עיני החתול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עיני החתול
Les yeux du chat
עטיפת הספר "עיני החתול", בהוצאה המסחרית שלו מ-1981
עטיפת הספר "עיני החתול", בהוצאה המסחרית שלו מ-1981
מידע כללי
מאת אלחנדרו חודורובסקי
איורים ז'אן "מוביוס" ז'ירו
שפת המקור צרפתית
סוגה קומיקס פסיכולוגי
סוריאליזם
הוצאה
תאריך הוצאה 1978
קישורים חיצוניים
מסת"ב מסת"ב 9782731680423

עיני החתולצרפתית: Les Yeux du chat) הוא קומיקס פסיכולוגי ומתעתע, שנכתב בידיי הקולנוען אלחנדרו חודורובסקי ואוייר בידיי האמן ז'אן ז'ירו. זהו אחד מהקומיקסים העמוקים שיצרו השניים, ויש שראו בו אף מטריד. הוא יצא גם כספר על ידי הוצאת הקומיקס Les Humanoïdes Associés של ז'ירו בצרפת ועל ידי חברת הבת האמריקנית שלה בארצות הברית.

הקומיקס עוסק בנער עיוור וקירח החי בעיר שוממת לחלוטין מאנשים ונטושה, אשר שולח את ספק נשר ספק עיט המחמד שלו כדי שיימצא לו עיניים חדשות. תוך תיאור מבחיל של האירועים בצורה גורסת, מפורטת ומבהילה, נשר המחמד עוקר את עיניו של חתול רחוב בודד ומביא אותם לאדונו. הנער אסיר תודה על העיניים החדשות שלו אך עד מהרה הוא משתוקק לעיניים חדות יותר ואנושיות יותר. הוא שולח את הנשר שוב ושוב למצוא לו עיניים טובות יותר ומביע את תשוקתו המטרידה לעין אנושית.

הקומיקס נחשב על ידי רבים למפעים שבין יצירותיהם המשותפות של חודורובסקי וז'ירו, על גבול המחליא[1]. האמן ז'אן ז'ירו והקולנוען אלחנדרו חודורובסקי נפגשו לראשונה על הסט של הסרט חולית של חודורובסקי, ניסיון להפיק גרסה מצולמת של הספר חולית אשר עלה בתוהו[2]. על אף שהסרט נכשל ולא הסתיים, הוא פתח דלת לשיתופי פעולה אפשריים בין השניים. מעט שנים מאוחר יותר ערך חודורבסקי ישיבה עם חבריו ל'תנועת פאניק', קבוצה אשר הוקמה על מנת ליצור אמנות סוריאליסטית וכיאוטית כתגובה להפיכת הסוריאליזם למיינסטרים[3]. במהלך סיעור מוחות שקיימו חשב חודורבסקי על הרעיון יוצא הדופן לקומיקס, ומיהר לגייס את ידידו ז'ירו לתפקיד האמן. על אף שלא היה זה הראשון, "עיני החתול" היה לקומיקס המצליח הראשון בקנה מידה עולמי שנוצר ביצירה משותפת בין הקולנוען והקומיקסאי. עם זאת, הקומיקס המשותף הבא של הצמד, l'Incal, היה מצליח אף יותר.

מבחינה אמנותית, הקומיקס מותח את גבולות הגדרת הקומיקס עד לקיצם, וז'ירו (שאייר את הספר תחת שם העט "Moebius" אשר אפיין את הסגנון החדשני הנ"ל) השתמש במגוון רחב של פונקציות אשר היו חדשניות במדיום הקומיקס וחלקן לא היו בשימוש גם באף שלב מאוחר יותר, מה שהופך אותו לבלעדי. למשל, הקומיקס בנוי כך שבעמוד השמאלי של כל כפולת עמודים מופיעה האמנות, ללא מלל כלל ובסגנון מפורט באופן יוצא מן הכלל, ואילו בעמוד הימני מופיעים רק מספר משפטים בודדים לצד ציור הנער מצדו האחורי, עמוד בפני גבוה צר ואנכי, המחכה לשובו של הנשר. המשפטים לעיתים מתארים את דברי הנער ולעיתים עוסקים בנושאים שונים המרוחקים אך בו בזמן מתואמים עם העלילה. הקומיקס כולו, שאורכו הכולל הוא 54 עמודים, צבוע אך ורק בשחור וכתום[4], מה שמשרה אווירה קשה של אובך או עיוורון.

בשנת 2019, לאחר מותו של ז'ירו, הוחלט לפרסם מהדורה מחודשת של הספר לרגל חגיגות יום הולדתו ה-90 של חודורובסקי[5][6]. הספר היה הראשון שיצא מתוך סדרת ספרים המאגדים את כל הקומיקס שפרסם הקולנוען המשך חייו בהוצאת Les Humanoïdes Associés, כמעט כולם משותפים לו ולז'ירו.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ but does it float, butdoesitfloat.com
  2. ^ "Alexandro Jodorowsky 90e anniversaire Volume 1 avec Moebius" : honneur à deux, Atlantico.fr
  3. ^ קיס דה ברי והנס פרדריקס, Stripschrift special 4: Blueberry Arzach, Majoor Fataal, John Difool, de kleurrijke helden van Giraud/Moebius, 1982, עמ' 87
  4. ^ Alexandro Jodorowsky, Moebius, Les Yeux du Chat, Les Humanoïdes Associés, 2014-03-19, ISBN 978-2-7316-8042-3. (בצרפתית)
  5. ^ Bilan 2019 : Les Humanos célèbrent les 90 ans de Jodorowsky, ActuaBD (בצרפתית)
  6. ^ Soutenez Mata pour adapter "Les yeux du chat" en jeu vidéo, AFJV (בצרפתית)


ערך זה הוא קצרמר בנושא קומיקס ובנושא אמנות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.