עמו רוני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עמו רוני
عمو روني
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1956
נצרת, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 14 באוגוסט 2021 (בגיל 65 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה שירי ילדים בערבית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רוני רוק, שכונה עמו רוני (בערבית: عمو روني, בעברית: "הדוד רוני"; 1956 - 14 באוגוסט 2021) היה זמר ערבי ישראלי שהתפרסם בשירי ילדים. הוא נהג לשיר במופעיו בערבית ובעברית[1].

עמו רוני נולד בנצרת בשנת 1956 למשפחת אמנים[2]. סיים תואר שני בלימודי טיפול במוזיקה באיטליה[3], ועסק בטיפול בילדים מוגבלים בבית החולים המשפחה הקדושה בנצרת.

באמצע שנות השמונים החל להקליט את שירי הילדים שכתב, ואלה הושמעו לעיתים קרובות בתוכניות לילדים ברדיו א-שמס המשדר מנצרת. לאחר מכן הקים להקה בשם "כיפק היי" שהופיעה מאות פעמים בפסטיבלים ואירועים לילדים בבתי ספר ומוסדות תרבות של החברה הערבית בישראל. בשנת 2008 הופיע בחגיגות יום העצמאות בדלית אל-כרמל[4] ובשנת 2010 הופיע בפסטיבל עכו[5]. ב-2015 השתתף במופע לילדים ששודר בערוץ הטלוויזיה הפלסטיני "F48"[6]. שיריו של עמו רוני התאפיינו בשמחת חיים והיו פופולריים בקרב הפלסטינים ואצל כלל ילדי העולם הערבי. בחלק משירי הילדים שלו, כמו "לסבא שלי יש חמור" ו"ילדים של חופש", מובעים מסרים פוליטיים מאחורי מילות השיר.

עמו רוני התפרסם ברשתות החברתיות וביוטיוב, שם נהג להציג סרטונים רבים עם שירי ילדים. עמו רוני הופיע גם בשטחי הרשות הפלסטינית, ולאחר מבצע חומת מגן ערך מספר מופעים לילדי מחנה הפליטים ג'נין. כמו כן ערך מספר סיבובי הופעות בקהילות הפזורה הפלסטינית באירופה ובארצות הברית. מופעיו הוקרנו, בין השאר, בערוצי הטלוויזיה בסוריה.

ביוני 2021 הוענק לו פרס על מפעל חיים מטעם עיריית נצרת.

בשנים האחרונות לחייו סבל ממספר מחלות. הוא טופל בבית חולים נצרת, והועבר לבית החולים רמב"ם בחיפה לאחר שמצבו הבריאותי הידרדר, שם נאלצו הרופאים לקטוע את רגלו הימנית. לאחר מכן המשיך להופיע בכיסא גלגלים, ואף אמר: "גם אם יקטעו לי את כל הגפיים אמשיך לשיר, כל עוד יש לי קול ויש לי אהבה בלב." במרץ 2021 הקליטה קבוצת אמנים מחרוזת משיריו שהוקדשה לו, בליווי איחולי החלמה מהירה[7].

נפטר ב-14 באוגוסט 2021 לאחר מחלה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]