פרשת מאוריציוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרשת מאוריציוס
Der Fall Maurizius
עטיפת הספר פרשת מאוריציוס, בעיצוב שמעון זנדהאוז
עטיפת הספר פרשת מאוריציוס, בעיצוב שמעון זנדהאוז
מידע כללי
מאת יעקב וסרמן
שפת המקור גרמנית
סוגה רומן
הוצאה
תאריך הוצאה 1928
מספר עמודים 432
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאת עם עובד
תאריך 1954
תרגום מ. ז. ולפובסקי
סדרה
הספר הבא אטצל אנדרגאסט
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 001901923, 000980055, 001901916, 001901929

פרשת מאוריציוס (גרמנית: Der Fall Maurizius ) הוא רומן מאת הסופר היהודי-גרמני יעקב וסרמן משנת 1928.

זה הרומן הראשון בטרילוגיה שכוללת את:

  • אטצל אנדרגאסט (גרמנית: Etzel Andergast‏) - 1931.
  • הוויתו השלישית של יוסף קרקהובן (גרמנית: Joseph Kerkhovens dritte Existenz‏) - 1934.

זה אחד מספריו הידועים ביותר של יעקב וסרמן. מתוארת בו פרשה של עיוות דין ומאבק של נער אמיץ להוצאת הצדק לאור. בספר מתוארים ההווי החברתי וסולם הערכים המתערער בגרמניה בתחילת המאה ה-20.

ב-1954 הופק בצרפת סרט המתבסס על רומן זה בבימויו של ז'וליין דוביבייה.

הדמויות העיקריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • האדון וולף פון אנדרגאסט - קטגור עליון. אמן בהרכבת עדויות נסיבתיות להרשעות מוצלחות. אדם קשה הרואה רק את עצמו. גירש את אשתו לאחד שגילה שהיא בוגדת בו. מגדל לבד את בנו אטצל ומסרב לתת לו ליצור שום קשר עם אמו.
  • אֶטצל אנדרגאסט - בנו של הקטגור העליון. נער בן 16 רודף צדק מוחלט. חוקר בעצמו את הרצח בפרשת מאוריציוס.
  • לאונרד מאוריציוס - דוצנט (מרצה ) לתולדות האומנות באוניברסיטה. אסיר עולם על רצח אשתו. נמק בכלא אך אינו מודה באשמה.
  • אלי מאוריציוס - אשתו של לאונרד מאוריציוס. מבוגרת ממנו בחמש עשרה שנה. הוא התחתן אתה כנראה בגלל כספה. הרצח שלה הוא במרכז הפרשה.
  • אנה יאהן - אחותה הצעירה של אלי, יפה ומושכת. על ליבה נלחמים מאוריציוס ווארמה.
  • גריגור וארֶמֶה - מרצה באוניברסיטה. עדותו בפרשת הרצח מביאה להרשעתו של מאוריציוס.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אטצל אנדרגאסט הוא נער בן 16 הגר עם אביו הקטגור העליון הברון וולף פון אנדרגאסט. החינוך שלו הוא קפדני והוא אינו מורשה ליצור קשר עם אמו החיה בנפרד. הוא מרגיש חפשי לדבר רק עם המשרתת רי ועם סבתו, אלמנת גנרל.

יום אחד הוא נתקל בכניסה לביתו בזקן המציג את עצמו לפני פון אנדרגאסט כפטר מאוריציוס. בהזדמנות מתגנב אטצל לחדר העבודה של אביו ומוצא שם בקשת חנינה למאוריציוס שבתחתיתה נכתב: "אין אפשרות לחנינה".

