פורטל:תוניסיה/אישים נבחרים/2

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

טארק א-טייב מוחמד אבן בועזיזי (ערבית: طارق الطيب محمد البوعزيزي; 29 במרץ 1984 - 4 בינואר 2011) היה רוכל תוניסאי שנודע בעיקר בשל כך שהצית את עצמו כאות מחאה ב-17 בדצמבר 2010, מה שהוביל לפרוץ המהפכה בתוניסיה בתוך המדינה ולאביב הערבי כנגד המשטרים האוטוקרטיים במדינות ערביות רבות. ההצתה העצמית שלו באה במחאה על היחס שקיבל משוטרת שסגרה את דוכן הירקות שלו (אשר היה מקור הפרנסה היחיד של משפחתו) והשפילה אותו בפומבי, וכן כנגד השחיתות הגדולה והעוני בתוניסיה.

בועזיזי למעשה הוביל לגל של מחאות לאחר מותו, כאשר צעירים רבים כמוהו שהתקשו לשלם על הוצאותיהם על אף שעבדו באופן מסודר תלו את האשמה במשטר הסמכותני של זין אל-עאבדין בן עלי ובסופו של דבר הביאו להפלתו ולכינון דמוקרטיה. המחאות בתוניסיה הובילו למחאות בארצות ערב רבות נוספות, שבחלקן חיכו את בועזיזי גברים נוספים שהציתו את עצמם בניסיון להוביל מאבק כנגד המשטרים האוטוקרטיים שלהם.

בשנת 2011, לאחר המהפכה בתוניסיה ומותו של בועזיזי, הוענק לו פרס סחרוב לחופש המחשבה יחד עם ארבעה פעילים דמוקרטיים נוספים, על "השינויים ההיסטוריים שביצעו בעולם הערבי". הוא הונצח על ידי ממשלת תוניסיה באמצעות בול דואר הנושא את תמונתו. המגזין "טיימס" הבריטי העניק לבועזיזי את התואר "האיש של 2011", אמוץ עשהאל מעיתון הג'רוזלם פוסט כינה אותו "איש השנה היהודית 5771" וכתב העת "המפגין" בחר בו לאיש השנה של 2011.

לערך המלא