פרוטוהיסטוריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פרוטוהיסטוריה (נכתב גם פרוטו-היסטוריה) מיוונית πρῶτος (ראשוני או ראשון) ו-Iστορία (היסטוריה), היא התקופה בין הפרהיסטוריה להיסטוריה שבמהלכה תרבות או ציוויליזציה טרם פיתחה כתיבה, אך תרבויות אחרות כבר ציינו את קיומן של אותן קבוצות טרום-אוריינות בכתביהן. לדוגמה, באירופה, הקלטים והשבטים הגרמאניים נחשבים לפרוטו-היסטוריים כשהחלו להופיע במקורות יווניים ורומיים.

פרוטוהיסטורית עשויה להתייחס גם לתקופת המעבר בין הופעת האוריינות בחברה, לבין כתביהם של ההיסטוריונים הראשונים שלה. שימור מסורות בעל פה עלול לסבך את העניינים, מכיוון שהן יכולות לספק מקור היסטורי משני לאירועים מוקדמים אף יותר. אזורים של התיישבות אנושית הכוללים קבוצה בעלת יכולת קרוא וכתוב וקבוצה שאינה, נחקרים גם כמצבים פרוטו-היסטוריים.

המונח יכול להתייחס גם לתקופה שבה נמצאו מסמכים היסטוריים מקוטעים או חיצוניים, שאינם כוללים בהכרח מערכת כתיבה מפותחת. לדוגמה, שלוש הממלכות הקדומות של קוריאה (אנ'), תקופת יאיואי ביפן ותרבות המיסיסיפי, שתועדו על ידי חוקרים אירופיים מוקדמים, הן פרוטו-היסטוריות.

הארכאולוג טימותי טיילור, במאמר ב-Oxford Illustrated History of Prehistoric Europe, כתב[1]:

בגלל הקיום בחלק מהחברות, אך לא בכל החברות, של כתיבה היסטורית במהלך האלף הראשון לפני הספירה, התקופה כונתה לעיתים קרובות "פרוטוהיסטורית" במקום פרהיסטורית. הבנת העבר שנרכשה באמצעות ארכיאולוגיה שונה בתכלית באופייה מהבנה הנגזרת מטקסטים היסטוריים. להחזיק את שני סוגי הראיות הוא ברכה ואתגר

.

כרונולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדומה לפרה-היסטוריה, קשה לפעמים לאנתרופולוגים לקבוע מתי תרבות עשויה להיחשב פרהיסטורית או פרוטו-היסטורית. הנתונים משתנים במידה ניכרת מתרבות לתרבות, מאזור לאזור, ואפילו ממערכת אחת של תאריכים לאחרת.

בצורתה הפשוטה ביותר, פרוטו-היסטוריה עוקבת אחר אותה כרונולוגיה כמו הפרה-היסטוריה ומבוססת על התקדמות טכנולוגית של עם מסוים בכל הנוגע למטלורגיה:

ציוויליזציות ועמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

התרבויות והקבוצות האתניות הפרוטו-היסטוריות הידועות ביותר הן אלו שעבורן נטבע המונח במקור, השבטים הברברים השונים שהוזכרו על ידי סופרים אירופאים ואסייתים. רבים מעמים אלו חוו גם תקופות של פרהיסטוריה והיסטוריה:

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיינו גם בפורטל

פורטל היסטוריה הוא שער לחקר ההיסטוריה ומדע ההיסטוריוגרפיה. הפורטל פורש תמונה של אירועים ותהליכים היסטוריים בפרספקטיבה רחבה ומציג את המחקר המדעי העדכני והשתקפותו בערכי ויקיפדיה.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Taylor, Timothy (1994). "Thracians, Scythians and Dacians". In Cunliffe, Barry (ed.). The Oxford Illustrated Prehistory of Europe. Oxford: Oxford University Press. pp. 373–410.