פטר ארבן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פטר ארבן נראה בתמונה שני משמאל בועט בכדור
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.

פטר ארבןצ'כית: Petr Erben;‏ 21 במרץ 19215 באפריל 2017) היה כדורגלן יהודי, ששיחק בליגת הכדורגל בגטו טרזינשטאט ושרד את השואה.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארבן נולד במורבסקה אוסטרבה שבצ'כוסלובקיה בשם פטר אייזנברג. בנם של קלרה אייזנברג (לשעבר קאסלר) וארתור אייזנברג ואח לפאול אייזנברג. ארבן, שהיה ספורטאי מגיל צעיר, עסק בסקי, הוקי קרח, אתלטיקה וכדורגל.

היה פעיל מנעוריו בתנועה הנוער הציונית "בלאו וייס".[1]

תקופת השואה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתקופת השואה עבר חמישה מחנות ושרד את כולם: טרזינשטאט, אושוויץ, בירקנאו, מאוטהאוזן וגוזן.

בגיל 21 נשלח לגטו טרזינשטאט. בטרזינשטאט הייתה ליגת כדורגל. בליגה זו היו 12 קבוצות אשר שיחקו מדי יום ראשון. במקום הראשון בליגה הייתה קבוצת הטבחים,[2] אשר שחקניה קיבלו יותר אוכל, לעומת האחרים ששיחקו בתנאי רעב. מאחר שהיו טרנספורטים לאושוויץ והתחילו להיות פחות ופחות שחקנים, עקב מחסור בשחקן באחת הקבוצות פנו לארבן שימלא את מקומו. ארבן נענה לכך לאחר שקיבל את תמיכתו של פרדי הירש,[3] שריכז את תחום החינוך הגופני בגטו, ונרצח בהמשך באושוויץ. ארבן הפך לשחקן מפורסם בגטו, והיה מבוקש לחתימות על ידי מעריציו. ב-1944 לוהק בכפייה להשתתף בסרט התעמולה הנאצי שצולם בגטו, בניסיון לְהָזֵם את "השמועות" על מצבם של היהודים שגורשו למזרח. בהמשך נשלח עם רוב יושבי הגטו לאושוויץ.

בראיון עמו סיפר, שכשהגיעו לאושוויץ, עצרו אותו הגרמנים, ששמעו כבר את שמו המפורסם, ואמרו לו לשחק עבורם. ארבן הסתכל על אחד הנאצים ואמר לו:"היה לי בן דוד בגילך" והחייל הנאצי ענה לו "אתה רואה את הארובות? משם יוצאים כל חברך שבאו איתך וגם בן דודך". ברגע הזה החליט לסרב ולא לשחק כדורגל עבור הנאצים ותחת שמם. בזכות חוסנו הגופני שרד את השואה.[4]

לאחר השואה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מלחמת העולם השנייה חזר פראג שם עסק בפעילות ציונית. ב-1948 עבר לצרפת במטרה לעלות לא"י זאת מאחר שהשלטון הקומוניסטי בצ'כיה לא אפשר עלייה ישירה מהמדינה[5]. ארבן עלה עם אשתו אווה לישראל בשנת 1949 ויחד הקימו משפחה. כבר בשנת עלייתם לארץ ישראל נולדה בחיפה בתם הבכורה דניאלה, ואחריה נולד אלון. שבע עשרה שנים אחרי הולדתו נולד בנם הצעיר של הזוג - אמיר.

עבד בחברת "יובל גד" באשקלון, והיה שותף להנחת קווי המים בנגב. בהמשך עבד כקבלן עצמאי ברחבי הארץ בחברת פ. א. ארבן בע"מ, אשר מנוהלת כיום על ידי בנו האמצעי אלון. ארבן הלך לעולמו ב-5 באפריל 2017.[6] הוא הותיר אחריו אישה ושלושה ילדים.

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פטר ארבן מוזכר בסרט "ליגה טרזין",[7] על ליגת הכדורגל בגטו. ארבן עצמו כתב ספר אוטוביוגרפי- "בעקבות עצמי" שבו מתוארת גם פעילותו כשחקן כדורגל בגטו.

פטר ארבן השתתף בסרט "פרדי היקר", סרט דוקומנטרי אודות פרדי הירש. הסרט משלב ראיונות עם ניצולים שהכירו את פרדי וכן צילומי ארכיון ואנימציה. בסרט מספר פטר על היכרותו עם פרדי ועל חוויות משותפות.[8]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "בעקבות עצמי - פטר ארבן", זמורה-ביתן, 2001

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Czech Holocaust survivor Petr Erben dies in Israel | Prague Monitor, praguemonitor.com (באנגלית)
  2. ^ בית טרזין - פטר ארבן
  3. ^ עופר אדרת, כוכב הכדורגל מגטו טרזין מת בגיל 96, באתר הארץ, 11 במאי 2017
  4. ^ ערוץ 2 - כדורגל בצל המוות - פטר ארבן, סרטון בערוץ "Gil Yifrach", באתר יוטיוב (אורך: 11:49)
  5. ^ דף לזכרו של פטר ארבן באתר שגרירות צ'כיה בישראל.
  6. ^ Petr Erben passed away, Embassy of the Czech Republic in Tel-Aviv, ‏5/4/2017
  7. ^ ליגת טרזין
  8. ^ הסרט "פרדי היקר" באתר כאן 11. בימוי ותסריט: רובי גת. מפיק: שחר בן-חור.