קינג קונג (זיכיון)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קינג קונג
King Kong
יוצר מריאן ס. קופר
סרטים וטלוויזיה
סרטים קינג קונג, קינג קונג נגד גודזילה, קינג קונג, קונג: אי הגולגולת, גודזילה נגד קונג
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קינג קונגאנגלית: King Kong) הוא זיכיון סרטים בהם נראית דמותו של קינג קונג - מפלצת ענק דמוית גורילה. הזיכיון נוצר בידי מריאן ס. קופר מחברת RKO - כיום חלק מסרטי יוניברסל והוא כולל עד כה 12 סרטים. כיום מרבית הסרטים בזיכיון מיוצרים באולפני לג'נדרי, הכולל את יקום המפלצות של אולפני לג'נדרי המפגיש בין גודזילה לקינג קונג.

זיכיון זה בדומה לזיכיון גודזילה מכיל סרטים רבים שאינם קשורים בעלילתם אלא רק בגיבור/נבל העיקרי שלהם - קינג קונג, לרוב כיריבה של האנושות או של מפלצות ענק אחרות.

סרטי הזיכיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

קינג קונג (1933)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – קינג קונג (סרט, 1933)

הסרט קינג קונג סרט מפלצות בשחור-לבן משנת 1933 על גורילה ענקית בשם "קונג" וכיצד הוא נתפס על אי פרהיסטורי מבודד, ובעל כורחו מובא אל לב הציוויליזציה האנושית. הסרט הופק על ידי RKO ונכתב במקור על ידי רות רוז וג'יימס אשמור קרילמן, על פי רעיון מאת מריאן ס. קופר. קרדיט על הכתיבה של הסיפור ניתן גם לאדגר וואלאס, מבלי שכתב מילה, משום שחלה ונפטר זמן קצר לאחר הגעתו להוליווד, אבל קופר הבטיחה להעניק לו קרדיט.[1] עיבוד של התסריט לרומן מאת דלוס וו. לאבלייס התפרסם כבר בשנת 1932, כשנה לפני צאת הסרט לאקרנים, והוא כולל מספר סצנות שלא הופיעו בסרט.

את הסרט ביימו מריאן ס. קופר וארנסט ב. שדסאק ומככבים בו פיי ריי (כמושא אהבתו של הקוף), רוברט ארמסטרונג וברוס קאבוט, והוא כולל אנימצית סטופ מושן פורצת דרך מאת וויליס אובריין ופרטיטורה מאת מקס שטיינר. הסרט הוקרן בהקרנת בכורה בניו יורק ב-2 במרץ 1933, ברדיו סיטי מיוזיק הול.

בור העכבישים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרט זה היה במקור באורך 125 דקות אך קוצר ל-100 דקות על ידי הסרתן של סצנות שהאטו את קצב הסרט או הסיטו את תשומת הלב מדמותו של קונג. אחת הסצנות שהוסרו ידועה בשם "קטע בור העכבישים", הממשיכה את מה שמתרחשת לאחר קטע המופיע בסרט בו קונג מפיל מלחים מגזע עץ לתוך נקיק. בסרט הסופי לא ידוע מה עלה בגורלם של המלחים, שכפי שמתואר בסצנה שרדו את הנפילה ונאכלו על יד עכבישי ענק, חרקים ויצורים אחרים. מריאן קופר טען שהסיר את הקטע משום שהוא "עצר את הסיפור". מלבד כמה תמונות סטילס ועבודות אמנות שנוצרו עבור הסצנה, לא נותר לה כל זכר. סצנה בה קונג מפיל את המלחים לנקיק מגזע עץ מופיעה גם בגרסה משנת 1976, שגם בה לא ידוע מה עלה בגורל המלחים. בגרסתו של פיטר ג'קסון משנת 2005 ישנה סצנה בעלת קונספט זהה, הכוללת את תיאור מאבקם של המלחים ששרדו במפלצות בתחתית הנקיק. בנוסף, יצר ג'קסון באמצעות אנימציית סטופ-מושן שחזור של הסצנה המקורית. השחזור נכלל בין התוספות המיוחדות במהדורת ה-DVD בעלת שני הדיסקים של סרט זה.

