עטלף המושק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןעטלף המושק
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: עטלפים
תת־סדרה: דמויי עטלפי פרי
משפחה: עטלפי פרי
סוג: עטלף המושק
מינים

2

שם מדעי
Ptenochirus
פטרס, 1861
תחום תפוצה
עטלף מושק גדול
עטלף מושק קטן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עטלף המושק או עטלף פירות מושקי (שם מדעי: Ptenochirus) הוא סוג של עטלף קטן וגוצי במשפחת עטלפי הפירות, שכולל 2 שאנדמיים לפיליפינים. הסוג הוקם בשנת 1861 על ידי הזואולוג הגרמני וילהלם פיטרס והוא קרוב מבחינה חיצונית לסוג כלב-מעופף.

תיאור ואנטומיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עטלף המושק מתאפיין בראש גדול ומסיבי, גוף חביתי וחרטום קצר ורחב. אוזניו קצרות ועגלגלות, עיניו גדולות וזנבו קצר. הנחיריים גדולים וצינוריים. הסוג ידוע בבלוטות הריח בצווארו שמפיקות ניחוח חזק של מושק או קינמון, ובכך שיש לו רק זוג אחד של חותכות בלסת התחתונה.

אורך הראש והגוף של עטלפי המושק 68–145 מ״מ, אורך הזרוע 60–91 מ״מ ואורך הזנב 3–18 מ״מ; משקלם 60–100 גרם. הזכרים גדולים וכהים מן הנקבות.

הפרווה של עטלף המושק קצרה למדי, והיא נוטה להיות צפופה וקטיפתית סביב הצוואר. צבעה הכללי חום אפרורי, בז׳, קפה או אוכרה, כשהיא נוטה להיות זהובה, כתומה או שחרחרה באזור הצוואר בגלל ההפרשות מהבלוטות. הראש כהה יותר בצבעו משאר הגוף ועשוי להיות שחור לגמרי. הכנפיים שחורות, והזרועות והרגליים בצבע בורדו כהה.

תפוצה וביולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עטלפי המושק אנדמיים לפיליפינים, בה הם מצויים כמעט בכל האיים של קבוצות האיים הבאות: איי לוזון, איי ויסאיאס, איי מינדנאו ומינדורו. בחלק מהאיים יש נוכחות של שני המינים. הסוג נעדר ממרבית איי בבויאן, מבטאנס, איי קאלאמיאן, פלאוואן וארכיפלג סולו. בית הגידול של עטלפי המושק מורכב מיער גשם טרופי, יער עננים ומטעי קוקוס, כשלעיתים הם חיים גם בקרבת כפרים ואזורים עירוניים. המינים חיים בעיקר בשפלות וחופים אך גם ברכסים הרריים עד רום 1,950 מטר מעל פני הים.

המינים בסוג פעילים בשעות הלילה ומבלים את שעות היום בשינה בבדידות או בקבוצות קטנות במערות, עלווה סבוכה. הם ניזונים בעיקר מפירות וצוף, בפרט מפירות הפיקוס והסבייה. הם לרוב תרים אחר מזון בסמוך למקורות מים כמו נהרות, נחלים ובריכות. ההיריון נמשך כארבעה חודשים, לאחריהם נולד גור יחיד או תאומים. הגורים נשארים לצד האם במשך כשלושה חודשים ואז הופכים לעצמאיים.

עטלפי המושק מסווגים על ידי הרשימה האדומה של IUCN במצב השימור ללא חשש (LC), עקב טווח התפוצה הרחב שלהם, היותם מינים נפוצים למדי עם אוכלוסיות גדולות ומכיוון, שמגמת האוכלוסייה שלהם יציבה. המינים מאוימים בעיקר מצב בירוא יערות. שניהם נמצאים באזורים מוגנים רבים ברחבי איי הפיליפינים.

מינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוג זה 2 מינים:

  • עטלף מושק גדול (Ptenochirus sphinx) - מצוי בעיקר ביערות שפלה. נפוץ באיי לוזון, איי ויסאיאס ואיי מינדנאו.
  • עטלף מושק זוטר (Ptenochirus titthaecheilus) מצוי ביערות שפלה, יערות הררים ויערות עננים. נפוץ באיי מינדנאו וחלק מאיי ויסאיאס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עטלף המושק בוויקישיתוף