צ'הארשנבה סורי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צ'הארשנבה סורי
چهارشنبه ‌سوری
מדינה איראן, טג'יקיסטן, אפגניסטן, אזרבייג'ן, טורקיה עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג חג עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
חגיגת צ'הארשנבה סורי בקפיצה מעל האש
הזמרות מהסטי והיידה קופצות מעל המדורה בחגיגות צ'הארשנבה סורי

צ'הארשנבה סוריפרסית: چهارشنبه ‌سوری, בתרגום לעברית: יום רביעי של האור או יום רביעי האדום[1]), נקרא גם פסטיבל האש. נחגג בקרב העמים האיראניים, כדוגמת הפרסים, האזרים, הכורדים ועוד. האירוע מתקיים בערב יום רביעי שלפני הנורוז; יום רביעי האחרון של לוח השנה הפרסי כהקדמה לנורוז, המציין את בואו של האביב.[2] הפסטיבל מתוארך להתקיים בקרב העמים הכורדים זורואסטרים מכ-1,700 לפני הספירה.[3]

הפסטיבל כולל הדלקת מדורות ומשחקי אש: קפיצה ואקרובטיקה מעל האש, ויצירת צורות בעזרת האש שמטרתם העברת האדמומיות, הבשלות והבריאות של האש לאנשים דרך פעולות אלו.[5] המדורות נשארות דולקות עד לשעות הבוקר כדי "לשמור על השמש בחיים". החגיגה מתחילה בדרך-כלל בערב בהדלקת המדורות; האנשים קופצים מעל למדורות וקוראים: "zardi-ye man az toh, sorkhi-ye toh az man", שפירושו: "הצהוב שלי אליך והאדום שלך אלי". הכוונה בכך למעין טקסט טיהור שבו החולי, החיוורון, הבחילות, והבעיות של האדם עוברים למדורה – והאדמומיות, הבשלות, החום, האנרגיה והבריאות של המדורה עוברים לאדם.[6] ביום זה יש אנשים הלובשים תחפושות ועוברים מדלת לדלת בבקשה לממתק או קונדס; נוהגים לחלק פירות יבשים או דליי מים.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנשי דת איראנים מוסלמים יצאו נחרצות נגד מנהג חגיגות הצ'הארשנבה סורי, לאור מקורו הלא-אסלאמי. מגמה זאת התחזקה בפרט החל מ-1979 והמהפכה האסלאמית, בטענה כי "מנהגי החג הם בבחינת אמונה תפלה שיש לבטלה."[7] עם זאת, ב-2023, החג נחגג באופן מחתרתי באיראן על ידי מפגינים מתנגדי הממשל האיראני בעיר כרג'.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צ'הארשנבה סורי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Kasheff and Saʿīdī Sīrjānī, Manouchehr and ʿAlī-Akbar. "ČAHĀRŠANBA-SŪRĪ". Encyclopædia Iranica. Retrieved 2014-12-29.
  2. ^ Persian Fire-Jumping Festival, Alison Fu. ČAHĀRŠANBA-SŪRĪ. Retrieved 2012-03-18.
  3. ^ Massoume Price, Chahar Shanbeh Soori, The Fire Festival of Kurdish Peoples
  4. ^ Kasheff and Saʿīdī Sīrjānī, Manouchehr and ʿAlī-Akbar. "ČAHĀRŠANBA-SŪRĪ". Encyclopædia Iranica. Retrieved 2014-12-29.
  5. ^ [4]
  6. ^ Massoume Price, Chahar Shanbeh Soori, The Fire Festival of Iranian Peoples
  7. ^ רז צימט, "צ'הארשנבה סורי": ויכוח מתמשך על מסורת טרום-אסלאמית ברפובליקה האסלאמית, 2012.