פרדיננד בול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרדיננד בול
Ferdinand Bol
לידה 24 ביוני 1616
דורדרכט, הרפובליקה ההולנדית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 24 ביולי 1680 (בגיל 64)
אמסטרדם עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1635–1680 (כ־45 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות בארוק עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע על ידי רמברנדט, Jacob Gerritsz. Cuyp עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות Quirinus Stercke עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרדיננד בולהולנדית: Ferdinand Bol‏; 24 ביוני 161624 באוגוסט[דרושה הבהרה] 1680) היה צייר, תחריטאי הולנדי. עבודתו ששרדה היא נדירה, היא מראה את השפעתו של רמברנדט עליו, כמוהו, פרדיננד בול העדיף נושאים היסטוריים, דיוקנאות, דיוקנאות עצמיים רבים ודמויות בודדות בסגנון אקזוטי.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרדיננד נולד בדורדרכט כבן למנתח בלתאסאר בול. פרדיננד בול היה תחילה חניך של ג'ייקוב קויפ בעיר הולדתו או של אברהם בלומרט באוטרכט. לאחר 1630 למד אצל רמברנדט, התגורר בביתו בסנט אנטוניסברסטראט, אז רחוב אופנתי ואזור של ציירים, תכשיטנים, אדריכלים ומהגרים פלמיים ויהודים רבים. בשנת 1641 התחיל בול לעבוד בסטודיו משלו.

בשנת 1653 התחתן עם אליזבת דל, שאביה מילא תפקידים באדמירליות של אמסטרדם וגילדת סוחרי היין, שניהם מוסדות שנתנו עבודות לאמן. בתוך כמה שנים (1655) הוא הפך לראש הגילדה וקיבל עבודות בעיצוב קמינים לחדרים בבית העירייה החדש שתוכנן על ידי יאקוב ואן קמפן, וארבעה נוספים עבור האדמירליות של אמסטרדם.

בערך בתקופה זו, בול היה צייר פופולרי ומצליח. לוח הצבעים שלו התבהר, דמויותיו היו בעלות אלגנטיות רבה יותר, ובאמצע העשור הוא קיבל עבודות רשמיות יותר מכל אמן אחר באמסטרדם. גודפרי נלר היה תלמידו. בול העביר ארבעה ציורים לשתי האחוזות של האחים טריפ, גם הם במקור מדרדרכט.

אשתו הראשונה של בול נפטרה בשנת 1660. בשנת 1669 נישא בול בפעם השנייה לאנה ואן ארקל, אלמנתו של גזבר האדמירליות, וכנראה פרש מציור בשלב זה בחייו. בשנת 1672 עברו בני הזוג לחלק חדש של העיר שנבנה באותם ימים, ובהווה נמצא בו מוזיאון ואן לון. בול שימש כמנהל בית מצורעים. בול נפטר כמה שבועות אחרי אשתו, בהרנגראכט, שם התגורר בנו, עורך דין.

ככל הנראה הציור הידוע ביותר שלו הוא דיוקנה של אליזבת בס, אשתו של קצין חיל הים יואכים סוורנהונדט, ובעל פונדק ליד כיכר דאם. הציור הזה ורבים אחרים מציוריו יוחסו בטעות לרמברנדט במאה ה-19.[2]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרדיננד בול בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Ferdinand Bol (Dutch, 1616 - 1680) (Getty Museum), The J. Paul Getty in Los Angeles (באנגלית)
  2. ^ Ferdinand Bol - Artists - Explore the collection - Rijksmuseum, web.archive.org, ‏2016-04-25