פורטל:הארי פוטר/ספרים/הארי פוטר ואבן החכמים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הארי פוטר ואבן החכמים (אנגלית: Harry Potter and the Philosopher's Stone) הוא הספר הראשון בסדרה. הספר מתאר כיצד הארי מגלה כי הוא קוסם, רוכש חברים ואויבים בבית הספר הוגוורטס לכישוף ולקוסמות, ובסיוע של חבריו מצליח לסכל את מזימתו של קוסם האופל לורד וולדמורט, שרצח את הוריו של הארי וניסה לרצוח אותו כשהיה בן שנה. הספר מספק מבוא למספר פרטים שהופכים למהותיים בהמשך הסדרה, ומוזכרות בו דמויות שעתידות לקחת חלק משמעותי בעלילת הסדרה. קו העלילה המרכזי של הוא הפיכתו של הארי מילד יתום ואומלל, הסובל מיחסם האכזרי של קרובי משפחתו הרעים, לקוסם צעיר עם חברים רבים שמתמודד עם אתגרים מורכבים.

הספר יצא לאור ב-30 ביוני 1997 באמצעות הוצאת בלומסברי שבלונדון, ובארצות הברית תחת השם "Harry Potter and the Sorcerer's Stone" על ידי הוצאת סקולסטיק ב-1998. הספר זכה במספר פרסים בריטיים המיועדים לספרי ילדים, וכן במספר פרסים בארצות הברית. הספר תורגם לעשרות שפות, ועובד לסרט קולנועי שזכה גם כן להצלחה רבה והיה לאחד מעשרת הסרטים עם הרווחים הגבוהים ביותר נכון לתחילת 2011.

ביקורות רבות שיבחו את הספר, וציינו את דמיונה של רולינג, ההומור, פשטות, סגנון כתיבה ומבנה העלילה, ומנגד את הסגנון החפוז של הפרקים המאוחרים. כתיבתה של רולינג אף הושוותה לזו של ג'יין אוסטן ולזו של רואלד דאל. הספר, ביחד עם יתר הסדרה, זכה לביקורת שלילית מטעם קבוצות דתיות, ובמספר מקומות אף נאסרה הפצתו בטענה שהוא מקדם מעשי כישוף. מנגד טענו מספר גורמים כי הספר מקדם ערכים נוצריים חשובים, כולל החשיבות של הקרבה עצמית והדרכים שבהן החלטות של בני אדם מעצבות את אישיותם.