קו פרשת המים (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קו פרשת המים
The Divide
מידע כללי
מאת ניקולס אוונס
שפת המקור אנגלית
סוגה רומן
הוצאה
תאריך הוצאה 2005
מספר עמודים 469
הוצאה בעברית
הוצאה ספרית מעריב
תאריך 2006
תרגום עידית שורר
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 002625603

קו פרשת המים (The Divide) משנת 2005 הוא ספרו של ניקולס אוונס, שבמרכזו התפוררותה של משפחה מאושרת לכאורה באמריקה של סוף האלף וראשית האלף החדש. אבי המשפחה, בנג'מין (בן) קופר, הוא אדריכל מצליח, שעיקר זמנו מוקדש לצד העסקי של משרדו, ואת נושא התכנון הוא משאיר בעיקר לחברו ללימודים ולשותפו, מרטין. אשתו, שרה, מנהלת חנות ספרים קטנה ומשלבת בכך את אהבתה לספרות עם הצורך שלה בעבודה מספקת. יש להם שני ילדים, אבי (אביגייל) וג'וש, ולכאורה, חייהם יציבים ומתנהלים על מי מנוחות.

סיפור העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדי קיץ, זה ארבע שנים, יוצאים בני המשפחה לחוות סוסים בהרי מונטנה ופוגשים שם אותן שתי משפחות, שגם להן ילדים בני אותו גיל כמו אבי וג'וש. כולם מיודדים ומבלים נפלא, עד הקיץ הגורלי, בו משתנה הכול בבת אחת. ביום הולדתו ה-46 של בן, במסיבה הנערכת לכבודו, הוא פוגש את איב, ציירת מסנטה פה, ניו מקסיקו, ומגלה, שהמסווה המאושר כביכול שהוא ואשתו עוטים על חייהם לפני ילדיהם וכל סביבתם, איננו מחזיק עוד מעמד. במשך החודשים הבאים הוא מנסה להסתיר גם מעצמו את משיכתו לאיב ואת התרחקותו הגדלה והולכת מאשתו, אך לשווא. קרירותה וריחוקה של שרה, בת למשפחה סנובית ועשירה, מגדילים את הסדקים שנבעו בנישואיהם, בעוד שחמימותה הטבעית של איב מציעה לו את כל מה שחסר לו בחייו. בן מחליט להינתק מן הנישואים, ובכך מניע את כדור השלג, שיביא לחורבן וטרגדיה.

כל חייה הייתה אבי ילדה ונערה מאושרת, מצליחה בכל, אהובה, פורחת. באותו קיץ אחרון בחוות הסוסים במונטנה, נערה בת 17, היא מתאהבת בטאי, מעובדי החווה, והוא לוקח אותה לביקור בחוות גידול הסוסים של הוריו בויומינג. אבי מתאהבת בחווה ובכל מה שקשור אליה, בנוף הפראי, בחיות הבר, בסוסים המטופחים. אלא שאז היא שומעת על הסכנה המרחפת על כל אלה, בגלל הימצאותו של גז בקרקע החווה. פני הקרקע שייכים לבעלי החווה, אבל לא כן אוצרות הטבע שמתחת לפני הקרקע, ומסתבר, שחברה שרכשה את זכויות הקידוח עומדת להמיט אסון על החווה ועל בעליה. עוד לפני ביקורה שם גילתה אבי עניין רב בשמירת הסביבה, וזו גם הסיבה לכך שהיא נרשמת לאוניברסיטה במונטנה, השמה דגש על לימודי הסביבה. כאשר היא מגלה, בביקורה הבא בחווה, כי השואה אכן נחתה עליה והולכת ומשמידה את כל ההוד שראתה שם, היא מקצינה בדעותיה ומתגייסת בכל לב למאבק בתאגידים, שבהם היא רואה את אויבי אמריקה ואויבי העולם כולו. הבשורה על פרידת הוריה ועזיבת אביה את הבית נוחתת עליה כהלם, שאיננה יכולה לעמוד בו. תוך זמן קצר משתנה אישיותה מן הקצה אל הקצה. מקרבה, אהבה ואמון, משתנה יחסה אל אביה לשנאה, חשדנות וניתוק מוחלט. גבר מבוגר ממנה, המחלץ אותה ממתקפת גז מדמיע של שוטרים בהפגנה פרועה נגד כנס ארגון הסחר העולמי בסיאטל, הופך את כל עולמה. זהו רולף, גרמני השוהה שנים רבות בארצות הברית, אנרכיסט, טרוריסט אלים, שונה לגמרי מחבריה הקודמים להפגנות. בבדידותה העוינת לאחר שניתקה את קשריה עם אביה והתרחקה מאמה ואחיה הצעיר, נצמדת אבי אל רולף, מתנתקת בהדרגה מן הלימודים ומחבריה הקודמים ושוקעת יותר ויותר בתכתיבי האנרכיה ותיעוב הבורגנות שמטיל עליה רולף, עד לפעולת הטרור האולטימטיבית, המסתיימת באסון והופכת את אבי לנמלטת מן החוק, חשודה ברצח, מנותקת בכורח המציאות ותכתיביו של רולף ממשפחתה, הנמצאת תחת מעקב מתמיד של ה-FBI.

כאשר אבי מקיצה בטלטלה אלימה מאהבתה האובססיבית לרולף ומנסה לאחות את השבר בחייה, ולו במחיר הסגרה לחוק ועתיד של כלא, כבר מאוחר מדי. גורלה נחתם, ותעלומת המוות האלים, הפותחת את הספר, נפתרת לקראת סיומו. על אף הטרגדיה, השבר והאובדן, הספר מסתיים בנימה חיובית, שיש עמה תקווה לעתיד.

על הסופר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניקולס אוונס הוא סופר אנגלי, שגילה כל חייו משיכה לחיים באמריקה, ולאחר שהתוודע אל המערב בשהות ממושכת במונטנה, קבע שם את זירת סיפוריו, הלוחש לסוסים וקו פרשת המים, ששניהם תורגמו לעברית.

הספר יצא בהוצאת מעריב בשנת 2006, בתרגום עדית שורר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]