קוואזי-חבורה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מבנים אלגבריים שונים. הוספת תכונה מתאימה מצמצת את המחלקה

באלגברה מופשטת, קוואזי-חבורהאנגלית: Quasigroup) (אנ') או כמו-חבורה[1] היא מבנה אלגברי בעל פעולה בינארית אחת, שבו פעולות הכפל באיבר מימין ומשמאל הן הפיכות. לוח הכפל של קוואזי-חבורה הוא ריבוע לטיני, וכל ריבוע לטיני הוא לוח הכפל של קוואזי-חבורה. קוואזי-חבורה עם יחידה נקראת לולאה. כל קוואזי-חבורה אסוציאטיבית היא חבורה.

כל קוואזי-חבורה איזוטופית ללולאה. אם לולאה איזוטופית לחבורה אז היא איזומורפית אליה.

הגדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבוצה עם פעולה בינארית נקראת קוואזי-חבורה אם לכל קיימים פתרונות יחידים למשוואות . פתרונות אלו מסומנים כ-.

בכל קוואזי-חבורה מתקיימות אם כן הזהויות הבאות: . מנגד, זהויות אלו מאפשרות להגדיר קוואזי-חבורה: קבוצה עם שלוש פעולות בינאריות אשר איבריה מקיימים את הזהויות לעיל היא קוואזי-חבורה.

דרך נוספת להגדיר קוואזי-חבורה היא בעזרת ריבועים לטיניים: זהו ריבוע בגודל בו מסודרים איברים בשורות ובעמודות, כך שכל איבר מופיע פעם אחת בדיוק בכל שורה ועמודה. קל לראות שכל ריבוע כזה מהווה לוח כפל של קוואזי-חבורה, ושלוח הכפל של כל קוואזי-חבורה הוא ריבוע לטיני (כאשר משמיטים את עמודות האיברים המוכפלים).

קוואזי-חבורה עם איבר יחידה, היינו איבר המקיים , נקראת לולאה.

איזוטופיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שתי קוואזי-חבורות הן איזוטופיות זו לזו אם קיימות שלוש העתקות הפיכות כך ש- (הכפל בקוואזי-חבורות ו- בהתאמה). ברמת הריבועים הלטיניים, איזוטופיה פירושה התמרת שורות ועמודות הריבוע. במקרה , ההעתקות כלעיל נקראות אוטוטופיה; קבוצת האוטוטופיות של קוואזי-חבורה נתונה היא חבורה ביחס לפעולת ההרכבה.

כל קוואזי-חבורה איזוטופית ללולאה: מתקיים , כאשר היא הלולאה הנבנית מבחירת שני איברים והגדרת הפעולה על אותה הקבוצה , כך שמתקיים . האיזוטופיה נתונה אם כן על ידי .

מונח האיזוטופיה מאבד משמעות כאשר מדובר בחבורה - שתי חבורות איזוטופיות הן גם איזומורפיות, לפי משפט שהוכיח אלברט. ביתר כלליות, אם לולאה איזוטופית לחבורה, היא גם איזומורפית אליה.

דוגמאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Bruck, R.H. (1971). A Survey of Binary Systems.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]