פרש (סרט, 1994)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרש
Fresh
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי בועז יכין עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי לורנס בנדר
רנדי אוסטרו
תסריט בועז יכין עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה דוריאן האריס
שחקנים ראשיים סמואל ל. ג'קסון
ג'אנקרלו אספוזיטו
נ'בושה רייט
שון נלסון
גיירמו דיאז
מוזיקה סטיוארט קופלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום אדם הולנדר עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית
חברת הפקה מירמקס עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה מירמקס
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 24 באוגוסט 1994
משך הקרנה 114 דקות
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פשע, סרט דרמה, הוד פילם עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב $3,500,000
הכנסות $8,094,616
הכנסות באתר מוג'ו fresh
פרסים
  • Sundance Filmmaker Trophy Dramatic
  • Sundance Special Jury Prize for Acting עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרשאנגלית: Fresh; תרגום מילולי: "טרי"[1]) הוא סרט דרמת פשע אמריקני משנת 1994, שבויים על ידי בועז יכין. הסרט מגולל את קורותיו של מייקל - צעיר אפרו-אמריקני המכונה "פרש" וחי בשכונת עוני.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרש חי עם דודתו פרנסיס, המשכנת תחת קורת גג ביתה רבים מבני משפחתה. אחותו של פרש, ניקול, עזבה את ביתם, והיא נרקומנית המכורה להרואין, המעניקה לברון הסמים המקומי אסטבן שירותי מין תמורת הסמים שהיא צורכת. לאסטבן צוות של ארבעה: "צ'ילי", ״סאל״, "ספייק" והרבי. אסטבן מהופנט מיופייה של ניקול והיא, שחשה שערכה נמוך בהרבה, נרתעת מכך, ועל כן היא נפגשת עם ג'יימס, סוחר הרואין נוסף שמתייחס אליה כאל עלובה. פרש אוהב את אחותו ומצוקתה מכאיבה לו. כמו אביו, פרש מפגין כישרון במשחק שחמט ולעיתים משחק בפארק משחקי בזק באמצעות שעון שחמט. פרש עובד כבלדר הרואין אצל אסטבן וכבלדר קראק קוקאין אצל "קורקי" - ברון סמים נוסף. גם ל"קורקי" צוות של ארבעה סוחרים: ג'ייק, דריל, "רד" ו"סמוקי". שני ברוני הסמים נותנים לפרש לעבוד בשביל שניהם במקביל מכיוון שעסקיהם אינם מתנגשים אחד בשני והם נמנעים מחיכוכים מיותרים.

פרש מחבב את רוזי, בת כיתתו, אך נמנע מקשר איתה מחשש ללעג של חבריו: צ'אקי, טארליק וניקולס.

באחת הסצנות צ׳אקי חברו של פרש מכניס את רוסקו, כלב רחוב שהוא ופרש מצאו והם מגדלים, לקרב כלבים אלים במיוחד, למרות התנגדותו של פרש. רוסקו מנצח בקרב להפתעתו של פרש, והורג את יריבו.

אביו של פרש - סאם - יצא מגמילה, ולפרש אסור להתראות איתו, אך הוא נפגש עמו בפארק כדי לשחק שחמט. אביו של פרש קשוח ומלמד אותו טקטיקות שחמט. הוא אינו נותן לו הנחות במשחק ומסביר לו כי הכלים הם אמצעים להפלת המלך. סאם אומר כי הכלים הם חבריו, אך עליו להתייחס אליהם כאל שווים ולא לתת דגש במשחק למי מהם. אם במהלך הדרך אחד החברים נופל, הרי שזה מפאת טיב המשחק. הוא מבאר ואומר כי אם יריבו מגן על המלכה, עליו לתקוף ולאיים עליה כדי לערער אותו, אם יריבו משחק התקפי, עליו ללחוץ עליו למגננה, אם יריבו משחק הגנתי, עליו למשוך אותו למים עמוקים. כדי לנצח, עליו לשחק במשחק של יריבו.

