קארל פון פילוטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קארל פון פילוטי
Carl Theodor von Piloty
לידה 1 באוקטובר 1826
מינכן, ממלכת בוואריה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 21 ביולי 1886 (בגיל 59)
מינצינג, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות הדרומי העתיק במינכן עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים האקדמיה לאמנות יפה, מינכן עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע על ידי יוליוס שנור פון קרולספלד עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה אות המסדר מקסימיליאן של בוואריה למדעים ואמנויות (1866) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Oskar Piloty, Robert Piloty עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קארל תאודור פון פילוטיגרמנית: Karl Theodor von Piloty‏; 1 באוקטובר 182621 ביולי 1886) היה צייר גרמני, התפרסם בנושאים ההיסטוריים שצייר והוכר כנציג העיקרי של האסכולה הריאליסטית בגרמניה.

ביוגרפיה ועבודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פילוטי נולד במינכן. אביו, פרדיננד פילוטי (נפטר 1844), זכה למוניטין רב כליטוגרף. בשנת 1840 התקבל קארל כתלמיד האקדמיה במינכן, אצל האמנים קרל שורן ויוליוס שנור פון קרולספלד.

שנה לאחר מכן הוא ראה את הציורים היסטוריים, המכונים 'הציורים הבלגיים', של שני האמנים הבלגים אדואר דה ביפ ולואי גלייט, שהוצגו במינכן. הציורים תיארו בצורה ריאליסטי נושא היסטורי שהרשים אותו מאוד.[1][2] לאחר מסע לבלגיה, צרפת ואנגליה, החל לעבוד כצייר תמונות ז'אנריות, ובשנת 1853 הפיק יצירה "Die Amme", שעקב מקוריות סגנונה, גרמה לוויכוח ניכר בגרמניה באותה תקופה.[3]

קארל פון פילוטי, הנסיכה אליזבת מביירן

עד מהרה הוא נטש את התחום הז'אנרי לטובת נושאים היסטוריים, וצייר בשנת 1854 עבור המלך מקסימיליאן השני את הצטרפותו של מקסימיליאן הראשון לליגה הקתולית בשנת 1609. לאחר מכן הוא צייר את "סני בגוף המת של וולנשטיין" (1855), ציור שזיכה אותו לחברות באקדמיה במינכן, שם הוא ירש את גיסו כפרופסור בשנת 1856.[4] בין יצירות ידועות אחרות של פילוטי ניתן למנות את "הקרב על ההר הלבן ליד פראג", "רוקדים על חורבות רומא" (1861), "גודפרי בעלייה לרגל לארץ הקודש" (1861), "גלילאו בכלא" (1864) ו"מותו של אלכסנדר הגדול"(לא גמור), יצירתו הגדולה האחרונה. הוא גם ביצע מספר ציורי קיר עבור ארמון המלוכה במינכן.

עבור הברון פון שך הוא צייר את הציור המפורסם "גילוי אמריקה". בשנת 1874 הוא מונה לדרגה גבוהה באקדמיה במינכן, לאחר מכן קיבל תואר אצולה ממלך בוואריה.

פילוטי היה הנציג העיקרי של האסכולה הריאליסטית בגרמניה.[5] הוא היה מורה מצליח, ובין תלמידיו המפורסמים ביותר היו הנס מקרט, פרנץ פון לנבאך, קרול ויטקובסקי, פרנץ דפרגר, גבריאל פון מקס, ג'ורג'יוס יעקביידס ואדוארד גריצנר.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קארל פון פילוטי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ John Roderick Hinde, Jacob Burckhardt and the Crisis of Modernity, McGill-Queen's Press - MQUP, 2000, ISBN 978-0-7735-1027-2. (באנגלית)
  2. ^ Deutsche Malerei 1848-1860, www.projekte.kunstgeschichte.uni-muenchen.de
  3. ^ Chisholm, Hugh, ed. (1911). "Piloty, Karl von". Encyclopædia Britannica. 21 (11th ed.). Cambridge University Press.
  4. ^ pinakothek.de - Carl Theodor von Piloty, web.archive.org, ‏2014-07-17
  5. ^ "German Painters of the Modern School. No. IX.—Karl Piloty, the Realistl", HathiTrust (באנגלית)