צפרדע הסרטנים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןצפרדע הסרטנים
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: דו-חיים
סדרה: חסרי זנב
משפחה: דיקרוגלוסיים
סוג: Fejervarya
מין: צפרדע הסרטנים
שם מדעי
Fejervarya cancrivora
Gravenhorst, 1829
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צפרדע הסרטנים (שם מדעי: Fejervarya cancrivora) היא מין של צפרדע ממשפחת הדיקרוגלוסיים שבקבוצה ניאובטרכיה, אשר חיה בטבע במקווי מים בדרום אסיה ודרום-מזרח אסיה בין טאיוואן, סין למדינת אודישה בהודו ועד הפיליפינים והיא הופצה בידי האדם גם לגואם שבהאוקיינוס השקט. זו מין הצפרדע היחידה בעולם היכולה לשרוד במים מליחים. הצפרדע תוארה למדע ב-1829.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

צפרדע זו היא אחת מ-144 דו-חיים קיימים היכולה לשרוד טבילה במי ים ולשרוד, אם כי רק לעיתים קצרות. לרוב היא מצויה בבריכות בביצות מנגרובים או ביצות מלוחות וגם במים מתוקים. היא עושה את זה באמצעות ייצור שתנן מרוכז מאוד ומטבוליזם מיוחד בו ריכוז נתרן ושתנן דליל. הבוגרים יכולים לשרוד מליחות של 2.8% והראשנים אף במליחות של 3.9%.

זוהי צפרדע גדולה למדי בעלת גוונים חומים-ירוקים עם רגליים חומות בהירות. הזכרים מגיעים לאורך 60 מילימטרים והנקבות מגיעות לאורך 70–80 מילימטרים, כשהפרטים הגדולים ביותר מגיעים לאורך 120 מילימטרים. הצפרדעים בעלות חוטם דק ועיניים גדולות והם בעלי רגליים ארוכות וחזקות. הם פעילות במשך היום.

צפרדע זו ניזונה בעיקר מחרקים סמוך למים מתוקים. עם זאת בבריכות מנגרובים היא ניזונה בעיקר מסרטנאים שונים כמו סרטנים קצרי בטן, מה שנתן לה את שמה.

הצפרדע ניצודה למאכל ולעיתים מגודלת לחקלאות, בעיקר עבור אכילת רגלי צפרדע ברחבי דרום-מזרח אסיה ובייחוד באי ג'אווה. למרות הציד מצב שימורה הוא "ללא חשש", לפי הרשימה האדומה של IUCN.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צפרדע הסרטנים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ צפרדע הסרטנים באתר הרשימה האדומה של IUCN