פרשת ההתעללות המינית בילדים על ידי כמרים בכנסייה הקתולית בבוסטון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הקרדינל ברנארד פרנסיס לאו, הארכיבישוף של בוסטון בזמן פרסום התחקירים הראשונים בעיתון "הבוסטון גלוב".

פרשת ההתעללות המינית בילדים על ידי כמרים בכנסייה הקתולית בבוסטון הייתה פרשייה אחת מתוך מסכת רחבה של מקרי התעללות מינית בילדים ונערים מצד כמרים בכנסייה הקתולית בארצות הברית. תחילת פרסום הפרשייה בשנת 2002, כשבעיתון "הבוסטון גלוב" פורסם תחקיר עיתונאי נרחב על התעללות מינית בקטינים על ידי כמרים מהכנסייה הקתולית בבוסטון, תחקיר אשר פתח צוהר לנושא בשיח הציבורי, ולאחר מכן גם הביא לחשיפתם של מקרים רבים נוספים בכל רחבי המדינה.

במשך הזמן, התברר כי כמרים וחברי מסדר בכנסייה הקתולית התעללו מינית באלפי קטינים לאורך עשרות שנים, ומה שנראה בתחילה כאוסף מקרים בודדים של התעללות הפך לשערורייה ארצית ובינלאומית של הכנסייה הקתולית.[1] למרות שרוב המקרים המדווחים אירעו בארצות הברית, עדויות מצד קורבנות הגיעו גם ממדינות נוספות מרחבי העולם כמו אירלנד, קנדה, אוסטרליה וניו זילנד. היבט משמעותי וכבד משקל שעלה תוך כדי העיסוק הציבורי בנושא היה הטיוח של הפשעים על ידי הבישופים בכנסייה, תוך הצבתם מחדש של אנשי הדת המתעללים בקהילות קתוליות אחרות בשאר המדינה, בתפקידים אשר אפשרו את המשך ההתעללות בילדים נוספים.[א]

בעקבות הפרסום, הועמדו לדין חמישה כמרים[2][3][4] וכומר נוסף שהודה באשמה.[5] סיקור הפרשייה עודד קורבנות נוספים להתלונן לרשויות החוק גם הם על התעללות דומה שחוו, וכתוצאה מכך נחקרו והועמדו לדין מעורבים נוספים בפרשה.[6]

תגובת הארכיבישוף של בוסטון[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארכיבישוף של בוסטון באותו הזמן היה ברנארד פרנסיס לאו. בהצהרותיו הפומביות, לאחר פרסום התחקירים, תוך כדי ההתמודדות של הכנסייה עם המשבר התדמיתי שנוצר, טען לאו כי בתחילה לא הייתה לאנשי הכנסייה את המומחיות המספקת להתמודדות עם פדופיליה והם הסתמכו על המלצות של רופאים.[7] אך בסופו של דבר, נאלצה הארכידיוקסיה של בוסטון לשלם מיליוני דולרים של פיצויים לקורבנות ההתעללות, כשחלק מתשלום הפיצויים היה על העלמת העין מהפשעים שהתרחשו תחת סמכותה.[8] במקרים מסוימים, חברות הביטוח טענו שהפעולות היו מכוונות, ועל כן אינן מכוסות מבחינת הביטוח,[9] מה שהקשה כלכלית על הכנסייה הקתולית באזור אף יותר.

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2015 אשר עלה לאקרנים הסרט "ספוטלייט" שהתמקד בעיתונאים של "הבוסטון גלוב" במהלך עבודת ופרסום התחקיר, הסרט זכה בשני פרסי אוסקר, כולל פרס הסרט הטוב ביותר.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיווחים בישראל לאחר פרסום התחקיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Gilgoff, Dan. "Catholic Church's sex abuse scandal goes global" (באנגלית). CNN. נבדק ב-2017-12-20.
  2. ^ "Abuse in the Catholic Church". אורכב מ-המקור ב-18 במאי 2008. נבדק ב-21 במרץ 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Practice areas". נבדק ב-21 במרץ 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "CHALLENGING THE CHURCH". 26 במרץ 2002. אורכב מ-המקור ב-1 במרץ 2012. נבדק ב-21 במרץ 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "Boston Globe / Spotlight / Abuse in the Catholic Church / Scandal and coverup".
  6. ^ Bruni, A Gospel of Shame (2002), p. 336
  7. ^ "Boston Globe / Spotlight / Abuse in the Catholic Church". The Boston Globe.
  8. ^ "Boston Archdiocese Agrees to $85M Sex Abuse Settlement". Fox News (באנגלית אמריקאית). 2003-09-09. נבדק ב-2017-12-20.
  9. ^ "Insurer refuses to reimburse settlements over church sex abuse - The Boston Globe". BostonGlobe.com. נבדק ב-2017-12-20.