במהלך משחק כדורסל, מושפל ג'ייק על ידי קרטיס, בן כיתתו של פרש שהפגין רמה גבוהה ממנו בהרבה. ג'ייק הזועם שלף אקדח וירה בו, אך גם פגע ברוזי. פרש ראה כי היא גוססת מפגיעת כדור בגרונה וניסה לעצור את הדימום, אך היא נפטרה מפצעיה. בחקירת המשטרה משקר פרש וטוען כי הוא רק שמע את היריות והגיע לעזור לפצועים וכי לא ראה מי ירה.

פרש מחליט לנקום בעצמו בכל המעורבים בפגיעה ברוזי, באחותו ובו. פרש יודע כי המבוגרים לא יאמינו כי הוא אחראי למהלכים אותם יבצע. הוא מנצל את חששותיהם וחולשותיהם של אלו שפגעו בו כנגדם, כמו בטקטיקת השחמט שלמד מאביו. פרש מנצל את הביטחון שאסטבן נותן בו, כדי לדרבנו לשתף אותו בעסקת סמים גדולה שאסטבן מתעתד לבצע. הוא מגייס את חברו צ'אקי לשורותיו של אסטבן. פרש קונה מהקטור - סוחר סמים שפרש עבד בשבילו בעבר, וכעת מספק ל"קורקי", קראק קוקאין בשווי 5,000 דולר אותם חסך ומתרה בו לא לדבר עם "קורקי", כי הלה נתון תחת מעקב משטרתי, בעקבות רציחתו של קרטיס. פרש מספר לצ'אקי כי הם מעבירים קראק קוקאין ולא הרואין, עבור אסטבן. פרש מנצל את אישיותו המוחצנת של צ'אקי ואת הצורך שלו בהכרה בעולם הפשע, דבר שגורם לו לספר לכל מי שמוכן לשמוע כי הוא מריץ קראק קוקאין עבור אסטבן. כל מי שקצת מעורה בעסקי הסמים יודע שאסטבן מתעב קראק קוקאין וסוחר רק בהרואין, אך צ'אקי אינו מודע לכך. צ'אקי ופרש לוקחים את ההרואין מן הספק של אסטבן. בדרך עוצר פרש בבניין נטוש ומחליף את ההרואין בקראק קוקאין אותו רכש מהקטור. מתברר כי צ'אקי הביא שני אקדחים אותם רכש בכספי הזכייה בקרב הכלבים. פרש לוקח ממנו אקדח אחד, זורק אותו לתוך הבניין הנטוש ומתרה בצ'אקי לזרוק את השני, אך הלה מסרב. פרש וצ'אקי מותקפים ונשדדים ונראה כי פרש מודע ואף ציפה לכך. צ'אקי שולף את אקדחו השני ונורה למוות. לפרש יש מפגש שני עם המשטרה, והוא אינו מוסר להם כל מידע. הבלש פרז נותן לו את כרטיס הביקור שלו ואומר לו להתקשר אליו אם יצטרך. לאחר חקירת הרצח של צ'אקי דודתו פרנסיס מחליטה שעל פרש לעזוב את ביתה ועבור לאומנה מחשש ל-11 הנפשות תחת קורת גג ביתה. לאחר מכן לוקח פרש את רוסקו, תולה אותו ויורה בגרונו. מתברר כי "קורקי" שלח את השודדים מפני ששמע שמועות כי צ'אקי מוכר את המוצר של"קורקי" יש בלעדיות עליו עבור אסטבן. פרש אומר כי זה היה רעיונו של ג'ייק שהכריח אותו וכי ג'ייק ו"רד" רוצים להשתלט על עסקיו של "קורקי". ג'ייק מכחיש, ומעלה את האפשרות שפרש אחראי לכך, אך פרש אומר ל"קורקי" שאין בידיו 5,000 דולר. "קורקי" מאמין לפרש והורג את ג'ייק ואת חברו "רד" במלקות שרשרת ברזל גדולה. "קורקי" שואל את פרש לאן הוא הריץ את הסמים ופרש אומר שג'יימס הוא הספק של ג'ייק. פרש אומר ל"קורקי" שג'יימס יהיה בחנותו אחרי השעה שש, ו"קורקי" מתכנן ללכת לשם כדי לחסל אותו.

