פורטל:תוניסיה/גיאוגרפיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הגאוגרפיה של תוניסיה הוא שמם הכולל של אוסף מאפיינים גאוגרפיים של תוניסיה. תוניסיה היא מדינה בצפון אפריקה, הגובלת בים התיכון, וגובלת בשתי מדינות: במערב עם אלג'יריה (965 ק"מ) ובמזרח עם לוב (459 ק"מ). שטחה של תוניסיה הוא 163,610 קמ"ר, מתוכם 8,250 קילומטרים רבועים של מים, הכוללים אגמים רבים. היא מחולקת ל-24 מחוזות, המחולקים גם הם לכ-264 נציגויות, שמחולקות לעיריות, מועצות אזוריות ומקומיות.

מלבד חלוקה מנהלית, תוניסיה מחולקת ל-6 אזורים בעלי מאפיינים גאוגרפים ייחודיים: צפון, צפון מזרח, דרום מזרח, דרום, דרום מערב וצפון מערב. בחלקה הצפוני של תוניסיה נמצא חלקו המזרחי של רכס הרי האטלס, המאופיינים בגובה ורב ועל כן הם בעלי אקלים נעים ותנאים נוחים למחיה וחקלאות. רוב החלקים הצפוניים של תוניסיה מלאים בשדות חקלאיים, אך גם ביערות רחבי ידיים כמו אל-פייג'ה, בוקורנין ושעאנבי. ככל שמדרימים (מלשון דרום) הנוף נהיה צחיח יותר ויותר. מרכז תוניסיה הוא מדברי למחצה, יבש ובעל צמחייה מועטה. עם זאת, נאות מדבר קיימים כל כמה עשרות קילומטרים סביב אגמים קטנים או נחלים. בנוסף, במזרח תוניסיה נמצא אגם מלח עצום שמדי חורף מתמלא והופך לאגם רדוד. גודלו שווה בערך לגודלם של יהודה ושומרון.

דרום תוניסיה הוא למעשה חלקו הצפוני של מדבר סהרה האפריקאי, והוא כמעט בלתי מיושב, מלבד כפרים קטנים המפוזרים בו. הטמפרטורות בחלקה הדרומי של המדינות עוברות את 40 המעלות בקיץ ואין בו משקעים כמעט בכלל, ולכן חקלאות היא כמעט בלתי אפשרית.

לערך המלא