אטצל מגיע לביתו של מאוריציוס הזקן וזה מספר לו על הפרשה. בנו - לאונרד מאוריציוס היה מרצה מצליח לתולדות האמנות. למגינת ליבו של האב הוא נישא לאלי (אליזבת) המבוגרת ממנו בחמש עשרה שנה. למאוריציוס יש בת, הילדגרד, מיחסים שלו עם רקדנית לפני נישואיו. הרקדנית נפטרה משחפת ומאוריציוס מבקש מאנה, אחותה של אלי לבוא אליהם לטפל בילדה וללוות אותה למשפחת אומנה. אנה היא יפהפייה בת שמונה עשרה. מאוריציוס מתאהב בה למגינת ליבה של אשתו. גריגור וארמה, מרצה מבריק באוניברסיטה, הכיר את אנה מקודם וכעת מתחרה על ליבה עם מאוריציוס. השילוב הרגשי בין ארבעתם הוא קטלני. יום אחד מגיע מאוריציוס לביתו, נשמעת ירייה ואשתו נהרגת.

מאוריציוס מובא למשפט באשמת רצח והפרשה מסעירה את גרמניה. עד התביעה המרכזי הוא וארמה הנותן עדות בשבועה כי הוא הוציא את האקדח מידיו של מאוריציוס. הוא מתעלף מהתרגשות ועדותו משפיעה על המושבעים. פון אנדרגאסט שהיה אז קטגור זוטר יודע שהצלחה במשפט זה תסלול את דרכו המקצועית. למרות בקיעים בעדויות הוא מצליח בנאום מבריק לבנות במלאכת מחשבת את הרשעתו של מאוריציוס. מאוריציוס נידון למוות שהומר במאסר עולם ופון אנדרגאסט התקדם לדרגה של קטגור עליון.

אטצל מחליט לחקור את הפרשה בעצמו. הוא לווה כסף מסבתו ונוסע לברלין ליצור קשר עם וארמה הנקרא כעת ורשאואר. בשם בדוי הוא מתוודע לורשאואר ומבקש ללמד אצלו אנגלית. לאט לאט מתפתחים קשרי ידידות בין התלמיד והמורה ועולה הנושא של פרשת הרצח. בשלב מסוים כאשר אטצל קודח מחום וורשאואר מטפל בו הוא מגלה לאטצל כי את היריה ירתה אנה יאהן מאקדח שהוא נתן לה ולא מאוריציוס. לאחר המשפט הם השתלטו על רכושה של אלי שאת רובו הפסיד בהימורים ולאחר מכן נפרדו.

פון אנדרגאסט נוסע לבקר את מאוריציוס בכלא. הוא רואה מולו אדם שבור ומגלה בשיחה אתו כי יש בקיעים רבים בפסק הדין של הרשעתו. הוא מציע למאוריציוס חנינה וזה מסכים לכך למרות שעד אז לא הודה באשמתו.

אטצל חוזר לביתו, נפגש עם אביו, מגלה לו את האמת ומבקש ממנו לקיים משפט חוזר. פון אנדרגאסט אומר שיש התיישנות על שבועת שקר אבל גם אם לא הייתה התיישנות היה מסרב למשפט חוזר שיטיל הוצאה ניכרת על קופת המדינה ויפגע קשות בכבוד בית הדין והממסד המשפטי. הוא מודיע לאטצל הנדהם כי מאוריציוס הסכים לחנינה.

מאוריציוס משתחרר מהכלא ומגלה שהעולם השתנה בשמונה עשרה שנות מאסרו. האנשים לבושים ומתנהגים אחרת ומביטים בו במבט מתנכר. הוא נפגש עם אביו אשר מרוב התרגשות נפטר באותו לילה. רצונו לפגוש את בתו הילדגרד הנמצאת אצל משפחה אומנת נתקל בהתנגדות. הוא נפגש עם אנה שכעת היא נשואה ואם לשני ילדים והיא מבקשת ממנו להסתלק מיד כי אינה רוצה כל קשר לפרשה הזאת בעברה. הוא נפגש ברכבת עם אשה אבל אינו מצליח לקיים מגע אתה כי גם יצר המין אבד לו בתקופה הארוכה שהיה בכלא.

מיואש מהכל עולה מאוריציוס על רכבת וקופץ ממנה אל מותו.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

יעקב וסרמן: פרשת מאוריציוס, תרגום: מ. ז. ולפובסקי, 432 עמ', הוצאת עם עובד, 1983.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הסרט "פרשת מאוריציוס", במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)