פורטל:פמיניזם/ערך נבחר/19

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סמל מאזני צדק עם סמל אישה וסמל גבר
סמל מאזני צדק עם סמל אישה וסמל גבר

פסק הדין רדיו קול ברמה בע"מ נגד קולך – פורום נשים דתיות הוא החלטה שנתנה בשנת 2015 ברשות ערעור אזרחי לבית המשפט העליון. ארגון קולך הגיש לבית המשפט המחוזי בקשה להגשת תובענה ייצוגית בעילה של הדרת נשים, בעקבות מדיניותה המוצהרת של תחנת הרדיו המסורתית שלא להשמיע נשים בתחנה בין השנים 2009–2011. בקשת הארגון התקבלה בהחלטתו של בית המשפט המחוזי.

כחלק מהתנאים לאישורה של תובענה ייצוגית, היה על בית המשפט המחוזי לבחון אם מתקיימת עילה להגשת התובענה ואם המייצג כשיר לייצג באותה התובענה. בית המשפט המחוזי השיב בחיוב לשתי השאלות וקבע שהארגון כשיר לייצג בתובענה. על החלטה זו ערערה תחנת הרדיו. בית המשפט העליון בחן את תופעת הדרת הנשים בכלל ואת השאלות הקונקרטיות בפרט וקבע כי פסק דינו של בית המשפט קמא נותר על כנו למעט הדגשות נקודתיות. כיום מתקיימים הליכים בתובענה הייצוגית עצמה.

זוהי החלטתו הראשונה של בית המשפט העליון בשאלת אפשרותו של ארגון לייצג קבוצה בתובענה ייצוגית. עצם הכשרתו של ארגון קולך פתחה פתח לקידום זכויות ואכיפת החוק על ידי תביעה אזרחית ופיצויים ממוניים בדרך של תובענה ייצוגית ומקדמת שיח על זכויות אדם שלא על ידי עמידה בתנאי הסף של בית המשפט הגבוה לצדק.