צ'ינדזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןצ'ינדזאורוס
איור של קבוצת צ'ינדזאורוסים

צ'ינדזאורוס בהשוואה לאדם

תקופה
טריאס תיכון, 235–210 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
סוג: צ'ינדזאורוס
מין: Chindesaurus bryansmalli
שם מדעי
Chindesaurus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צ'ינדזאורוס (שם מדעי: Chindesaurus) הוא סוג של דינוזאור קדום שחי בתור הטריאס והשתייך למשפחת ההררזאוריים, אחת מראשונות משפחות הדינוזאורים הידועים. בניגוד לרוב ההררזאוריים שחיו באמריקה הדרומית, הוא חי צפונה יותר, בדרום-מערב ארצות הברית במשך הטריאס העליון לפני 230 עד 210 מיליון שנה מזמננו.

הצ'ינדזאורוס התגלה בתצורת צ'ינלה וכן בפארק הלאומי פטריפייד פורסט שבאריזונה. ידועים מספר ממצאים בודדים שכללו שרידי שיניים, חוליות, ירך ועצמות גפיים שונות, אשר הועברו לאוניברסיטת קליפורניה בברקלי. תצורות נוספות התגלו בתצורת קניון קופר (אנ') שבניו מקסיקו ומצויים במוזיאון מדע באלבקרקי. הדינוזאור תואר למדע ב-1995 והוא קיבל את שמו מרוח הצ'ינדי (Chindi) - מילה שפירושה "רוח רעה" בשפת הנאוואחו בסיומת "sauros" שפירושה: לטאה/זוחל.

אורך הדינוזאור הגיע ל-2 עד 2.5 מטרים, משקלו עד 50 קילוגרם והוא היה צייד זריז דו-רגלי בעל לסתות חדות וגפיים חזקות ושריריות. מבנה הלסתות מראה שהיה צייד אם כי ייתכן שגם היה מאבות הפרוזאורופודים, כמו גם מאבות התרופודים הציידים. הדינוזאור הקדום חלק את היערות הקדומים עם מיני ארכוזאורים, פייטוזאוריים, דגי ריאות ומספר יצורים קטנים שונים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צ'ינדזאורוס בוויקישיתוף
  • צ'ינדזאורוס, באתר GBIF (באנגלית)