צ'וגיאם טרונגפה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צ'וגיאם טרונגפה
לידה 5 במרץ 1939
קהם, טיבט עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 4 באפריל 1987 (בגיל 48)
הליפקס, קנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה אנגליה, טיבט, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם בודהיזם טיבטי
תקופת הפעילות ? – 4 באפריל 1987 עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות Shambhala: The Sacred Path of the Warrior, divine madness עריכת הנתון בוויקינתונים
www.shambhala.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
תמונת צ'וגיאם טרונגפה

צ'וגיאם טרונגפה אנגלית: Chögyam Trungpa;‏ 28 בפברואר 19394 באפריל 1987) היה אחת הדמויות המשפיעות ביותר על התפתחות הבודהיזם במערב, בעיקר, בצפון-אמריקה. כתב ספרים רבים על הבודהיזם שנמכרו בלמעלה ממיליון עותקים והיה המייסד של אוניברסיטת נרופה בקולורדו, האוניברסיטה הבודהיסטית המוכרת הראשונה בעולם.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טרונגפה נולד במזרח טיבט ב-28 בפברואר 1937. בעקבות המרד שלא צלח נגד השלטון הסיני הקומוניסטי, ברח יחד עם הדלאי לאמה מטיבט בשנת 1959. בשנים 1959–1963 שימש כיועץ בבית ספר בודהיסטי בהודו. בשנת 1963 נסע ללימודים באוניברסיטת אוקספורד בבריטניה. בשנת 1967 הקים בסקוטלנד את המנזר הבודהיסטי הראשון במערב, בו למד תקופה קצרה, גם הזמר דייוויד בואי.

בשנת 1970 עבר להתגורר בארצות הברית. הוא צבר מוניטין כמורה המסוגל להעביר את עקרונות הבודהיזם תוך שילוב השפעות מערביות בצורה בהירה ומובנת לקהל מאזיניו. בשנת 1974 הקים את מכון נרופה, שהפך מאוחר יותר לאוניברסיטת נרופה, האוניברסיטה הבודהיסטית המוכרת הראשונה בעולם, בעיר בולדר בקולורדו. בין המורים שלימדו באוניברסיטה היו המשורר אלן גינסברג, הסופר ויליאם ס. בורוז, והזמרת מריאן פיית'פול.

הזמרת הקנדית ג'וני מיטשל שלמדה באוניברסיטה הבודהיסטית הקדישה לטרונגפה את הבית הראשון בשיר "Refuge of the Roads" ("למצוא מקלט בדרכים") שיצא לאור באלבומה בשנת 1976. בשיר כתבה:" 'אהבה, הומור וצניעות', הוא אמר, 'יקלו עליך לשאת את המשא הכבד'."

מתחילת דרכו בארצות הברית עודד טרונגפה את תלמידיו לשלב עם הבודהיזם אמנויות שונות כמו קליגרפיה, טקס התה היפני, תיאטרון, קולנוע, שירה ותחומים נוספים, כמו גם פסיכותרפיה. בשנת 1983 הקים מנזר בודהיסטי בנובה סקוטיה בקנדה, ובשנת 1986 העביר את מרכז פעילותו הבינלאומית לעיר הליפקס בירתה של נובה סקוטיה. ב-4 באפריל 1987 נפטר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]