עיטורי כבאות והצלה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עיטור הגבורה של כבאות והצלה לישראל
עיטור האומץ של כבאות והצלה לישראל
עיטור המופת של כבאות והצלה לישראל

עיטורי כבאות והצלה לישראל מוענקים לכבאים ומתנדבים החל משנת 2012, על פי חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה, בדומה לעיטורי משטרת ישראל ושירות בתי הסוהר.[1]

העיטורים הם:

  • עיטור הגבורה: השר לביטחון הפנים, בהמלצת נציב כבאות והצלה רשאי להעניקו על "מעשה גבורה עילאית שנעשה בעת מילוי תפקיד תוך חירוף נפש".
  • עיטור האומץ: הנציב רשאי להעניקו על "מעשה גבורה אחר, שנעשה בעת מילוי תפקיד, תוך חירוף נפש, ושיש בו גילוי אומץ לב בלתי רגיל".
  • עיטור המופת: הנציב רשאי להעניקו על "מעשה שנעשה באומץ לב וראוי לשמש מופת".

עיטורים אלה ניתן להעניק גם לאזרח שעשה מעשה גבורה עילאי תוך חירוף נפש, או מעשה שיש בו גילוי אומץ לב בלתי רגיל, או אומץ לב הראוי לשמש מופת, אגב שימוש כדין בסמכות מעצר או אגב מילוי חובה כדין לתת עזרה לשוטר בביצוע מעצר חוקי, או לנוכח עבירה משוועת או אסון ציבורי. נציב כבאות והצלה רשאי להעניק "ציון לשבח", בדומה לצל"ש מפכ"ל, על מעשה או התנהגות מצוינים שאינם תואמים להענקת אחד מהעיטורים.[2]

צל"ש נציב כבאות והצלה

צל"ש נציב כבאות והצלה - נציב כבאות והצלה רשאי להעניק "ציון לשבח", בדומה לצל"ש מפכ"ל, על מעשה או התנהגות מצוינים שאינם תואמים להענקת אחד מהעיטורים.[2]

בעבר הוענק גם עיטור השירות על שירות שיש בו משום תרומה בלתי רגילה להשגת יעד מיעדי הכבאות, ללא קשר אם התרומה הייתה במעשה בודד או בגילוי התמדה או דבקות מופתית במטרה.

עיטור הגבורה הוענק לראשונה לאחר השרפה בכרמל בטקס שנערך ב-24 בינואר 2011, לשלושה כבאים, רס"ל דני חייט, רב-כבאי אורי סמנדייב וצופה האש אלעד ריבן שהקריבו את חייהם בניסיון להציל את הסוהרים שנלכדו בסופת אש.

עיטורי כבאות והצלה לישראל הישנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד לשנת 2023, עיצוב העיטורים התבסס בתחילה על עיצוב העיטורים במשטרה, כאשר הפארה, חלקו העיקרי של העיטור, עשוי מתכת בצורת להבה ומכיל אלמנטים מסמל הכבאות, בהם קסדת כבאי (אנ') ושני גרזני כבאים מוצלבים, מגן דוד ועלי זית. בעקבות שינוי עיצובי, השתנו העיטורים כך שהם דומים לעיטורי צה"ל ובמקום סרט בצבע אדום אחיד לשלושת העיטורים, הם מופיעים בצבע צהוב, אדום וכחול. צל"ש נציב כבאות והצלה שהראה בתחילה שלושה סמלי כובעי כבאי צהובים על רקע אדום, נראה כעת כאשר דגל נציב כבאות והצלה במרכזו ומשני צידי סמלי הכבאות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סעיף 16 לחוק הרשות הארצית לכבאות והצלה, התשע"ב-2012: "חוק העיטורים במשטרת ישראל ובשירות בתי הסוהר, התשל"ב–1972 יחול גם על כבאים ומתנדבים, בשינויים אלה: בכל מקום בחוק האמור, במקום "המפכ"ל" יקראו "הנציב", במקום "שוטר" יקראו "כבאי" או "מתנדב" לפי העניין, במקום "פקודות קבע" יקראו "הוראות הרשות" ובמקום "המשטרה" יקראו "הרשות הארצית לכבאות והצלה".
  2. ^ 1 2 אלון חכמון, ‏לאחר שמנע אסון: צל"ש יוענק לקצין הכיבוי שהורה על פינוי המבנה בחולון, באתר מעריב אונליין, 13 בספטמבר 2021
  3. ^ הענקת עיטורים מיוחדים לרשף יוני בוצ'קובסקי ורס"ר בצלאל כהן אתר כבאות והצלה לישראל
  4. ^ מחוז דרום של שירותי הכיבוי (שיושב באשדוד) קיבל צל"ש על תפקוד הכבאים במבצע צוק איתן אתר כבאות והצלה לישראל