פול גאליקו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פול גאליקו
Paul Gallico
פול גאליקו. צילם: קארל ואן וכטן
פול גאליקו. צילם: קארל ואן וכטן
לידה 26 ביולי 1897
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 15 ביולי 1976 (בגיל 78)
מונקו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת קולומביה עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות בולטות פרחים לגברת האריס עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Virginia von Falz-Fein עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פול גאליקואנגלית: Paul Gallico;‏ 26 ביולי 1897 - 15 ביולי 1976) היה סופר אמריקאי.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פול גאליקו היה סופר אמריקאי, שנחל הצלחה כבירה כמחבר רומנים וסיפורים קצרים. רבות מיצירותיו הוסרטו. עיקר פרסומו בא אולי מן הסיפור "אווזת השלג", היחיד שזכה להצלחה אמיתית בעיני הביקורת, ומן הסרט המבוסס על ספרו "הרפתקה בפוסיידון".

גאליקו נולד בניו יורק, לאב איטלקי ולאם אוסטרית, שהיגרו לאמריקה בשנת 1895. הוא למד באוניברסיטת קולומביה. משנת 1922 עד 1936 עבד בעיתון דיילי ניוז הניו יורקי כעורך ספורט, בעל טור ועוזר לעורך הראשי. בשנת 1936 קנה בית בראש גבעה בדרום דבון, שם התיישב למשך שנה עם דני ענק ועשרים ושלושה חתולים בני גזעים שונים ופתח בקריירה של כתיבה למגזינים. ספרו לו גריג: גאוות היאנקים, על כוכב הבייסבול לו גריג, עובד לסרט קולנוע מצליח בכיכובו של גרי קופר.

את שמו כסופר בתחום הסיפורת, עשה בשנת 1941 עם פרסום אווזת השלג, סיפור קלאסי קטן על מבצע דינמו, שזיכה אותו בפרס או. הנרי לסיפור הקצר בשנת 1941 והיה לרב-מכר עולמי. רבים מן הרומנים שלו, לרבות "אווזת השלג", הם גרסאות מורחבות של סיפורי המגזינים שלו.

יצירתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

גאליקו הגדיר את עצמו סופר עלוב ואפילו לא איש ספרות, אלא פשוט אדם שאוהב לספר סיפורים. לו חי לפני 2,000 שנה, הוסיף ואמר, היה בוודאי מתדפק על פתחי מערות, מבקש אוכל בתמורה לסיפור ומספר לשוכני המערה: "היה היו פעם שני קופים" - סיפור על שני שוכני מערות.

בזמן מלחמת העולם השנייה שירת גאליקו ככתב צבאי, שנלווה אל כוח משלוח אמריקאי בשנת 1944.

פול גאליקו חי במונקו והצטיין בסייף ובדיג ימי. הוא כתב יותר מ-40 ספרים, ביניהם ג'ני (יצא תחילה בשם "The Abandoned")‏, (1950) אהבת שבע הבובות (1954), תומסינה (1957), פרחים למרת האריס (1958), מרת האריס נוסעת לניו יורק (1960) ורבים אחרים. ספרו "אהבת שבע הבובות" עובד לסרט הקולנוע המפורסם לילי, בכיכובם של לסלי קארון ומל פרר. גם הסרטים "The Clock" ("השעון", 1945), עם ג'ודי גארלנד, ו-"Merry Andrew" ("אנדרו העליז", 1958), עם דני קיי ופייר אנג'לי, נעשו לפי סיפורים של פול גאליקו.[דרוש מקור]גאליקו היה תסריטאי פעיל ובשנות החמישים הוכנס לרשימה השחורה (המקקרתיזם) והיה מוחרם מספר שנים.

ספרו משנת 1969, הרפתקה בפוסידון, על קבוצת נוסעים המנסה להימלט מאוניית אוקיינוסים שהתהפכה, לא עורר תשומת לב רבה בשעתו. לעומת זאת, הסרט המבוסס על ספרו של גאליק "הרפתקה בפוסידון" משנת 1972, עורר התעניינות מחודשת בספר, והביא את יצירתו להצלחה רבה. עיבוד קולנועי מחודש לספרו של גאליק על "ספינת הפוסידון" יצא לאקרנים בשנת 2006, "פוסידון (סרט)", נחל הצלחה שהופק בתקציב כספי אדיר, בו נראו מראות ואפקטים הממחישים את אסון טביעת הספינה, ואת מלחמת ההישרדות של נוסעיה. סרט זה הוליד עשור של סרטי אסונות, ונחשב כיום לסרט פולחן קלאסי.

אהבתו לחתולים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרו "ג'ני" מעיד אולי יותר מכל על אהבתו לחתולים והבנתו את טבעם. הוא מספר על ילד בן שמונה, אוהב חתולים מושבע, ההופך לחתול לבן לאחר תאונת דרכים קשה. מי שמצילה את חייו, מלמדת אותו מה פירוש להיות חתול ומלווה אותו בכל הרפתקותיהם היא ג'ני, חתולת בית קטנה שהייתה לחתולת רחוב עקב מקרה טרגי, המשנה את מהלך חייה.

ספרי חתולים נוספים שלו הם תומסינה: החתולה שחשבה שהיא אלה, 1957 (הוסרט בשנת 1964 בשם שלושת החיים של תומסינה), והחתול הנכבד, 1972.

ספריו שתורגמו לעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ג'ני
  • הרפתקה בפוסיידון
  • אהבת שבע הבובות
  • פרחים לגב' האריס, הוצאת מסדה, תרגום: נורית לוינסון.
  • אהבה, אל תניחי לי לרעוב, הוצאת מ. מזרחי - תל אביב, 1977

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פול גאליקו בוויקישיתוף