קופ (שווייץ)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קופ קואופרטיב
Coop Genossenschaft
נתונים כלליים
סוג קואופרטיב
תקופת הפעילות 1959–הווה (כ־65 שנים)
חברות בנות Transgourmet עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה בזל, שווייץ
ענפי תעשייה הפצה סיטונאית
 
coop.ch
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
קופ סיטי בכיכר בלוופלאץ, ציריך.

קופ קואופרטיבגרמנית: Coop Genossenschaft) היא אחת מחברות הקמעונאות והסיטונאות הגדולות בשווייץ. היא בנויה בצורת חברה שיתופית המונה כ-2.5 מיליון חברים.

נכון לשנת 2015, קופ מפעילה 2,213 חנויות ומעסיקה יותר מ-54,000 עובדים בשווייץ. על פי נתוני ביו סוויס, התאחדות ההפקה האורגנית בשווייץ, קופ אחראי למחצית מכל המזון האורגני שנמכר בשווייץ. ביוני 2011 העניקה סוכנות הדירוג הגרמנית העצמאית oekom research AG לקופ את התואר "הקמעונאי הכי בר-קיימא בעולם".[1] לקופ שלושה מותגים עיקריים: Coop Oecoplan (מוצרי חיי יום-יום שונים), Coop Naturaline (מוצרי טקסטיל) ו-Coop Naturaplan (אוכל). החברה מוכרת גם מוצרים הנושאים את התווית Max Havelaar. קופ אף מפרסמת מגזין שבועי בשם Coopzeitungגרמנית), Coopérationצרפתית) ו-Cooperazioneאיטלקית).

קופ מחזיקה גם בקו מוצרים בעלות נמוכה, "Prix garantie". החברה היא הבעלים של חברת השוקולד השווייצרית חלבה.

לרשת יש נוכחות מקוונת הנקראת coop@home.[2] אתר האינטרנט מציע הרבה מאותו מבחר הנמצא בחנויות קופ ומאפשר הזמנת מצרכים, יין, פרחים, ספרים ומוצרים אחרים ללקוחות בשווייץ ובליכטנשטיין. כיום היא משווקת את שירותיה בגרמנית, צרפתית, אנגלית ואיטלקית.

סיקור[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבוצת קופ ממוקמת בשווייץ ופועלת בתחום הקמעונאות, הסיטונאות והייצור. קופ מפעילה פורמטים של חנויות בענפי המזון, מוצרים שאינם מזון ושירותים. יחד עם Transgourmet Holding AG, קופ הוא העסק השני בגודלו באירופה בעסקאות במזומן, סחורות ואספקה סיטונאית. בסך הכל, לקבוצת קופ יש כ-2,000 חנויות קמעונאות בשווייץ ו-124 שווקים בשווייץ ובמדינות אחרות באירופה. לקבוצת קופ יש כוח עבודה של כ-80,000 איש, כאשר 54,000 מהם עובדים בשווייץ.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1864 הקים תעשיין הטקסטיל ז'אן ג'ני-רפל את הקואופרטיב הצרכני הראשון של שווייץ, בשוונדן שבקנטון גלרוס. במהלך השנים הבאות הופיעו במדינה חברות שיתופיות רבות אחרות. בשנת 1890 חברו רבים מהם על מנת להקים את איגוד הצרכנים השווייצרים (Verband Schweizerischer Konsumvereine).[3] בשנת 1969, שמו שונה לשם הנוכחי, קואופרטיב קופ (Coop Genossenschaft).

בשנת 1927 הקימו איגוד הצרכנים השווייצרים והפדרציה השווייצרית לאיגודים מקצועיים את הבנק המרכזי השיתופי (Genossenschaftliche Zentralbank). הוא הפכה לחברת מניות בשנת 1970, ובשנת 1995 שמה שונה לבנק קופ (Banque Coop, Banca Coop). בשנת 1999 הפך בזלר קנטונלבנק לבעל המניות המהותי. ב-19 במאי 2017, התחייב המוסד לבצע מיתוג מקיף מחדש והפך לבנק קלר (Banque Cler, Banca Cler).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קופ בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ World’s most sustainable retailer Coop. Retrieved 8 August 2014.
  2. ^ coop@home's official web site (אורכב 11.02.2011 בארכיון Wayback Machine)
  3. ^ "History of the Coop Group". www.coop.ch. אורכב מ-המקור ב-2019-06-23. נבדק ב-2019-08-12.