קיסרית הקטלב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןקיסרית הקטלב
קיסרית הקטלב בספרד
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: פרוקי-רגליים
מחלקה: חרקים
סדרה: פרפראים
תת־סדרה: Glossata
משפחה: נימפיתיים
סוג: קיסרית
מין: קיסרית הקטלב
שם מדעי
Charaxes jasius
ליניאוס, 1767
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קֵיסָרִית הַקְּטָלָב (שם מדעיCharaxes jasius, שם קודם: נִימְפִית הַקְּטָלָב) היא פרפר היום הגדול ביותר בישראל ואירופה[1]. היא פרפר טרופי - שריד מתקופה חמה-טרופית קדומה אשר שררה באזור הים התיכון ואירופה[2]. כיום נפוצה בדרום אירופה וצפון אפריקה, בארצות אשר שוכנות לחופי הים התיכון[1]. בישראל, הצמח הפונדקאי שלה הוא הקטלב.

תיאור הפרפר[עריכת קוד מקור | עריכה]

זכר נימפית הקטלב. מימין - הצד התחתון. משמאל - הצד העליון. הנקבה גדולה יותר מן הזכר.

הנקבה גדולה בהרבה מן הזכר: מוטת כנפיה היא 100–108 מ"מ, בעוד שמוטת כנפיו של הזכר היא 80–84 מ"מ. בצד העליון, הכנפיים ברובן כהות, שחורות-חומות, ובעלות שוליים צהובים. בתחתית הצד העליון מופיעים כתמים כחולים. הצד התחתון הוא מורכב ומרשים, וכולל כתמים בצבעי חום קרוב לגוף, ואז פס לבן, כתמים כתומים, חומים וצהובים ושוליים כהים[3]. בקצה הכנפיים האחוריות ישנם שני 'זנבות'[4].

התנהגות הפרפר[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילות פרפר קיסרית הקטלב מתרכזת על פסגות גבעות והרים[2] עד לגובה של כ-800 מטר[5]. בישראל הוא פעיל במרכז וצפון ישראל, סביב ריכוזי עצי קטלב[2].

הפרפר ניזון מפירות רקובים ומצוין כי יכול לאכול גם שרף עץ, פגרים או צואה[5].

הזכר הוא טריטוריאלי, תוקפני ומהיר. הוא יושב בעמדת שליטה, שהיא לעיתים קרובות ענף בולט של קטלב, ליד רחבה שבה מצויים עצי קטלב נוספים. הזכר מגרש מהטריטוריה שלו זכרים נוספים מאותו המין, ובנוסף גם פרפרים ממינים אחרים, שפיריות ואפילו ציפורים גדולות יותר כמו בולבול[2].

מחזור חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביצה של קיסרית הקטלב - זמן קצר לאחר ההטלה. צולמה בהר הטייסים בישראל

ישנם שניים או שלושה מחזורי חיים בשנה - ממאי עד אוקטובר[2].

ביצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל, הנקבה מטילה ביצים יחידות על צידם העליון של עלי עץ הקטלב. הביצה צהובה או ירוקה בתחילה, בקוטר 1.5 מ"מ ובעלת צורה כדורית, מלבד הצד העליון שהוא שטוח. עם הזמן, מופיעה טבעת חומה דקה בצידה העליון של הביצה[3][6].

זחל[עריכת קוד מקור | עריכה]

זחל בוגר של נימפית הקטלב

הזחל בוקע כ-7–10 ימים לאחר ההטלה, ולאחר הבקיעה הוא אוכל את קרום הביצה[3].

תיאור הזחל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הזחל באורך של כ-5 מ"מ, בצבע צהוב-ירקרק ובעל קרניים: 4 קרניים בראש ו-2 נוספות אדומות-כהות בקצה גופו[1][3]. לאחר ההתנשלות הראשונה, הזחל הופך לירוק, והוא נשאר ירוק עד להתגלמות. הזחל גדל עד לאורך של כ-65 מ"מ. עור הזחל ירוק קטיפתי. המראה הקטיפתי נגרם עקב גבשושיות קטנטנות לבנות שעל פני גופו. הוא בעל פס לבן-צהבהב בתחתית צידי גופו ובעל עיניים מדומות דמויות טיפות, בעלות מרכז אפור, הן עצמן צהובות ופס שחור דק מסביבן. את ראשו של הזחל מעטרות ארבע "קרניים" אדומות (או אדומות ולבנות) שאורכן 3–4 מ"מ[3].

התנהגות הזחל[עריכת קוד מקור | עריכה]

גולם של נימפית הקטלב

הזחל בוחר עלה אחד שבו הוא נמצא במהלך היום. על עלה זה הוא טווה קורים. בכל ערב הוא יוצא מעלה זה אל עלים אחרים כדי לאכול. על מנת שיוכל לחזור בחזרה אל העלה, הוא טווה קורים מעלה הבסיס אל העלים האחרים, וכך מגשש את דרכו בחזרה. הזחל אוכל עלים אשר נמצאים במרחק של בין 5–60 ס"מ מעלה הבסיס. לאחר שהזחל סיים לאכול את העלה, הוא חותך את פטוטרת העלה שאכל כך שהעלה נופל על האדמה ולא נראה זכר לעלה אכול - דבר המסווה את הימצאות הזחל על העץ. הזחל אוכל בשעות הערב והלילה ולפנות בוקר, וחוזר מדי בוקר אל עלה הבסיס[3].

הזחל של דור הסתיו מתנהג שונה - הוא נכנס לדיאפאוזה ואוכל רק בימי שמש חמים[3]. כאשר מתקרב זמן ההתגלמות, הזחל עובר לענף אחר. בדרך כלל הזחל יבחר ענף אופקי. הזחל טווה קורים לצורך חיזוק פטוטרת העלים הסמוכים אליו, ותולה את עצמו במהופך[3].

גולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגולם תלוי במהופך (הראש כלפי מטה). צבעו ירוק, והוא קצר (כ-30 מ"מ) ורחב[2][3]. הוא בוקע כעבור חודש כאשר הטמפרטורות הן כ-17–20 מעלות[3].

הגולם בחודשים אוקטובר-נובמבר עובר דיאפאוזה עד לאביב הבא[1].

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 דף הבית | מן השדה - נימפית הקטלב, באתר www.wildisrael.com (ארכיון)
  2. ^ 1 2 3 4 5 6 דובי בנימיני, גינת הפרפרים, כתר, 2009, עמ' 193, מסת"ב 978-965-07-1723-0
  3. ^ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 דובי בנימיני, מדריך הפרפרים בישראל, הדפסה שנייה, כתר, 1990, עמ' 113-112
  4. ^ פרפר - נימפית הקטלב-רשות הטבע והגנים, באתר old.parks.org.il(הקישור אינו פעיל)
  5. ^ 1 2 H. Hofmann, T. Marktanner, Collins Nature Guide - Butterflies and Moths, Collins, 1995, עמ' 38, ISBN 978-0002200295
  6. ^ נימפית הקטלב – Charaxes jasis:, באתר web.macam98.ac.il (ארכיון)