פארק היורה (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פארק היורה
Jurrasic Park
מידע כללי
מאת מייקל קרייטון
שפת המקור אנגלית
סוגה רומן עריכת הנתון בוויקינתונים
נושא דינוזאורים, תורת הכאוס, הנדסה גנטית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום התרחשות איסלה נובלר עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת התרחשות 1989 עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה אלפרד א. קנופף עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה בשפת המקור קנופף
מקום הוצאה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 1990
מספר עמודים 440
הוצאה בעברית
הוצאה ספרית מעריב
סדרה
הספר הבא העולם האבוד
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 001221400
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פארק היורה הוא ספר מדע בדיוני שנכתב על ידי מייקל קרייטון. הספר יצא לאור בשנת 1990 על ידי הוצאת קנופף. בעברית הספר יצא לאור ב-1992 בהוצאת ספרית מעריב בתרגום עמנואל לוטם.

גוש ענבר עם חרק בתוכו

הספר מתאר "תקרית" המתרחשת בחברה של הנדסה גנטית, בבואה לפתוח פארק של דינוזאורים משובטים, עליה התבסס סרט קולנוע. ב-1995 הוציא קרייטון ספר המשך בשם "העולם האבוד". שני הספרים והסרט הפכו בהמשך לסדרת סרטים מצליחה[1].

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעולם מקביל לשלנו, פועלות חברות הנדסה גנטית רבות הנלחמות על ממצאים אחת בשנייה, אך התחרות ביניהן וחוסר הפיקוח הממשלתי גרמו לסכנות גדולות שלא ציפו להן. כך קרה בתקרית אינג'ן באוגוסט 1989:

בקוסטה ריקה מתחילים להופיע פצועים עם סימני נשיכת לטאות שמעולם לא נראו על ידי הרופאים שם. חוקר טבע המוצא נבלה של אחת הלטאות המוזרות בידי קוף שאגן, מחליט לשלוח את הלטאה למעבדה לזיהוי. החקירה מגיעה אל חוקרי הדינוזאורים הפלאונטולוג ד"ר אלן גרנט וחברתו הפלאובוטנית ד"ר אלי סאטלר, זוג החופר מאובני דינוזאורים במונטנה, המזהים את היצור כדינוזאור מסוג פרוקומפסוגנתוס.

בינתיים, חברת ההנדסה הגנטית אינג'ן, אשר חכרה אי ליד קוסטה ריקה, יצרה בו דינוזאורים משובטים בהחבא משאר העולם. מייסד החברה והעומד בראשה, ג'ון המונד, התקין באי פארק שעשועים שהוא מתכנן לפתוח כעבור שנה. אך האי שבניהולו מלא כשלים ניהולים וחלק מהעובדים באי נהרגים ונטרפים, דבר הגורם למשקיעים של החברה לחייב את המונד להביא מומחים לביקור בפארק ולהמליץ עליו כבטוח.

המונד מתקשר לגרנט וסטלר, שאת חפירותיהם הוא מממן ומבקש מהם לנסוע לביקור בפארק לסוף שבוע והם נענים. יחד איתם מגיעים גם עורך הדין דונלד ג'נרו המשמש כיועץ המשפטי של החברה והמתמטיקאי וחוקר הכאוס איאן מלקולם. המונד מזמין גם את שני נכדיו טים ולקס לסיור הראשון מסוגו בפארק.

את פניהם מקבלים ג'ון ארנולד, המהנדס הראשי של הפארק, מלדון, האחראי על הבטיחות בפארק, וד"ר הנרי וו, הגנטיקאי הראשי של אינג'ן. ארנולד והנרי משוכנעים בהצלחתו של הפארק ומסבירים לאורחים כיצד הצליחו לשכפל דינוזאורים וכיצד הפארק מצוי כולו תחת שליטה קפדנית. מלקולם משוכנע מראש שהפארק יכשל, דבר המרגיז את המונד, בעוד השאר נראים מהססים. במהלך הביקור בשני רכבים חשמליים לצד היחצ"ן של הפארק, אד רג'יס, החבורה מתרשמת מהדינוזאורים. כאשר הם מתקרבים לסטגוזאורוס חולה, אלי וג'נרו נשארים לצד וטרינר הפארק, ד"ר גרי הרדינג לטפל בו בעוד השאר ממשיכים.

באותו הזמן, טכנאי המחשבים הראשי של החברה, דניס נדרי, אשר קיבל הצעה של כסף רב מלואיס דודג'סון, עובד שפרש מאינג'ן לחברה מתחרה וחתרנית בשם "ביוסין" בתמורה לגנבת עוברי דינוזאורים מהפארק, מחליט לשבש את מערכות הבטיחות של הפארק לפרק זמן קצר, כדי שיוכל לגנוב עוברי דינוזאורים משובטים ולהספיק לברוח בסירה של דודג'סון. נדרי מצליח לגנוב את העוברים ולהימלט לעבר הסירה. אך בחוץ מתחילה סופה טרופית חזקה שגורמת לנדרי לאבד את דרכו בפארק ושם נטרף על ידי דילופוזאורוס.