  • בנו של קונג (1933) - סרט ההמשך אשר יצא לאקרנים באותה השנה. הסרט מתמקד בהמשך עלילותיו של קרל דנהאם. בתחילת הסרט דנהאם הסתבך בתיקים משפטיים רבים בעקבות ההרס הרב לו גרם קינג קונג, עליהם הוא צריך לשלם. באותה העת, דנהאם פוגש באדם שמכר לו את המפה לאי הגולגולת ושומע ממנו על אוצר באי. עקב הסתבכויותיו ותאוותו לכסף הוא מפליג שוב לאי, שם הוא מופתע לגלות גור-גורילות ענק, בנו של קונג.
  • קינג קונג נגד גודזילה (1962) - סרט אשר הופק על ידי אולפני טוהו היפנים. הסרט הביא את דמויותהם של קינג קונג וגודג'ירה (גודזילה) לחיים (סרט הצבע הראשון בו הופיעו שתי הדמויות) באמצעות טכניקת suitmation. בגרסה זו קונג גדול לפחות פי חמישה מאשר גודלו בסרט המקורי.
  • קינג קונג בורח (1967) - סרט נוסף אשר הופק על ידי אולפני טוהו היפנים (בשיתוף פעולה עם חברת ההפקות האמריקנית Rankin/Bass). בסרט זה קונג מתמודד מול גורילת ענק מכנית אשר מכונה ״מכה-קונג״ ובדינוזאור מסוג תרופודה אשר נודע בסרט בשם גורוזאורוס. עלילת הסרט מבוססת באופן רופף על עלילת סדרת האנימציה לילדים משנות השישים מופעו של קינג קונג.
  • קינג קונג (1976) - גרסה מחודשת לסרט המקורי אשר הופקה על ידי דינו דה-לורנטיס, הופצה על חברת סרטי פרמאונט ובוימה על ידי ג'ון גילרמין. בסרט מככבים ג'סיקה לאנג, ג'ף ברידג'ס וצ'ארלס גרודין. בסרט זה, העלילה מתחילה במחפשי נפט התרים אחר מקורות ברחבי העולם ובמסעם מגיעים לאי הגולגולת, שם הם פוגשים בקונג. העלילה זהה מכאן והלאה כמעט לגמרי לזו של גרסת קונג מ-1933. הסרט זכה בפרס אוסקר לאפקטים מיוחדים, וזכה להצלחה בקופות, הן הודות לאפקטים המיוחדים דאז, והן לביגוד מינימלי במיוחד (ורמיזות ארוטיות לראשונה בסרטי קונג, על משיכה מינית בין קינג קונג לאן דרו) אותו לובשת כוכבת הקולנוע וסמל המין, ג'סיקה לאנג.
  • קינג קונג חי (1986) - סרט המשך לסרט מ-1976 אשר הופץ על ידי חברת ההפקות De Laurentiis Entertainment Group. בסרט מככבת השחקנית לינדה המילטון. בסרט זה קונג שרוי בתרדמת לאחר הירייה בו, וזקוק לעירוי דם על מנת להתעורר. משלחת שיוצאת לאי הגולגולת מאתרת ולוכדת גורילת ענק ממין נקבה כדי לבצע לו עירוי דם מדמה, במטרה לעוררו מהתרדמת בה הוא שרוי.
  • קינג קונג (סרט, 2005) - גרסה מחודשת לסרט המקורי אשר הופצה על ידי אולפני סרטי יוניברסל ובוימה על ידי פיטר ג'קסון (היוצר של סרטי שר הטבעות). הסרט אשר בעל עלילה דומה מאוד לסרט המקורי משנת 1933 נמשך כשלוש שעות. הסרט נעזר רבות באפקטי-מחשב ובגרפיקה ממוחשבת על מנת להנפיש את קונג ואת האי המסתורי שורץ הדינוזאורים בו הוא חי. בסרט מככבים נעמי ווטס בתפקיד אן דארו, ג'ק בלאק בתפקיד קרל דנהאם, אדריאן ברודי בתפקיד ג'ק דריסקול ואנדי סירקיס בתפקיד קונג (תנועה וקול). הסרט זכה בפרס אוסקר על אפקטים מיוחדים.
  • קונג: אי הגולגולת (2017): סרט אתחול לקינג קונג אשר יצא ב-2017 ועלילתו מתרחשת בשנת 1973. הסרט הוא חלק מיקום קולנועי אשר יכלול את סרטי הגודזילה של חברת "Legendary Pictures".
  • גודזילה נגד קונג (2020)

