגר את מה שהם יודעים על מארג המציאות[15]. בסרט משחקים דייוויד אוילאו, גוגו אמבתה-רו, ג'אנג דזה יי, אליזבת דביקי, דניאל בריהל וכריס או'דאוד. אברהמס אישר את דבר צאתו של סרט שלישי כבר באוקטובר 2016, בשם הראשוני "חלקיק אלוהי" (באנגלית: God Particle), ולחלופין הוא נקרא "קלוברפילד 3" ו"סרט קלוברפילד 2017". הסרט יועד לצאת בפברואר 2017, אך התאריך נדחה פעמיים[15][16].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קלוברפילד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כתבה על הפקת הסרט
  2. ^ Sean T. Collins, et. al., 50 Greatest Horror Movies of the 21st Century, Rolling Stone, ‏17.10.2016
  3. ^ ריאיון עם הבמאי - כתבתו של אלכס בילינגטון
  4. ^ כתבה על בחירת שם הסרט
  5. ^ כתבה בעיתון הניו יורק פוסט על סודיות ההפקה
  6. ^ נמרוד צוק, המצלמה של קלוברפילד, כתבה באתר נענע
  7. ^ המפלצת של טיפט
  8. ^ ריאיון עם מייקל סטאהל-דייוויד על צילום הסרט
  9. ^ תיאור הדמות
  10. ^ כתבה על המנגה
  11. ^ ריאיון עם מאט ריבס
  12. ^ רעיונות לסרט המשך
  13. ^ The Cloverfield Paradox, נבדק ב-2018-11-28
  14. ^ אור סיגולי, ‏"פרדוקס קלוברפילד", סקירה, באתר "סריטה", 18 בפברואר 2018
  15. ^ 1 2 Dave McNary, Paramount Pushes ‘Cloverfield Movie’ Back to 2018, Variety, ‏21.7.2017
  16. ^ Cloverfield Movie (2018) - News, נבדק ב-2017-10-17