פרש מגיע אל אסטבן לאחר שלא מסר את הסמים ליעדם. אסטבן יודע כי פרש נשדד, אך הוא אינו יודע כי פרש מסתיר את ההרואין בבית הנטוש וכי הסם שנשדד היה קראק קוקאין. פרש אומר כי האשם הוא "קורקי" שרוצה להתרחב לעסקי ההרואין, ביחד עם שותפו החדש ג'יימס. פרש מוסיף כי ניקול גרה כעת עם ג'יימס כי הוא מתייחס אליה יפה וסיפרה לו כי "קורקי" אמר לג'יימס כי הוא יהרוג את אסטבן כדי שלא יפריע להם להתעשר. פרש אומר כי השניים משתפים פעולה מביתו של ג'יימס. פרש משכנע את אסטבן ללכת לביתו ו"לשאול" אותו לפשר העניין. אסטבן זועם בחושבו שג'יימס לקח לו את ניקול ומנסה להשתלט על עסקיו, נופל בפח והולך עם צוותו לשם. הם רואים את "קורקי" וצוותו בקומה התחתונה ואת וג'יימס בעליונה. קרב מתחולל ו"קורקי", ג'יימס וכל אנשיהם נהרגים.

אסטבן מרוצה מתוצאות הערב, למרות שיד ימינו - "צ'ילי" נהרג. הוא מסליק את האקדחים ששימשו להתנקשות בדופן הדלת, מורה להרבי, לקחת את פרש לביתו ולהיפטר מהרכב. אסטבן אומר לפרש לבוא לבקר אותו ביום חמישי הבא, אז יערב אותו בעסקיו, ועולה לדירתו כדי לפגוש את ניקול. הרבי נסער מאוד ולא שם לב שפרש לקח את אחד האקדחים. פרש יורד מהרכב באמצע הדרך וחוזר לבניין כדי לפגוש את אסטבן וניקול. פרש אומר לאסטבן כי הוא אינו יכול לחזור לביתו ואסטבן מניח לו להיכנס לדירה.

דפיקות נשמעות בכניסה וכשאסטבן הולך לפתוח את הדלת שותל פרש את האקדח ששימש להתנקשות מתחת למיטתו ביחד עם ההרואין שהוחלף. מתברר כי פרש התקשר קודם לכן בעילום שם לבלש פרז באמתלה של ריב בתוך המשפחה וזה מגיע ושואל את ניקול אם אסטבן פגע בה. אסטבן מבין כי לבלש פרז אין עילה להימצאותו בדירה ולועג לו. הבלש פרז שואל את ניקול בפעם האחרונה אם פגעו בה והיא מכחישה. פרש אומר כי אסטבן איים לרצוח אותה וכי היא משקרת מפני שהיא מפחדת ממנו, אך הוא עצמו אינו מפחד יותר. הוא אומר כי סיפר לאסטבן שניקול נפגשת עם ג'יימס וכי אסטבן הקנאי הלך לחנותו עם בחוריו והם רצחו את כולם. הוא אמר כי לאסטבן יש אקדח באמצעותו הוא איים עליו ועל ניקי אחותו. אסטבן אומר כי הוא נקי, אך פרש מכוון את השוטרים אל מתחת למיטתו. אז מגלה אחד השוטרים את האקדח וההרואין שהחביא שם פרש.

אסטבן ההמום נלקח למעצר ופרש אומר לבלש פרז שהוא יעיד בתמורה להגנה עליו ועל אחותו. ניקול מבינה כי פרש אכן אוהב אותה. כך משלים פרש נקמה מרובעת באסטבן, "קורקי", ג'ייק וג'יימס.

פרש חוזר לפארק לשחק עם אביו. הוא מגיע באיחור של שעה ואביו אומר לו שאין לו זמן למשחקיו הילדותיים. הוא אומר לפרש שהיום במשחק הוא לבדו וסם לא יעצור לתת לו עצות מפני שלא תמיד הוא יהיה שם להחזיק לו את ידו. פרש שהתבונן בהמון אנשים נרצחים ונשאר בפנים חתומות, נשבר ובוכה.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה לביקורות אוהדות רבות, ובמספר פרסים. באתר Rotten Tomatoes, לסרט ציון משוקלל של כ-90% אהדה מאלפי צופים ומבקרים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ עגה אנגלית מארצות הברית למילה: "מדליק/מגניב"