פורטל:דואר ובולאות - בולאות נושאים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רענון הפורטל כיצד אוכל לעזור?    

פורטל דואר ובולאות
בולאות נושאים

אספן הבוחר לאסוף בולים לפי הנושא המופיע בהם מכונה בלשון הבולאים אספן תמאטי. איסוף תמאטי משלב אהבת בולאות יחד עם היכרות עמוקה של הנושא בו בחר האספן. זהו תחום אספנות הצובר יותר ויותר תומכים בשנים האחרונות, גם בקרב ילדים ובני נוער.

איסוף לפי נושא דורש מן האספן שורה של כישורים ותחומי ידע:

  1. ידע רחב בתחום בו הוא מתעניין.
  2. היכרות עמוקה עם סוגי הפריטים הבולאיים שהונפקו בעולם.
  3. כישרון לספר סיפור.

מטרת התצוגה התמאטית היא לתאר את הנושא הנבחר תוך שימוש בבולים ובפריטים בולאיים נוספים. האספן נדרש לארגן את האוסף במתכונת של סיפור. עליו לבנות תוכנית מסודרת, בעלת רצף הגיוני, ולפרט את כל העובדות השייכות לנושא בו בחר. האספן חייב לספר את סיפורו אך ורק בעזרת פריטים בולאיים. אסור לו להיעזר בתמונות, ציורים, שטרות כסף, גלויות או כל פריט אחר שאינו תקף מבחינה בולאית.

חוקי התצוגה מחייבים את האספן לשלב באוסף פריטים ממגוון רחב ככל האפשר. עליו להציג בולים מכל התקופות, בולים קלאסיים ובולים מודרניים גם יחד. עליו לשלב דברי בולים, דוגמת גלויות דואר, אגרות אוויר, ומעטפות פרסומת. עליו לאתר חותמות דואר מתאימות ממגוון סוגים ותקופות, ועליו לאתר כל פריט בולאי נוסף העשוי לקדם את הסיפור התמאטי. בנקודה זו באה לידי ביטוי מיומנותו של האספן התמאטי כבולאי. עליו להיות בקיא במגוון הפריטים הבולאיים שיצאו אי פעם בעולם, ולדעת להבחין בין אותם פריטים שהם חוקיים לשימוש בתצוגה ובין אותם פריטים שאינם כאלו.

אוסף תיעודי הוא מונח המאפיין שיטה מסוימת לאיסוף בולים ופריטים בולאיים נלווים. אספנים שפעלו בדרך זו בחרו להתמקד באיסוף פריטים הקשורים לנושא מוגדר, אולם ארגנו את האוסף על פי הכללים המקובלים באיסוף המסורתי. שיטה זו הייתה מקובלת מאוד בקרב אספני הבולים עד שנות השמונים של המאה העשרים, מועד בו שונו הכללים ולא ניתן היה עוד להציג אוספים תיעודיים בתערוכות בולים.


בולי אירופה
התיאור.
בול אירופה לשנת 1960

הערות שוליים


מומלץ לחפש את אותם אוספים בהם בחר המציג להתמקד בנושאים לא שגרתיים, או בנושאים מופשטים. לרוב מעיד הדבר על דמיונו של המציג, מה שמעלה את הסיכוי להנאה מן התוצאה.


תנ"ך
התיאור.
דניאל בגוב האריות

הערות שוליים


הצגה של פריטים המותרים לשילוב בתצוגה תחרותית של אוסף מסוג בולאות נושאים, ופריטים האסורים לשימוש בתצוגה תחרותית.

הסבר.


כותרת
התיאור.
הסבר

הערות שוליים


הסבר.


בול דואר שהוסב לשמש כתווית צדקה פרטית
ב-30 בינואר 1921 הונפקה בממלכת יוגוסלביה הסדרה הראשונה של בולי צדקה. הבולים נמכרו בסכום כפול מן הערך הנקוב שלהם, וההכנסות ממכירתם הוקדשו לטיפול בחיילים נכים[1]. הדואר לא הצליח למכור את כל הבולים שהודפסו, ובמחסניו נותרה כמות גדולה של בולים.

כשנתיים לאחר מכן, בשנת 1923, החליט הדואר לנצל את עודפי הבולים על מנת לסייע לאגודת צדקה מקומית שטיפלה בנכים פצועים. הוא העביר לאנשי העמותה 500 אלף עותקים של הבול שערכו הנקוב היה 10 פראס, לאחר שהוסיף עליהם הדפס רכב עם ראשית התיבות של שם האגודה (Uprava Ratnih Invalida) באותיות קיריליות (У.Р.И) ולטיניות (U.R.I)[2]. הדפס הרכב הזה ביטל את ערכם של הבולים לצורך משלוח דואר, ולמעשה הפך אותם לתוויות צדקה ללא כל משמעות בולאית[1].

האגודה מכרה את התוויות לציבור הרחב במחיר של שני דינרים לכל תווית, סכום הגבוה פי 20 מהערך הנקוב המקורי של בולי הצדקה שהוסבו לתוויות צדקה[1].

כאמור, התוויות האלו נפסלו מלשמש כבולי דואר, אולם ידועים מקרים בהם הדביקו תווית צדקה כזו על מכתב. סביר כי השולח לא הבין את משמעות הדפס הרכב, והתייחס אל התווית כאל בול דואר לכל דבר[1].

תווית הצדקה למימון פעולותיה של העמותה לנכים פצועים

הערות שוליים

  1. ^ 1 2 3 4 Scott Standard Postage Stamp Catalogue, 2019, Volume 6B, p.893
  2. ^ Yugoslavia Stamps - Charity Stamps of 1921-1932

הסבר.


האם להציג בול בודד או את הצמדה בשלמותה?
הבול הבודד הצמדה
הסבר.

הסבר על סוגי הידע שנדרש האספן להפגין בתצוגה של בולאות נושאים.

הסבר.


כיצד קשורה הרכבת שבחותמת לנושא השואה?
בציור מופיע קרונוע מתוצרת החברה הגרמנית אסלינגן (Maschinenfabrik Esslingen) (אנ'). ציוד זה הגיע לישראל בשנת 1956 כחלק מהסכם השילומים עם גרמניה. המדובר היה בציוד חדיש, מפואר ומשוכלל בעל יכולת הנעה עצמית שלא נדרש קטר כדי להסיעו.

הסבר

הערות שוליים


הסבר.


כותרת
התיאור.
הסבר

הערות שוליים


הסבר.


כותרת
התיאור.
הסבר

הערות שוליים


אספן המציג בתערוכת בולים ישאף לשלב בדפי התצוגה פריטים שהקשר שלהם לנושא אינו מובן מאליו. בול עם תמונה של סוס באוסף של "סוסים" אינו צריך להפתיע איש, אולם אם ישולב בתצוגה זו בול עם תמונה של חתול, מן הסתם הצליח האספן לאתר קשר בין החתול ובין הנושא "סוסים" והוא יכול להפגין בכך את הידע שלו בנושא.


כיצד קשור הבול המצורף לנושא הצדפים?