עמוס גפן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עמוס גפן
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן. נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
לידה 24 בספטמבר 1937 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 25 בינואר 1998 (בגיל 60) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה עינת עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עמוס גפן (24 בספטמבר 193725 בינואר 1998) היה עיתונאי, עורך, מו"ל ומתרגם ישראלי.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוצאה לאור של ספרות מדע בדיוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוס גפן נולד למשפחה אמידה שניהלה בתי חולים פסיכיאטריים[1]. בשנות ה־60 היה גפן קשור להוצאת "מצפן" של מתתיהו תימור. הוצאת מצפן הוציאה לאור ספרי מתח ומערבונים קלסיים מתורגמים לעברית. את הפרויקט יזם גפן שהיה גם המתרגם הראשי (תחת שמו ותחת שמות בדויים כמו "ע. תירוש") של ההוצאה. במסגרת מצפן הוא תרגם מספר ספרים מסדרת המלאך של לסלי צ'רטריס ושני קובצי סיפורי אימה ופנטסיה שנערכו בידי אלפרד היצ'קוק[2][1]. במסגרת מצפן, שנת 1961 החל לתרגם ספרי מדע בדיוני מאנגלית לעברית, שהראשון בהם היה "שליטי הבובות" של רוברט היינליין (The Puppet Masters; הופיע בעברית תחת השם "הפלישה לכדור הארץ"). גפן ערך את סדרת המדע הבדיוני בהוצאת "מסדה", ואף תרגם לעברית ספרי מדע בדיוני רבים, בהם של אלדוס האקסלי, פרדריק בראון, ארתור סי. קלארק, אייזק אסימוב, סמואל יוד (ג'ון כריסטופר), פרדריק פול, סיריל מ. קורנבלות', בריאן אולדיס, א. א. ון ווגט ועוד.

במסגרת פעילותו כמתרגם המציא כמה תרגומים עבריים מרשימים למילים שגורות בתחום המדע הבדיוני. ידועה במיוחד המלה "חייזר", תרגומו ל-"Alien".

גפן היה ממייסדי האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה, והוצאת תירוש, אותה הקים וניהל, הוציאה לאור את כתב העת של האגודה, המימד העשירי, שהתפרסם מדי חודש במשך עשור. כיום מעניקה האגודה פרס על שמו - פרס גפן - לספרי וסיפורי הז'אנר המצטיינים בכל שנה, במתכונת פרס הוגו[3].

כתב העת בול[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוס גפן היה כתב בכתב העת בול שהיה עיתון אנטי ממסדי שעסק בפורנוגרפיה ואקטואליה. עורכי בול הסתבכו בשערורייה פוליטית ושני עורכי העיתון ישבו בכלא באשמת ריגול. בזמן שעורכי העיתון, שמואל מור ומקסים גילן ישבו בכלא, גפן הפך לעורך העיתון בפועל. לאחר שחרור העורכים, גפן נשאר עוד תקופה בעיתון ואז עבר לעבוד ככתב בעיתון המתחרה העולם הזה[2][1].

עמוס גפן היה נשוי למבקרת התיאטרון שוש אביגל[4]. דמותו מופיעה בסרט החטאים של אבי נשר, מבוסס על חייה של שוש אביגל ואחותה[5].

גפן נפטר בעקבות ניתוח שהסתבך.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 דיוקן - גלובס, באתר Globes
  2. ^ 1 2 GEFEN, kulmosnet.co.il(הקישור אינו פעיל)
  3. ^ אודות פרס גפן | פרס גפן, באתר geffen.sf-f.org.il
  4. ^ מתה חוקרת התרבות ומבקרת התיאטרון שוש אביגל, באתר הארץ, 8 בפברואר 2003
  5. ^ "״החטאים״ של אבי נשר - אחד הסרטים הטובים בקולנוע הישראלי - Good Mother". Good Mother. 2016-11-28.