קארהנג'

קארהנג'
Carhenge
מידע כללי
פַּסל ג'ים ריינדרז
תאריך יצירה 1987 עריכת הנתון בוויקינתונים
טכניקה וחומרים צבע, מתכת, מכונית עריכת הנתון בוויקינתונים
נתונים על היצירה
מיקום High Plains
קואורדינטות 42°08′32″N 102°51′29″W / 42.142248°N 102.857955°W / 42.142248; -102.857955
(למפת נברסקה רגילה)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קַארְהֶנְג'אנגלית: Carhenge) הוא מיצג אמנותי אמריקאי, המדמה העתק מודרני של סטונהנג', המונומנט הפרהיסטורי השוכן באנגליה. שמו של המֵיצָג הוא פרפרזה על השם Stonehenge: את המילה "סטון" (אבן), מחליפה המילה "קאר" (רכב).

סטונהנג' הוא מחשובי האתרים הארכאולוגיים הפרהיסטוריים בעולם, ומוכר כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו.

קארהנג' ממוקם ליד העיר אֶלַיַאנְס שבמדינת נברסקה, ארצות הברית, באזור הערבות הגבוהות. בניגוד לאתר הארכאולוגי המקורי, מיצג זה אינו בנוי מקבוצת אבנים גדולות העומדות זו לצד זו, אלא ממכוניות אמריקאיות עתיקות, המכוסות בתרסיס בצבע אפור. שלדי המכונות הועמדו באופן הדומה בגודלן ובצורתן לאתר המקורי.

היצירה נבנתה על ידי ג'ים ריינדרז, ונחנכה בשנת 1987, בנקודת היפוך הקיצית, 21 ביוני. נקודת ההיפוך בקיץ, ביום הארוך בשנה, שאחריו מתחילים הימים להתקצר, מהווה מוקד משיכה לאתר המקורי סטונהנג', על ידי קבוצות המאמינות באמונות פגניות ונאו-פגניות שונות.

בשנת 2006 נבנה במקום מרכז מבקרים לשירות המבקרים באתר.

מבנה היצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קארהנג' מורכבת מ-38 מכוניות המסודרות במעגל בקוטר 29 מטר (95 רגל). חלק מהמכוניות הוצבו כשהן זקופות, והחלק האחורי שלהן ותא המטען מוחזקים על ידי בורות בעומק 1.5 מטר. הקשתות מעל המכוניות נוצרו על ידי ריתוך מכוניות אחרות אליהן.

המיזם מייצג את השוני, ויש האומרים - את ההידרדרות, שחלו בתרבות האנושית, אשר לפני 2,500 שנה בנתה אתר קדום ומרשים שאופן בנייתו מהווה עד היום תעלומה, ואילו כיום נסמכת על שלדי מכוניות כסמל לתרבות פופולרית.

קארהנג' מאוזכר לעיתים קרובות בתרבות הפופולרית, בין השאר הוא הוצג מספר פעמים בסרטים, הוזכר במוזיקה הפופולרית, וכן בתוכניות טלוויזיה ובפרסומות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קארהנג' בוויקישיתוף