בינתיים הקבוצה נמצאת ליד מכלאת הטירנוזאורוס רקס ואז החשמל נפסק. הטירנוזאורוס בודק את הגדרות ואז יוצא לעבר שני הרכבים ומתקיף אותם. שני הילדים נפצעים ורגיס בורח הרחק, בעוד מלקולם נפצע קשה ואלן מועף מהמסלול אך לא נפצע. רכבם של הילדים נופל לעבר עץ מתחת המכלאה. אלן מצליח לאתר את הילדים ולצאת איתם למסע חזרה למרכז המבקרים. טירנוזאורוס קטן יותר מגיע, מוצא את רג'יס וטורף אותו. אלן והילדים מתקדמים ורואים כי שלושה ולוסירפטורים עלו על הספינה שהפליגה מהאי לקוסטה ריקה. הם מנסים להגיע חזרה למרכז המבקרים, כדי להתריע על כך.

בסוף היום הם עולים אל ענף גבוה ושם ישנים. למחרת, הם רואים עדר הדרוזאורוסים מתחתיהם ולקס נבהלת, אך הם לא פוגעים בהם. הלהקה מתפזרת עקב מתקפה של טירנוזאורוס רקס והעדר נמלט לעברם, אך הם שורדים.

הם מגיעים לעבר נהר ארוך שבקצהו סירה. הם מחליטים לעלות לסירה כדי לנוע מהר, אך נתקלים בטי רקס המגלה אותם, שוחה אליהם וכמעט טורף אותם, אך חוזר כדי להבריח טי רקס אחר על הגדה. בהמשך הנהר הם נתקלים גם בכלוב ענק בו פטרוזאורים נשכניים ובהמשך הנהר בדילופוזאורים ארסיים, אך הם מצליחים לעבור חזרה עד למרכז המבקרים.

בינתיים במרכז הבקרה, ארנולד מצליח לסדר את המחשבים, מלבד הטלפונים. על מנת לאפס אותם, ארנולד כיבה את המערכת לגמרי, ובכך בטוח שסידר את הכל. אך כעבור כמה שעות כל המערכות קורסות שוב, ומסתבר כי כיבוי המערכות השאיר את רוב הפארק נטול חשמל. ארנולד הולך לחדש את הזרם במחסן קרוב אך מתברר שרפטורים הצליחו לברוח מכלובם והם עוקבים אחריו והורגים אותו. ג'נרו מגיע אחריו ומצליח להימלט מהם לעבר משאית ריקה.

לאחר שאלן והילדים חוזרים, הם מגלים ששאר האנשים לכודים באכסנית המבקרים. הילדים נשארים במזנון לצד חדר האוכל ואלן מחליט לעזור להחזיר את החשמל. אלי מנסה לעשות פעולת הסחה כדי לאפשר לגרנט לחדש את החשמל אך כמעט נטרפת.

כאשר אלן הולך ומקבל הוראות מהנרי הוא מוצא את ג'נרו. הם מחזירים את החשמל ואת הטלפונים ומתקשרים למסוק הצלה בשביל מלקולם. הם חוזרים ואלי נמלטת ממתקפת רפטורים קרובה, אך הנרי, שמנסה לעזור לה נטרף.

בינתיים טים ולקס מותקפים בידי רפטור, אך מצליחים לכלוא אותו במקפיא ואז בורחים לעבר חדר המחשבים. טים משחק עם המחשב עד שמצליח להפעיל מחדש את הפארק, אך רפטורים מגיעים למרפסת שמאחוריו. הוא ולקס יורדים למדגרה ומוצאים את אלן וג'נרו. בעוד השאר נמלטים לחדר צדדי, אלן מוביל את הרפטורים למחסן של רעלים ואיתם הורג את שלושת הרפטורים שתקפו אותם. חידוש החשמל מחשמל את שאר הרפטורים שעמדו לפרוץ לאכסניה.

הם עולים חזרה ומצליחים לצור קשר עם הספינה ולמנוע מהרפטורים לברוח ליבשת. באותו זמן, המונד מחליט ללכת לבונגלו שלו אך בדרכו לשם מופתע בידי טירנוזאורוס שלא הוחזר למכלאתו. הוא בורח אך מועד במורד גבעה, שובר את רגלו וגוסס כאשר להקת פרוקומפסוגנתוסים טורפת אותו.

אלן, אלי, מלדון וג'נרו מאתרים את כל הקינים של הרפטורים על מנת לוודא את מספרם ומיקומם, בבסיס המקומם לצד הר געש בקצה הדרומי של האי. החבורה נאספת בידי מסוק שנשלח ולצדם נאספו כבר שני הילדים וד"ר הרדינג ולצדם מסוקים נוספים מטעם ממשלת קוסטה ריקה מפציצים לחלוטין את האי. כשהם חוזרים מלקולם נפטר מפצעיו (אם כי בספר הבא התברר שרק היה חסר הכרה ונחשב למת) ואלן והחבורה מגלים כי "החיים מצאו דרך" וכי דינוזאורים הצליחו להגיע לקוסטה ריקה ולשרוד. התקרית הושתקה והחבורה נשארה בקוסטה ריקה עד למועד לא ידוע.

הוצאה לאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר זכה להצלחה מסחרית גדולה[2]. ג'ין ליון מאנטרטיינמנט ויקלי אמר שהצורה שבה קרייטון תיאר את הדינוזאורים שלו היא מלאכת מחשבת[3]. מצד שני הוא ומבקרים אחרים טוענים כי פיתוח הדמויות האנושיות של קרייטון שיטחית מאוד. הספר זכה בפרס בילבי בשנת 1996[4]. ב-1993 יצא הסרט פארק היורה שמתבסס על הספר (עם לא מעט הבדלים). הסרט היה הצלחה גדולה וחיזק את המכירות של הספר.

דינוזאורים ויצורים שונים המופיעים בספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פארק היורה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]