קלארק וורהס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קלארק וורהס
Clark Voorhees
לידה 29 במאי 1871
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 17 ביולי 1933 (בגיל 62)
ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קלארק וורהסאנגלית: Clark Voorhees‏; 18711933) היה צייר נוף אימפרסיוניסטי וטונאליסטי אמריקאי וממייסדי מושבת האמנות אולד ליים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

וורהס נולד ב-29 במאי 1871 בניו יורק, בנו של סוכן מניות. בתחילה הוא נמשך למדעים וסיים תארים בכימיה מאוניברסיטת ייל ואוניברסיטת קולומביה. בשנת 1894 החל וורהס לעסוק ברצינות באמנות (שתמיד הייתה תחביבו) כאשר נרשם לשיעורים בליגת הסטודנטים לאמנות. בשנה שלאחר מכן נרשם לבית הספר לאמנות במוזיאון המטרופוליטן. הוא גם למד אצל אירווינג רמזי ויילס בלונג איילנד ועם לאונרד אוכטמן בקונטיקט.

בשנת 1897 נסע וורהס לאירופה, למד באקדמיה ז'וליאן בפריז[1] ובילה בכפר האומנים הצרפתי ברביזון וכן בהולנד.

אולד ליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

וורהס ביקר לראשונה באולד ליים, (Old Lyme) קונטיקט בשנת 1893. בשנת 1896, הוא חזר עם אמו ואחותו, שהתארחו בפנסיון בניהולה של פלורנס גריזוולד. בית פלורנס גריזוולד (מוזיאון גריזוולד) הפך בסופו של דבר למרכז הקהילה האמנותית של אולד ליים וסביר מאוד להניח שהנרי וורד ריינג'ר, המתואר לעיתים קרובות כמייסד המושבה האמנותית שם, הכיר את המקום דרך קלארק וורהס.

מבחינה סגנונית, וורהס היה אחד האמנים שנשארו נאמנים לסגנון הטונאליסטי שמקורו ברביזון, הקשור לוורד ריינג'ר גם לאחר שרוב האמנים האחרים אימצו את הסגנון האימפרסיוניסטי של צ'יילד האסאם. רוב ציוריו של וורהס אינם מתוארכים, אך נראה כי הוא אימץ בהדרגה גישה אימפרסיוניסטית בשלב מאוחר בחייו. הוא גם התנסה בתחריט בשנות השלושים.

רבים מציוריו של וורהס מתארים את נופי אולד ליים. כמו כן הוא צייר גם בניופורט, רוד איילנד ובמערב מסצ'וסטס.

וורהס הציג יחד עם חברים אחרים במושבת האמנות, כמו גם הציג גם באקדמיה הלאומית לעיצוב, בחברת האמנים האמריקאים, באגודה האמריקאית לצבעי מים, במכון קרנגי ובמכון לאמנות בשיקגו.

הוא זכה במדליית ארד בתערוכת סנט לואיס בשנת 1904 ובשנת 1905 קיבל את אחד משלושת הפרסים של האקדמיה הלאומית, לשלושת ציורי השמן הטובים ביותר שהופקו על ידי אמנים מתחת לגיל שלושים וחמש.

דוגמאות ליצירתו של וורהס נמצאות באוספים של הגלריה לאמנות של אוניברסיטת ייל, מוזיאון לאמנות יוסטון, מוזיאון פלורנס גריסוולד והחברה ההיסטורית בליים.

תערוכות מרכזיות המציגות את עבודותיו כללו את החברה ההיסטורית באולד ליים ואת מוזיאון פלורנס גריזוולד ותערוכות נוספות.

נכדתו, ג'נט פיש, היא ציירת טבע דומם[2] עם יצירות באוסף הקבע של מוזיאונים רבים.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קלארק וורהס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Benezit Dictionary of Artists
  2. ^ Rice, Robin (Autumn 2003 – Winter 2004). "Janet Fish: Paintings". Woman's Art Journal. Woman's Art. 24 (2): 45–46