פלוגת החייאה קדמית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בית חולים שדה שהוקם על ידי פלה"ק של חטיבה 179 במהלך תרגיל אוגדתי של עוצבת הבזק, נובמבר 2022

פלוגת החייאה קדמית (מכונה תמיד פלה"ק) היא פלוגת מילואים בחטיבה צה"ליתחיל הרגלים וחיל השריון), שתפקידה להעניק סיוע רפואי מיידי לנפגעים בשטח בעת לחימה.

אימון פלה"ק של חטיבה 179 במהלך תרגיל אוגדה 99, נובמבר 2022

פלוגות ההחייאה הקדמיות החלו להחליף את פלוגות הרפואה החטיבתיות במהלך העשור הראשון של המאה ה-21 והן בעלות תקינה ויכולות משופרות.

מבנה והרכב[עריכת קוד מקור | עריכה]

פלה"ק מורכבת כולה מאנשי מילואים בפיקודו של קצין רפואה במילואים, לרוב בדרגת רב-סרן, והיא כפופה ישירות למפקדת החטיבה או ליחס"ם - יחידת הסיוע המנהלתי. מבחינה מקצועית, כפופה היחידה לחיל הרפואה.

חיילי הפלה"ק הם אנשי רפואה במקצועות שונים: רופאים, פרמדיקים, חובשים, אחים, רוקחים, טכנאי מכשור רפואי וקציני בריאות הנפש. כמו כן, מוצבים בפלה"ק אנשי הרבנות הצבאית, לצורך טיפול בחללים.

לצד הסגל הרפואי, כוללת הפלה"ק נהגים לכלי הרכב השונים המשמשים את הפלוגה (נגמ"שים, אמבולנסים, משאיות ריאו ועוד), וכן מחלקת לוחמים שתפקידה לאבטח את פעילות הפלה"ק ולפנות פצועים מהפלה"ק לשטח ישראל להמשך טיפול רפואי.

תפקידים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פלה"ק מקימה בית חולים שדה בעת פעילות מבצעית בהיקף נרחב מעבר לגבולות מדינת ישראל.

אל הפלה"ק מגיעים לטיפול לוחמים שנפגעו במהלך הלחימה ופונו מהתאג"ד. הפצוע מגיע לטריאז', שם מוחלט אם להעבירו לחדר טיפול נמרץ, לחדר "השהייה" (פצועים בינוני), לחדר ניתוח (אשר אינו חלק מהפלה"ק אלא מ"מלכ"ר" - מחלקה כירורגית) או לקצין בריאות הנפש. מחלקת הפינוי מורכבת מלוחמים ואחראית על פינויים של פצועים להמשך טיפול בתוך גבולות המדינה.

אם נקבע מותו של חייל הוא מועבר לתחנת איסוף החללים (תא"ח), שם מבצעים אנשי הרבנות הצבאית זיהוי וטיפול ראשוניים בחלל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]