פיסול בתיל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פיסול בתיל הוא יצירה של פיסול או תכשיטים (הנקראים לפעמים תכשיטי עטיפת תיל ) מתוך חוט מתכתי. השימוש בחוטי מתכת בתכשיטים החל מהשושלת השנייה במצרים ותקופת הברונזה והברזל באירופה. [1] במאה ה-20, יצירותיהם של אלכסנדר קלדר, רות אסאווה ופסלים מודרניים אחרים פיתחו את המדיום של פיסול תיל כצורת אמנות.

פסלים בני זמננו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלכסנדר קלדר[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלכסנדר קלדר (22 ביולי 1898 - 11 בנובמבר 1976), פסל אמריקאי, אשר קידם את השימוש בתיל כמדיום לפיסול עם יצירותיו Cirque Calder הקינטית והמבוססת על תנועה, כמו גם יצירות כמו Two Acrobats, Romulus ו-׳רמוס, והרקולס ואריה׳.

בשנת 1926, לאחר תקופה שבילה בהכנת צעצועים לבקשת סוחר צעצועים סרבי בפריז, החל קלדר ליצור את הקרקס קלדר שלו, קרקס מיניאטורי וניתן להזזה של אמני קרקס שונים, כמו בולעי חרבות ומאלפי אריות . [2] לאחר מכן, קלדר יצר יצירות שלמות רק באמצעות תיל ובשנת 1927 הציג מופע של פסלי תיל בגלריה Weyhe בניו יורק. בשנת 1930, הוא ערך תערוכת יחיד של פסלי תיל בפריז, בגלריה ביליאט.

פסלי התיל של קלדר בתקופה זו נטו להיות פורטרטים, קריקטורות וייצוגים מסוגננים של אנשים ובעלי חיים. בעוד שבמקור האמין שהמדיום של פיסול בתיל הוא רק חכם ומשעשע, עם התפתחות עבודתו, הוא החל לקבוע שלפיסול תיל יש מקום חשוב בהיסטוריה של האמנות והעיר על האפשרויות הגדולות בתוך המדיום. [3] "עם זאת, המיצגים החדשים הללו בתחום התיל לא נשארו הדברים הקטנים והצנועים שעשיתי בניו יורק. הם עדיין פשוטים, פשוטים יותר מבעבר, ובזה טמונות האפשרויות הגדולות שרק לאחרונה הרגשתי עבור המדיום החוטי... יש דבר אחד, במיוחד, שמחבר אותם עם ההיסטוריה. אחד הקנונים של הציירים העתידניים, כפי שהעלה מודיליאני, היה שאסור לאבד חפצים לצפייה, אלא יש להראות אותם דרך האחרים על ידי הפיכתם לשקופים. פסלי התיל משיגים זאת בצורה נחרצת ביותר! "

רות אסאווה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רות אסווה הגיעה לגדולה כאשר פסלי התיל שלה הופיעו הן במוזיאון וויטני לאמנות אמריקאית והן בביאנלה לאמנות בסאו פאולו ב-1955. [4] אסווה למדה להשתמש בחומרים שגורים מיוזף אלברס, המורה שלה בבלק מאונטיין קולג', והחלה להתנסות בתיל באמצעות מגוון טכניקות. [5]

בשנות ה-50, אסווה התנסה בפסלי תיל סרוגים בצורות מופשטות המופיעות כשרטוטי קו תלת־ממדיים. היא למדה את הטכניקה הבסיסית כשהייתה בטולוקה, מקסיקו, שם השתמשו תושבי הכפר בטכניקה דומה להכנת סלים מתיל מגולוון.

"התעניינתי בזה בגלל החסכון של הקו, לעשות משהו בחלל, לסגור אותו בלי לחסום אותו. זה עדיין שקוף. הבנתי שאם אני הולך לעשות את הצורות האלה, שמשתלבות זו בזו ושזירות זו בזו, אפשר לעשות את זה רק עם קו כי קו יכול ללכת לכל מקום".

Wire artist Racso Jugarap with his work Carmen.
אמן החוטים Racso Jugarap עם עבודתו ׳כרמן׳.

בשנת 1962, אסווה החל להתנסות בפסלי תיל קשורים של דימויים המושרשים בטבע, בגאומטריה ובהפשטה. [6]

אמני תיל עכשוויים כוללים:

