פנטולמבדה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןפנטולמבדה

תקופה
פלאוקן 63–57 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: כימולסטיים
תת־סדרה: פאנטודונטה
משפחה: Pantolambdidae
סוג: פנטולמבדה
מינים
  • Pantolambda bathmodon
  • Pantolambda cavirictum
  • Pantolambda intermedium
שם מדעי
Pantolambda
קופ, 1882
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פנטולמבדה (שם מדעי: Pantolambda) הוא סוג של יונק קדום מהסדרה הנכחדת כימולסטיים. יונק מוזר זה חי בתקופת הפלאוגן, בראשית עידן הקנוזואיקון באסיה ואמריקה הצפונית לפני 57–63 מיליון שנה מהיום.

הפנטולמבדה היה חסון יותר מכל קודמיו אשר חיו במהלך הקרטיקון וחיו בחשש מהדינוזאורים ששלטו בעולם, כך שהם לא הגיעו לגודל גדול מזה של חתול או שועל מצוי. הפנטולמבדה היה מהראשונים שהחלו לעלות ולמלא גומחות של חיות גדולות יותר. הוא הגיע לאורך 85 ס"מ, הגיע לגובה חצי מטר ולמשקל של 50 ק"ג, דומה מאוד לכבשה. עם זאת, הוא היה בעל גוף דמוי חתול, ראש גדול ורגליים קצרות בעלות חמש אצבעות ללא טפרים וזנב ארוך. מבנה גופו העיד שלא היה ביכולתו לטפס על עצים, בניגוד לקרוביו.

מבנה השיניים שלו היה פשוט ביחס לזה של יונקים מודרניים והיה בעל ציפוי אמייל עם רכסים דמויי-סהר. דבר זה אמור להועיל ללוחכי עשב כמו פרות מודרניות, אך מבנה השיניים שלו היה בעל כתרים, אשר מעידים שתזונתו לא התבססה רק על צמחייה. הוא היה אוכל-כול שניזון מעלים, נבטים, פירות ופטריות, אך גם מביצים או תולעים שמצא.

ככל הנראה היה הפנטולמבדה מאבותיהם של יונקים גדולים יותר, הכבדים שבבני הסדרה, כגון הברילמבדה והקוריפודון, דמוי ההיפופוטם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פנטולמבדה בוויקישיתוף