פרס אלבטרוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פרס אלבטרוס היה פרס ספרותי יוקרתי[1] בינלאומי שניתן מדי שנתיים על ידי גינטר גראס שיוסד בברמן שבגרמניה. הפרס הוענק רק חמש פעמים. הפרס ניתן בקטגוריות פרוזה, שירה או חיבור בן ימינו הכולל יצירות מתורגמות. הפרס ניתן בסכום של 40,000 אירו המחולקים בין המחבר (25,000 אירו)[2] למתרגם (15,000 אירו).

הפרס הוענק "לסופרים מרחבי העולם שיצירתם מאופיינת באיכות ספרותית גבוהה ורלוונטית תרבותית וחברתית-פוליטית".[3] בנוסף ל"עבודה מצוינת של חשיבה פתוחה ודיון חופשי על כל היבטי חיינו, נושאים בעולמנו וזמננו".[3] הפרס מוענק גם למתרגם מצטיין שתרגם יצירה לגרמנית. כנס הענקת הפרס אורגן על ידי קרן גינטר גראס. בחירת הזוכים נעשית על ידי חבר שופטים. טקס הענקת הפרס התקיים בברמן.

הסופר האמריקאי דייב אגרס, שאמור היה לקבל את פרס אלבטרוס מטעם קרן גינטר גראס, סירב באפריל 2012 להשתתף בטקס, בעקבות השיר האנטי-ישראלי שפרסם גראס. בפרס בסך 40 אלף אירו זכה אגרס על ספרו "זייתון" (כנרת זמורה ביתן, מאנגלית: דנה אלעזר הלוי), המגולל את חוויותיו של אמריקאי ממוצא סורי לאחר הוריקן קתרינה. "בעקבות הפואמה השנויה במחלוקת שפרסם באחרונה גראס, הרגשתי שיש לדחות את טקס הענקת הפרס, כדי שהמחלוקת לא תסיט את תשומת הלב מהפעילות הנפרדת של הקרן ומהנושא של 'זייתון'", אמר אגרס, שהסביר כי החליט שלא להשתתף בטקס כיוון שהמארגנים סירבו לדחות אותו כבקשתו. הוא הודה לקרן על בחירתה וביקש שהכסף יועבר לארגונים בגרמניה הפועלים לקידום הבנה בין בני דתות שונות.[4]

מקבלי הפרס[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 פרס אלבטרוס היוקרתי לדויד גרוסמן באתר הספרייה החדשה
  2. ^ "Kulturpreise.de : ALBATROS". Handbuch der Kulturpreise – Handbook of Cultural Awards (בגרמנית).
  3. ^ 1 2 "Internationaler Literaturpreis ALBATROS". Günter-Grass-Stiftung. אורכב מ-המקור ב-17 בדצמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ מיה סלע, סופר אמריקאי זכה בפרס ע"ש גינטר גראס וסירב לקבלו, באתר הארץ, 17 באפריל 2012
  5. ^ "Jury 2006". אורכב מ-המקור ב-17 בדצמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ Wegen Grass: US-Autor bleibt Preisverleihung fern, Weser-Kurier, 13 April 2012
  7. ^ "Albatros-Literaturpreis an Julie Otsuka und Katja Scholtz". Focus. 15 בדצמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ "Albatros Literaturpreis an Julie Otsuka und Katja Scholtz überreicht". BuchMarkt (בגרמנית). 29 באפריל 2014. {{cite web}}: (עזרה)