סרטים קשורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בשנת 1933 יצא סרט יפני בשם "Wasei Kingu Kongu" ("קינג קונג היפני") אשר עלילתו התבססה על עלילת הסרט קינג קונג שיצא באותה שנה. כיום לא ידוע על אף עותק של הסרט ששרד וישנה השערה שכל עותקי הסרט הושמדו בהפצצת יפן במלחמת העולם השנייה.
  • בשנת 1938 יצא סרט יפני בשם "King Kong Appears in Edo" אשר הציג את דמותו של קינג קונג. הסרט, שהופק ללא אישור מאולפני RKO, הוקרן בבתי קולנוע ביפן בלבד וככל הנראה הושמדו כל עותקיו בהפצצת יפן במלחמת העולם השנייה.
  • בשנת 1976 יצא סרט בריטי בשם "Queen Kong" המהווה פרודיה על הסרט קינג קונג המקורי מ-1933. הסרט נאסר להקרנה בבריטניה בטענה שהיווה פגיעה בזכויות היוצרים על החידוש של קינג קונג שיצא לאקרנים באותה שנה. הסרט זכה להפצה מוגבלת באיטליה ובגרמניה המערבית.
  • בשנת 1976 יצא סרט בהפקה אמריקאית-דרום קוריאנית אשר הופץ במערב תחת הכותרת "A*P*E". הסרט, העוסק גם הוא בגורילת ענק הזורעת הרס, נועד להתלבש על ההצלחה של החידוש של "קינג קונג" שיצא באותה שנה ולמרות העובדה שאינו קשור עלילתית ל"קינג קונג" הופץ הסרט בקוריאה הדרומית תחת הכותרת "King Kong eui daeyeokseup" ("התקפת הנגד הגדולה של קינג קונג"). סרט נוסף שהתלבש על ההצלחה של "קינג קונג" מ-1976 ויצא לאקרנים בשנת 1977 הוא הסרט "The Mighty Peking Man".
  • בשנת 1998 הפיקו אולפני האחים וורנר את סרט האנימציה מייטי קונג. סרט זה יצא ישירות לחנויות וידאו ודובב גם לעברית.
  • בשנת 2005 יצא ישירות ל-DVD סרט אנימציה בשם "קונג: מלך אטלנטיס" המבוסס על סדרת הטלוויזיה קונג: הסדרה המצוירת.

קינג קונג בסדרות טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מופעו של קינג קונג - סדרת אנימציה לילדים אשר שודרה בערוץ ABC בין השנים 1966 ו-1969.
  • קונג: הסדרה המצוירת - סדרת אנימציה לילדים אשר שודרה בערוץ BKN בשנת 2000.
  • קונג: מלך הקופים - סדרת אנימציה לילדים משנת 2016 שדובבה לעברית באולפני אולמן מדיה.
  • אי הגולגולת - סדרה עתידית המבוססת על הסרט קונג: אי הגולגולת מ-2017.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Goldner, Orville; Turner, George E. The Making of King Kong, Ballantine Books, 1975.