צ'יפ רוי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צ'יפ רוי
Chip Roy
דיוקנו הרשמי של רוי בבית הנבחרים, 2019
דיוקנו הרשמי של רוי בבית הנבחרים, 2019
דיוקנו הרשמי של רוי בבית הנבחרים, 2019
לידה 7 באוגוסט 1972 (בן 51)
בת'סדה, מרילנד, ארצות הברית
שם מלא צ'ארלס יוג'ין רוי
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת טקסס באוסטין
אוניברסיטת וירג'יניה
עיסוק פוליטיקאי, יועץ פוליטי
מפלגה המפלגה הרפובליקנית
בת זוג קרה קי (מאז 2004)
roy.house.gov
חבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס ה-21 של טקסס
3 בינואר 2019 – מכהן
(5 שנים ו־16 שבועות)
→ למאר סמית'

צ'ארלס יוג'ין "צ'יפ" רויאנגלית: Charles Eugene "Chip" Roy; נולד ב-7 באוגוסט 1972) הוא פוליטיקאי אמריקאי, המכהן כחבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס ה-21 של מדינת טקסס, ברציפות מאז 2019. רוי, חבר המפלגה הרפובליקנית, מייצג האזור השוכן צפונית לסן אנטוניו וחלק משמעותי מעיר הבירה אוסטין. טרם היבחרו לקונגרס היה יד ימינו של הסנאטור טד קרוז ועוזרו של התובע הכללי של טקסס.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'יפ רוי נולד ב-7 באוגוסט 1972 בבת'סדה שבמרילנד, וגדל בלובטסוויל (Lovettsville) שבקהיליית וירג'יניה. הוריו, דון ורונדה רוי, היו שמרנים תומכי רונלד רייגן שסייעו בעיצוב משנתו הפוליטית של רוי[1]. באוניברסיטת וירג'יניה השלים ב-1994 לימודי תואר ראשון במסחר, ובשנה העוקבת היה למוסמך אוניברסיטה במערכת מידע. במשך שלוש שנים עבד כאנליסט עבור בנק השקעות. מאוחר יותר הוא קיבל תואר שני נוסף במשפטים מבית הספר למשפט של אוניברסיטת טקסס באוסטין.

ראשית דרכו הציבורית נעוצה בעבודתו במטה הבחירות של התובע הכללי של טקסס ג'ון קורנין אל הסנאט של ארצות הברית בבחירות 2002. כשקורנין נבחר לסנאט והתמנה לסגן יושב ראש הוועדה הסנאטוריאלית הרפובליקנית הלאומית כמו גם ועדת המשפט של הסנאט, שימש רוי כמנהל הסגל שלו ויועץ בכיר. רוי סיפק ייעוץ פוליטי לקורנין ולצוותו בנושאי חקיקה כולל מועמדויות משפטיות, קניין רוחני, פשע, רפורמה במשפט אזרחי ומתן ייעוץ כללי במהלך הדיונים על רפורמת ההגירה של ממשל ג'ורג' ווקר בוש[2]. רוי עבד עבור קורנין עד 2009. הוא שב לטקסס מגבעת הקפיטול כדי לעבוד כתובע פדרלי במחוז המזרחי של טקסס.

כעבור שישה חודשים, התפטר רוי מתפקידו כתובע פלילי מטעם הממשלה הפדרלית של ארצות הברית, והחל לעבוד כסופר צללים עבור הספר "Fed Up!" מאת ריק פרי, אז מושל טקסס. ב-1 באפריל 2011 הכריז פרי על רוי כבחירתו לניהול משרד היחסים המדינתיים-פדרליים של טקסס, שתפקידיו כוללים שדלנות בארגונים פדרליים עבור מוסדות בטקסס (כגון מענקים לאוניברסיטאות)[3]. כאשר טד קרוז נבחר לסנאט האמריקאי ב-2012, מונה רוי לראש הסגל של קרוז[4]. בספטמבר 2014, כאשר קרוז שקל להתמודד בבחירות המקדימות לנשיאות ב-2016, הועבר רוי מתפקידו כראש הסגל לאסטרטג פוליטי בכיר. במהלך שלב ועדת הגישוש הנשיאותית של קרוז, נקלעו השניים לוויכוח על טקטיקות ואסטרטגיה פוליטיות שהתלהטו עד לכדי עזיבתו של רוי את משרדו של קרוז[5].

לאחר שקן פקסטון (אנ') נבחר בבחירות 2014 לתובע הכללי של טקסס, מונה רוי לסגן הראשון של התובע הכללי[6]. ב-10 במרץ 2016, יממה לאחר התפטרותו מלשכת התובע הכללי של טקסס, התמנה רוי למנכ"ל ועדת הפעולה הפוליטית "Trusted Leadership", שהעניקה תמיכה למסע הבחירות הנשיאותי של טד קרוז בבחירות לנשיאות באותה השנה[7]. ב-6 במרץ 2018 נבחר רוי למועמד המפלגה הרפובליקנית לייצוג מחוז הקונגרס ה-21 של טקסס בבית הנבחרים של ארצות הברית. ביום בחירות 2018 נבחר אל הקונגרס ה-116 אחרי שגבר על מועמד המפלגה הדמוקרטית ג'וזף קופסר עם 50.2% מקולות הבוחרים[8].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צ'יפ רוי בוויקישיתוף
  • אתר האינטרנט הרשמי של צ'יפ רוי בבית הנבחרים האמריקאי (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ג'ספר שרר, Chip Roy's plan to get Washington out of the way includes going there himself, באתר San Antonio Express-News‏, 13 במאי 2018 (באנגלית)
  2. ^ סונג מין קים, Cruz disciples take aim at Obama's immigration orders, באתר פוליטיקו, 11 בפברואר 2016 (באנגלית)
  3. ^ דני גלאגר, Governor appoints Charles "Chip" Roy of McKinney as State-Federal Relations director, באתר McKinney Courier-Gazette‏, 2 באפריל 2011 (באנגלית)
  4. ^ טוד ג'. גילמן, Ted Cruz picks chief of staff: Chip Roy, chief ghostwriter on Rick Perry’s anti-Washington tome Fed Up!, באתר The Dallas Morning News‏, 28 בנובמבר 2012 (באנגלית)
  5. ^ כריסטינה פיטרסון, Chip Roy Tests GOP Voters’ Appetite for Trump Dissenters, באתר וול סטריט ג'ורנל, 12 ביוני 2021 (באנגלית)
  6. ^ דארן סמואלסון, Paul hires digital guru away from Cruz, באתר פוליטיקו, 18 בנובמבר 2014 (באנגלית)
  7. ^ פטריק סביטק, Former Assistant Attorney General Joins Pro-Ted Cruz Super PAC, באתר טקסס טריביון, 10 במרץ 2016 (באנגלית)
  8. ^ Chip Roy Wins Bid for Texas's 21st Congressional District, באתר Spectrum News 1‏, 6 בנובמבר 2018 (באנגלית)