  • בריאן בוייר משתמש בתיל שאחרת היה מגיע למזבלה כדי ליצור עצי תיל. ידוע בסגנון האוטודידקט שלו ובשימוש בנחושת/אלומיניום ממוחזרים. העצים שלו משלבים נוסחאות מתמטיות, אלגוריתמים ומשוואות יחד עם צורות גאומטריות יחד עם פרחים ודפוסים מופשטים רבים אחרים בשורשים ובענפים. החל משנת 2018 לבריאן היה פרופיל פעיל עם "המועצה הקנדית לאמנויות" והוא ממשיך לייצר את עצי התיל הייחודיים שלו תחת שם המותג "Forrest Wire"
  • גאווין וורת' השתמש בפיסול תיל כדי לשלב תמונות ריאליסטיות עם צורות מופשטות תלת־ממדיות. וורת' ניגש לרעיון הניידות של קלדר בפיסול על ידי הפיכת הצופה לאלמנט הנייד. על ידי הצבת תמונות משתנות במישורים שונים של הפסל, התמונה משתנה ככל שהצופה רואה אותה מזוויות שונות. [7]
  • קיו קינג בנה מוניטין בשילוב חוט ונוצה. הוא מפסל תיל בטכניקת תוספת ארוגה. במקום ליצור צורה עם wireframing, הוא בונה איתה כמו חימר.
  • אליזבת בריין החלה לעבוד עם תיל בשנות ה-60 והיא זוכה לשבח כ"הסנדקית של התיל" על ידי גל פסלי התיל המתעוררים שנתנה השראה.
  • עבודות Racso Jugarap מדברות על נפח אורגני ונזילות. [8] מלבד פיסול תיל [9] ומיצבים, האמן מתנסה גם באמנויות תיל לביש .
פסל תיל מגולוון של סופי ריידר יושב בפארק הפסלים של יורקשייר
  • רובין וייט יוצר פסלי תיל של פיות. הוא עובד עם נירוסטה. אחת היצירות היותר בולטות שלו היא לרקוד עם שן הארי[10][11][12]

תכשיטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכלים הדרושים להכנת תכשיטים הם פשוטים ולא דורשים מיומנות רבה, לכן ניתן ללמוד ולבצע תכשיטי חוט עטופים באולפנים ביתיים על ידי אמני תחביב. חלק מהכלים המשמשים כוללים פלייר, לחיצות סיכות, קובץ, חותכי תיל ומחנים .

החוט המשמש עשוי להיות ממגוון מתכות דקורטיביות בחתכים שונים. תכשיטי פיסול בחוט עשויים לכלול חרוזים או אבני חן המשולבות בעיצוב.

מתכות בשימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוב האנשים שמתחילים ליצור עם תיל, לא מתחילים ישירות עם מתכות יקרות כמו כסף או זהב. לכן, החלופה הזולה עבורם הם חוטי יצירה זולים יותר העשויים מחומרים רכים יותר כמו פליז, נחושת, אלומיניום או גולדפיל. האמן בדרך כלל צובר לראשונה ניסיון ביצירת צורה תוך למידה של תחושת התיל. ישנן דרכים רבות לעבוד בתיל ולעטוף אותו. ניתן לבצע התקדמות למתכות היקרות יותר כגון כסף סטרלינג 925 וחוט גולדפילד 14 קראט (חלופות).

חוט גולדפילד בעל 14 קראט הוא צינור זהב 14 קראט שלאורכו פליז תכשיטנים עובר באמצע (מילוי). סימון חוט גולדפילד 14/20 מסמן שמינימום 20% מהחוט הוא זהב 14 קראט. כמו בזהב מלא, חוט הגולדפילד יכול להגיע לפחות בצבעים צהובים ורודים, מה שמאפשר את מגוון התכשיטים שניתן ליצור להרחיב.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Jack Ogden, ‘Classical Gold wire: Some Aspects of its Manufacture and Use’, Jewellery Studies, 5, 1991, pp. 95–105.
  2. ^ "Art Therapy Canada – We are here to help you". (הקישור אינו פעיל, December 2022)
  3. ^ Alexander Calder, unpublished, Alexander Foundation Archives, http://calder.org/historicaltexts/text/1.html
  4. ^ Baker, Kenneth (2006-11-18). "An overlooked sculptor's work weaves its way into our times". San Francisco Chronicle.
  5. ^ "Ruth Asawa . Asawa's Art . Crocheted Wire Sculpture". www.ruthasawa.com. אורכב מ-המקור ב-2007-02-03.
  6. ^ "Ruth Asawa . Asawa's Art . Tied Wire Sculpture". www.ruthasawa.com. אורכב מ-המקור ב-2007-02-08.
  7. ^ "iDn Magazine," Vol. 19, No. 3, "Drawing that Elusive Line," July 2012
  8. ^ Jugarap, Racso. "Racso Jugarap weaves metals and wires to create stunning artwork". Esquire Magazine. Mario Alvaro Limos.
  9. ^ "Wire Artist Racso Jugarap". Brussels Express. 24 ביולי 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ Douglas, Jon (18 ביוני 2021). "Fake ads on Facebook spoil real life fairy story". BBC. ארכיון מ-11 ביולי 2021. נבדק ב-20 באפריל 2022. {{cite news}}: (עזרה)
  11. ^ "The Fledglings – NEW Fairy Sculpture Installation". Trentham. Trentham Estate. 18 בפברואר 2022. ארכיון מ-25 בפברואר 2022. נבדק ב-20 באפריל 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ "Robin Wight Biography". Fantasywire. Fantasywire. 25 באוגוסט 2020. ארכיון מ-20 באפריל 2021. נבדק ב-20 באפריל 2022. {{cite web}}: (עזרה)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]