צבי בומס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צבי בומס
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 13 בספטמבר 1952 (בן 71)
ישראלישראלקריית חיים, ישראל
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק זמר
סוגה רוק רך, ג'אז, זמר עברי
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים MCI
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צביקה (צבי) בוֹמס (נולד ב-13 בספטמבר 1952 בקריית חיים) הוא זמר ישראלי שהתפרסם כחלק מ"שלישיית קצה השדה" ובדרך שאפיינה את הקריירה המוזיקלית שלו.

קריירה מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

צבי בומס החל את הקריירה המוזיקלית שלו במסגרת תנועת הנוער העובד בקריית חיים. באחד מכנסי התנועה שהנחה חיים יבין הוא התבלט בקול הבס המיוחד שלו - חיים יבין הבחין בכך וביקש ממנו להופיע בתוכנית חץ וקשת ששודרה בגלי צה"ל. בומס הקים ביחד עם עוד שני חבריו לגרעין הנחל את שלישית הזמר הראשונה שלו שנקראה אז "שלישית אחותך" שני חבריו האחרים היו יוסי אלבגלי שמאוחר יותר היה חבר בלהקת חיל הים ואריק צנגוט שלא המשיך בקריירה מוזיקלית. ללהקה זו הייתה הרמוניה קולית מיוחדת והיא שרה בעיקר שירים מקוריים שהולחנו על ידי יוסי אלבגלי. השלישייה הזו הופיעה יחד עם להקת הנח"ל בתקופה שלאחר תוכניתה "היאחזות הנחל בסיני" צביקה הצטרף ללהקת הנחל כחבר מן המניין, שם בלט בתוכניתה "הפלנ"חניק", שציינה חצי יובל להקמת הפלמ"ח. בין משתתפי התוכנית שזכו לפרסום היו ירדנה ארזי, גידי גוב, ענת גוב (אז מיבר), אפרים שמיר, יהודה עדר, דורית שדה (אז פן), איציק בן מלך וראובן גבירץ. קולו של בומס בלט בשירי הלהקה ובמערכונים שלה, אבל לא קיבל הזדמנות להיות סולן. לאחר שהשתחרר מהלהקה, בומס פנה לעסקים אחרים וחזר מדי פעם לפעילות מוזיקלית, דרך שאפיינה אותו מאז.

ב-1975 הצטרף בומס לשלישיית קצה השדה, לצידם של ראובן גבירץ וגיא יפה. השלישייה הוקמה על ידי המפיק והמוזיקאי אשר ביטנסקי. ביטנסקי קיווה שהשלישייה תהיה מעין תשובה ישראלית ללהקת "קרוסבי, סטילס, נאש ויאנג". הלהקה הקליטה תקליטון שדרים עם השירים "יש לפעמים רצון לעוף", אותו כתבה והלחינה השלישייה ו"ליל אמש", שכתבה והלחינה נעמי שמר (במקור בוצע על ידי להקת השעות הקטנות: שייקה לוי, גבי אקשטיין, מרים גבריאלי ויעל שרז), ובו בומס היה הסולן.

לאחר הוצאת התקליטון חלה האטה בפעילות הלהקה, והיא שרה קולות רקע באלבומו השני של מתי כספי, במופע "הזמן הכפרי" של אריק איינשטיין, באלבומה היחיד של להקת תמוז ובהופעותיו של הזמר האמריקאי טים הרדין.

ב-1976 הלהקה חזרה להקליט את אלבומה היחיד, שיצא ב-1977. ארבעה משירי האלבום היו חידושים לשירי ארץ ישראל ("ליל אמש", "ערב בא", "עין גדי" ו"פנס בודד") ושאר השירים היו שירים שביצירתם היו מעורבים חברי השלישייה. בין השירים הבולטים היו "בקצה השדה" (יהודה עמיחי - ראובן גבירץ), "בין העולמות" (יעל פירסטנברג - גיא יפה) ו"זה לא הים" (לאה גולדברג - גיא יפה וראובן גבירץ), אותו שרו עם הזמרת ריקי מנור. האלבום נחל כישלון חרוץ וזכה להצלחה של ממש אחר-כך, ולמעשה סימן את סוף פעילותה של הלהקה. יפה פרש מעבודתו כזמר והתפרסם כטכנאי באלבומים ושר בהם קולות רקע, וגבירץ היה חלק מלהקת חלב ודבש, שזכתה באירוויזיון 1979 עם גלי עטרי בשיר "הללויה".

