קופסת קבר רחל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קופסת קבר רחל
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
מידע כללי
מעצב אברהם בר-אדון
תאריך יצירה 1915
טכניקה וחומרים פליז, נחושת, כסף
ממדים בס"מ
אורך 22
רוחב 15
גובה 15.5
נתונים על היצירה
מספר יצירה ICMS_EIM_MHE49.08
מיקום מוזיאון ארץ ישראל

"קופסת קבר רחל" או "קופסה מעוצבת בצורת קבר רחל" היא קופסה מעוטרת בדימויים הקשורים לקבר רחל, שעוצבה על ידי אברהם בר-אדון בשנת 1915. הקופסה נמצאת היום באוסף מוזיאון ארץ ישראל.

תיאור הקופסה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אברהם בר-אדון יצר את הקופסה בתקופת כהונתו כמנהל מחלקת "מלאכת-דמשק" בבצלאל, בית מדרש לאמנות ולמלאכות-אמנות. היא עשויה פליז ומשובצים בה כסף ונחושת בטכניקות מסורתיות של פליגרין ושיבוץ. בצורתה מהווה הקופסה מעין דגם מוקטן של מבנה קבר רחל. כל אחד מפאות הקופסה מעוטר אף הוא בדימוי הקשור לאיקונוגרפיה של דמות רחל בתרבות היהודית.

בפאה ובה הכניסה לקבר מתוארת דמות אישה ישובה על סלע. זו היא דמותה של רחל, המתוארת מרכינה את ראשה. לצידה מתואר שיח פרחים, הדומה לחבצלת. בכך מתקרבת האיקונוגרפיה לתיאור מרים, אם ישו באמנות האירופית. בפאת הקופסה המנוגדת מופיע הטקסט "רָחֵל מְבַכָּה עַל בָּנֶיהָ מֵאֲנָה לְהִנָּחֵם עַל בָּנֶיהָ כִּי אֵינֶנּוּ. כֹּה אָמַר יְהוָה מִנְעִי קוֹלֵךְ מִבֶּכִי וְעֵינַיִךְ מִדִּמְעָה כִּי יֵשׁ שָׂכָר לִפְעֻלָּתֵךְ נְאֻם יְהוָה וְשָׁבוּ מֵאֶרֶץ אוֹיֵב", הלקוח ספר ירמיהו (לא, יד-ט"ו).בפאה נוספות מופיע תיאור של סמלי 12 שבטי ישראל. בגג הדגם מופיע הטקסט "אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלָ‍ִם תִּשְׁכַּח יְמִינִי" (תהילים, קלז, ה) ולצדו תיאור של שופר, אתרוג וכד בדמות אמפורה.

השילוב בין האלמנטים הנטורליסטים, השואבים מצורתו הממשית של הדגם, לבין תיאור אסכטולוגי, המדגיש את הגאולה הצפויה לעם ישראל, אופייניים לחלק מן היצירות שנוצרו בארץ-ישראל בתקופה זו, וב"בצלאל" בפרט, שבה נעשה שימוש רב בדמותה של רחל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]