עלי קמחי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עלי קמחי
עלי קמחי תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן. נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
עלי קמחי
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
לידה 8 בדצמבר 1951
ישראלישראל ישראל
נהרג 17 באוקטובר 1973 (בגיל 21)
השתייכות צבא הגנה לישראל
דרגה רב-סמל (ים)  רב-סמל
תפקידים בשירות
פעולות ומבצעים
מלחמת יום הכיפורים  מלחמת יום הכיפורים מבצע ליידי
עיטורים
עיטור העוז  עיטור העוז

עלי קמחי (8 בדצמבר 195117 באוקטובר 1973) היה לוחם בקומנדו הימי שנהרג במלחמת יום הכיפורים. על לחימתו במבצע ליידי בפורט סעיד במלחמה זו קיבל את עיטור העוז.

במהלך מלחמת יום הכיפורים, בלילה שבין 16 ל-17 באוקטובר 1973, ערך חיל הים הישראלי את מבצע ליידי, שבו פשטו לוחמי שייטת 13 על נמל פורט סעיד. בפעולה הוטבעו ארבעה כלי שיט מצרים. שני לוחמים של שייטת 13 הוכרזו כחללים שמקום קבורתם לא נודע, ביניהם קמחי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלי קמחי, בן ויקטוריה ודב, נולד ביום ט' בכסלו תשי"ב, 8 בדצמבר 1951, בעכו.

את שנות חייו הראשונות עשה עלי בתחנת הניסיונות "יד נתן" ליד עכו, שם בילה שעות רבות בחיק הטבע. בהיותו בן חמש עברה משפחתו לגור בעכו. בשנות הלימודים האחרונות בבית-הספר היסודי הצטרף קמחי לתנועת הנוער "הצופים" ונטל חלק בפעולות "צופי הים" – בחוג לשיט המשותף לנוער יהודי וערבי.

סיים את לימודיו בבית-הספר לקציני-ים "כ"ג יורדי הסירה" בעכו.

קמחי גויס לצה"ל באפריל 1970 והתנדב לחיל הים. לאחר הטירונות השתלם בקורס מכונאות והוצב בתפקיד מכונאי בשייטת סטי"לים. כעבור חודשי שירות אחדים בשייטת הסטי"לים ביקש לעבור לשרת בקומנדו הימי.

פעולתו בצבא[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשירותו הצבאי השתתף עלי בפעולות קומנדו רבות ומסוכנות, ביניהן מספר פעולות שהותרו לפרסום – פעולת הקומנדו בביירות וקרב האוויר של 13 בספטמבר 1973, בו הופל מטוס סורי על טייסו. קמחי משה את הטייס מהים, שחררו מהמצנח והשיב לו את חייו.

כשפרצה מלחמת יום הכיפורים, נשלחה יחידתו לבצע משימות שונות נגד האויב בים. ביום האחד-עשר למלחמה יצא קמחי עם אחדים מחבריו ליחידה להשתתף במבצע ליידי. הוא נשלח לנמל פורט סעיד, כדי להטביע כלי-שיט מלחמתיים של המצרים, שעגנו במעגן צבאי מוגן. קמחי ובן-צוותו – עודד אמיר – הצליחו להגיע למעגן ואף הטביעו שלוש ספינות מלחמה, ביניהן ספינת טילים וספינת טורפדו, אבל הם לא חזרו ממשימתם. לא ידוע מה עלה בגורלם. השניים נפגעו, ככל הנראה, מהשלכת מטעני העומק בתוך נמל פורט סעיד והוכרזו כנעדרים. כבר במהלך המלחמה נעשו מאמצים תחת אש לאתר את גופותיהם, אך הם לא אותרו עד היום, והוכרזו כחללים שמקום קבורתם לא נודע.

לאחר נופלו הוענק לו עיטור העוז[1] והועלה לדרגת רב-סמל.

הנצחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאי 1975 עוטר קמחי בעיטור העוז על פעולתו.

משפחתו הוציאה לאור לקט מודפס מציוריו ובשיתוף עם עיריית עכו, מועצת הפועלים, יד-לבנים והוועד למען החייל, הקימה קרן מלגות על-שמו לעידוד תלמידי בתי-ספר יסודיים בעכו.

אחותו, אופירה תלם, הוציאה לאור בשנת 1980, ספר עליו, בשם "עלי שלא יגמר לעולם" (בהוצאת ספרית פועלים, 264 עמודים)[2].

שמו מונצח באנדרטאות: יד לחללי חיל הים אשדוד, אנדרטה לנופלים מבית הספר לקציני ים עכו, גן הנעדרים ירושלים (הר הרצל), פינת זיכרון לנופלים מבית ספר התומר עכו ובית יד לבנים עכו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]