ב-1978 ליווה בומס את עטרי יחד עם אודי שפילמן בשיר "נסיך החלומות" ("ולנטינו"), שהשתתף בפסטיבל הזמר והפזמון באותה שנה. באותה שנה השתתף באלבום "קוץ בלב - שירים ששרים ביחד" וביצע, בעיבודו של אבנר קנר, את השיר "לילה בחוף אכזיב", שכתבה והלחינה נעמי שמר ושרה במקור שלישיית גשר הירקון.

ב-1979 שר בומס קולות רקע באלבומו של דורי בן זאב "אפרוחים".

ב-1982 ליווה יחד עם עירית בולקא, מלי ברונשטיין ואהרון סייקס את צביקה פיק בשירו "רומנטיקה".

לאחר מכן שוב פרש בומס מעולם המוזיקה. ב-1989, והוא בן 37, הוציא אלבום סולו. את העיבודים עשה יוריק בן דוד, שהפיק מוזיקלית את האלבום במשותף עם בומס. בומס היה מעורב ביצירת רוב שירי האלבום. את האלבום פתח קטע ללא מילים בשם "פתיחה" וסיים אותו הקטע "רנרט", שהלחין עדי רנרט וכשמו הוא מחווה לרנרט. בלטו בו השירים "זורם נהר" (רחל שפירא - בומס ובן דוד), "כמה שנים" (בומס - בומס ובן דוד), "בדרך אל המעיין" (בומס) ו"עומנה" (בומס - בומס ובן דוד). באלבום הופיעו שני קטעים אינסטרומנטליים נוספים: "כמה שניות" (יוריק בן דוד) ו"פלז'ולט" (עמוס עבר הדני). בהקלטת האלבום השתתפו בן דוד באקורדיון וקולות רקע, עדי רנרט בפסנתר וקולות רקע, אלון נדל בבס, עמוס עבר הדני ודני רובס בגיטרות, אלון הלל בתופים וכלי הקשה, שם טוב לוי ואילן סאלם בחלילים, אמיר גבירצמן ומיכאל לם בכלי נשיפה, אביבה קימרון ושולה טפר במנדולינות וגיא יפה בגיטרה, קולות רקע, טכנאי הקלטות ומיקס.[1]

האלבום, שנקרא "מקומות אחרים", יצא ב-1989 בחברת MCI, שעסקה באותה תקופה בהוצאת אלבומי ג'אז. על אף הביקורות הטובות שקיבל האלבום, שיצא על גבי תקליט ויניל ועל דיסק לא השאיר להיטים ובומס שוב פרש מעולם המוזיקה. באותה שנה הופיע כזמר בסרט "אש צולבת".

ב-2005 הופיע בומס באופן חד-פעמי בפסטיבל ג'אז בלוז ווידאוטייפ ושר שם את שירי אלבומו היחיד.

ב-2008 הצטרף בומס ללהקת "פרלמנט העמק הנעלם", שהקים עמוס עבר הדני יחד עם עמיר אלון, איתן איצקוביץ', מוטי רינורצ'וק ואלון נדל. אלבומה היחיד של הלהקה "התיקון הכללי" זכה להצלחה רבה, ובהופעות לשם קידום מכירותיו אירחה הלהקה את ורד קלפטר ויהודה עדר, מה שהוביל את עמיר אלון לקריירה המוזיקלית שלו ולהקמת הלהקה.[2]

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ טל פרי, למה התכוון המשורר, מעריב, 9 בפברואר 1990
  2. ^ אור ברנע, צעד קטן לעמוס, באתר ynet, 25 באפריל 2008