עטלף הדמעות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןעטלף הדמעות
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: עטלפים
תת־סדרה: דמויי עטלפי פרי
משפחה: עטלפי פרי
סוג: עטלף הדמעות
מינים

3

שם מדעי
Scotonycteris
מטשי, 1894
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עטלף הדמעות (שם מדעי: Scotonycteris) הוא סוג של עטלף קטן במשפחת עטלפי הפירות ובו 3 מינים שבמרכז ומערב אפריקה. הסוג הוקם בשנת 1894 על ידי הזואולוג הגרמני פאול מטשי, והוא קרוי על שם הכתמים הבהירים סביב עיניו.

במקור, הסוג עטלף הדמעות כלל שני מינים, עד שבשנת 2014 המין השני הועבר לסוג עטלף קצר-חך, והוא הפך לטקסון מונוטיפי עם 3 תת-מינים. עם זאת, שנה לאחר מכן, מספר זואולוגים הגיעו למסקנה שיש לפצל את עטלף הדמעות לשלושה מינים נפרדים על בסיס הבדלים גנטיים ומורפולוגים, והחלוקה החדשה הוכרה על ידי הרשימה האדומה של IUCN. בטקסונומיות רבות הסיווג החדש טרם הוטמע, והסוג מופיע לעיתים כטקסון מונוטיפי או כסוג בעל שני מינים (עם המין השני שהועבר לעטלף קצר חך).

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

לעטלף הדמעות ראש שועלי קטן, לוע דק ומחודד וגוף גוצי. העיניים בינוניות בגודלן והאוזניים ארוכות ומחודדות. האף אדמדם ועגול, והנחיריים בולטים מעט ומופרדים בחריץ אנכי. אין דו-צורתיות זוויגית בולטת ולנקבות יש אמות ארוכות יותר והן נוטות להיות קולניות יחסית לזכרים.

עטלף הדמעות קטן באופן משמעותי מהעטלף קצר החך; אורך ראשו וגופו 65–85 מ״מ, אורך הזרוע 47–55 מ״מ ומוטת הכנפיים עד 37 ס״מ; משקלו עד 24 גרם. הזנב כה קצר עד שלא ניתן כלל לראותו וקרום התעופה האחורי מצומצם. מלבד הגודל, הוא דומה מאוד לעטלף קצר החך ונבדל ממנו במורפולוגיה של השיניים, בחך ארוך בהרבה ובגנטיקה.

הפרווה של עטלף הדמעות צפופה ורכה והיא ארוכה יותר בגב מאשר בגחון. צבעה הכללי חום אדמוני, חום אפרורי או ערמון כהה. הגחון והבטן חיוורים יותר והם לבנים לחלוטין או בעלי גוון אפרפר-ורדרד. סימן ההיכר של הסוג שהעניק לו את שמו הוא הכתמים הלבנים בפנים שמקיפים את העיניים ונראים כדמעות: זוג כתמים נמצאים מעל העין, וכתם אחד דמוי יהלום על החרטום. הסינר הלבן סביב הלחיים שנמצא אצל העטלף קצר החך, קטן יותר או נעדר אצל עטלף הדמעות. כמו כן, הכתמים הלבנים השעירים בבסיס האוזניים שאופיינים לעטלפי הכותפות, נעדרים אצלו בדרך כלל או דהויים מאוד. הכנפיים בצבע חום ערמוני, חום זית או חום ורוד ומרושתות בפסים כהים, והזרועות, החרטום והשוקיים בצבע בורדו. האוזניים כתמתמות או צבועות בחום כהה והן חסרות שיער.

תפוצה וביולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עטלפי הדמעות מצויים באפריקה המשוונית; התפוצה שלהם כוללת את הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו הרפובליקה של קונגו, גבון, גינאה, גינאה המשוונית, גאנה, קמרון, ליבריה וחוף השנהב. האוכלוסייה המבודדת על האי ביוקו עשויה לייצג מין רביעי.

בית הגידול של הסוג כולל יער גשם טרופי או סובטרופי לח, יער עננים, יער מנגרובים, יער ביצות, סוואנה טרופית מיוערת, ורצועת המנשק בין היער לסוואנה. הוא נמצא באזורי שפלה עד רכסים הרריים ברום 1,100 מטר מעל פני הים.

אין כמעט מידע על האקולוגיה של הסוג. עטלפי הדמעות חיים בבדידות ופעילים בעיקר בשעות החשיכה עם גיחות קצרות ביום ובדמדומים. יש שני זמני פעילות עיקריים בלילה: בין 21:00 ל-23:00 ובין 2:00 ל-4:30. הם מבלים את היום בלינה על עלווה צפופה של עצים ושיחים גבוהים. הם ניזונים בעיקר מפירות רכים של מיני סולנום, מיץ פירות, צוף, אבקנים ולשד, ותרים אחר מזון הן בחופה הגבוהה והן סמוך לאדמה ומקורות מים. הנקבות נוטות להישאר בסמוך למקום הלינה, והזכרים נוטים להתפזר על פני שטח גדול. נהרות גדולים משמשים כמחסום גאוגרפי בפני הנקבות שנזהרות מלחצות אותם.

יש מדי שנה שתי עונות רבייה. לאחר היריון של 6 חודשים, הנקבה ממליטה גור יחיד ולעיתים נדירות תאומים. על אף ששני מינים מוגדרים כללא חשש ומין כקרוב לסיכון, מגמת האוכלוסייה של הסוג נמצאת כנראה בירידה, והמינים בו מאוימים מצד בירוא יערות מתמשך.

מינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוג זה 3 מינים:

  • עטלף דמעות זנקר (Scotonycteris zenkeri) - מצוי בדרום קמרון ודרום-מזרח ניגריה.
  • עטלף דמעות היימן (Scotonycteris occidentalis) - מצוי בדרום-מערב ניגריה, דרום גאנה, חוף השנהב, ליבריה וגינאה.
  • עטלף דמעות ברגמנס (Scotonycteris bergmansi) - מצוי בגבון, גינאה המשוונית, קונגו, קונגו הדמוקרטית, ואפריקה התיכונה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Hassanin, Alexandre. "Description of a new bat species of the tribe Scotonycterini (Chiroptera, Pteropodidae) from southwestern Cameroon." Comptes Rendus Biologies 337.2 (2014): 134-142.
  • Hassanin, Alexandre, et al. "The comparative phylogeography of fruit bats of the tribe Scotonycterini (Chiroptera, Pteropodidae) reveals cryptic species diversity related to African Pleistocene forest refugia." Comptes Rendus Biologies 338.3 (2015): 197-211.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עטלף הדמעות בוויקישיתוף