קיריאק קוסטנדי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קיריאק קוסטנדי
Киріак Костянтинович Костанді
לידה 3 באוקטובר 1852
Nova Dofinivka, אוקראינה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 31 באוקטובר 1921 (בגיל 69)
אודסה, הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית האוקראינית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה 2nd Christian Cemetery עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • האקדמיה הקיסרית לאמנויות (1882)
  • בית הספר לאמנות באודסה על שם גרקוב עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קיריאק קוסטנדיאוקראינית: Киріак Костанді; ‏ 3 באוקטובר 1852 - 31 באוקטובר 1921) היה צייר רוסי ממוצא יווני וחוקר אמנות. חבר בתנועה האמנותית הריאליסטית הרוסית הנודדים הוא גם חיבר כמה ציורים אימפרסיוניסטיים.

רוב חייו ויצירתו של קוסטנדי קשורים לעיר אודסה (באוקראינה) בה התגורר רוב חייו. ציוריו מוצגים במוזיאונים של אודסה, קייב, מוסקבה וסנט פטרסבורג.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוסטנדי נולד ב-1852 בדופינובקה, קרוב לעיר אודסה, במשפחה ממוצא יווני. קוסטנדי סיים את לימודיו בבית הספר לציור אודסה ב-1874, ואת האקדמיה לאמנויות בסנט פטרבורג ב-1882. לאחר מכן חזר לאודסה, שם צייר ולימד בבית הספר לציור. [1] ב-1897 הצטרף לנודדים.[2] לקוסטנדי היה חלק חשוב בהחדרת האידאולוגיה של הנודדים לאוקראינה. [3] הוא היה ממייסדי אגודת האמנים הדרום-רוסים, כיהן כנשיא האגודה בשנים 1902 עד 1920. בשנת 1907 נבחר לחבר מלא באקדמיה לאמנויות של סנט פטרבורג. משנת 1917 שימש כמנהל מוזיאון העיר אודסה .

קוסטנדי היה ריאליסט קפדני. הוא היה בעיקר צייר ז'אנר, אבל גם עסק בציורי נוף וציור דיוקנאות. לאחר מותו, חסידיו הקימו את אגודת האמנים קוסטנדי .[4]

מאפייני אמנותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוסטנדי הוא אמן שהבדים שלו בנויים בצומת של אומנות גבוהה והקיום העממי. הם מאופיינים במגוון רחב של הצגת בעיות חברתיות, שהדאיגו אותו. בסוף שנות ה-80 התרחש שינוי ביצירתו של קוסטנדי. הוא נשאר מחויב לז'אנר החיים אך שינה מהותית את הגישות האמנותיות ואת השקפתו על מהות הציור.

באותו זמן, הוא החשיב את הבעיות של אור השמש והאוויר כחשובות ביותר. במובן מסוים, הושפע מהמאסטרים של האימפרסיוניזם. קוסטנדי, בציוריו הקטנים מנסה לעצור את הזמן ואת רגע האירוע. בני דורו ציינו שקוסטנדי היה אמן פילוסופי. משנות ה-90 לכל ציוריו יש את המאפיין של סיפור קטן, כמעט מינימליזם בכל תמונה, בשילוב עם אוירה פיוטית גבוהה.[5] העברת רגשות ומצבי רוח היא זו שהפכה למטרה העיקרית של האמן.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קיריאק קוסטנדי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Kostandi, Kyriak, www.encyclopediaofukraine.com
  2. ^ Peredvizhniki, www.encyclopediaofukraine.com
  3. ^ Sergey Kuznetsov. "Kostandi, Kiriak." Grove Art Online. Oxford Art Online
  4. ^ Kostandi Society of Artists, www.encyclopediaofukraine.com
  5. ^ Sharov, Ihor; Шаров, Ігор (2007). Khudoz︠h︡nyky Ukraïny : 100 vydatnykh imen. Anatoliĭ. Tolstoukhov, Анатолій. Толстоухов. Kyïv: ArtEk.