עזרה:מסנן אינטרנט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אינטרנט מסונן (נקרא לעיתים אינטרנט כשר/מושגח) הוא כינוי לשירותי גישה לאינטרנט הניתנים בצורה מנוטרת ומסוננת, כך שתתאפשר גישה רק לדפים שעונים על צורכי הגולש הדתי והחרדי בישראל.

הסינון נעשה בשתי דרכים:

  • סינון באמצעות תוכנה, המסננת דפים או קטעים שבהם היא מזהה תוכן לא ראוי לפי מילות מפתח. טכניקה זו קלה למימוש, אך אינה מושלמת, משום שגם בתנ"ך, בכתבי חז"ל ובספרות התורנית מופיעות מילים שלעתים נחשבות כלא ראויות (למשל בפסוק "איכה הייתה לזונה קרייה נאמנה" שבספר ישעיהו), הגורמות לסינון תוכנם.
  • סינון אנושי, המבטיח שיקול דעת בפעולת הסינון, אך הוא איטי ביותר, ולכן מוגבל ביכולת לממשו. ניצול חוכמת ההמונים משפר את היכולת של שיטה זו.

שיטת הסינון העיקרית הרלוונטית לנושא זה היא סינון באמצעות ספק VPN, סינון שכזה מספקת אינטרנט רימון / אתרוג.

בכדי למנוע הצגת קישורים או תכנים שלדעת ספקי התוכן אינם ראויים, הם מסירים את הטקסט או הקישורים מצפיית המשתמש. הבעיה נוצרת בזמן עריכה, בה התוכן שהוסר למשתמש לא מופיע בחלון העריכה, המשתמש שאינו מודע לכך - מחזיר במצב כזה לשרת, חומר שהושחת, ובלא משים הוא מוחק חומר בעת השמירה.

עריכה עם אינטרנט מסונן

בכדי למנוע את הפגיעה בוויקיפדיה על ידי משתמשי אינטרנט מסונן יש להקפיד על הכללים הבאים:

  • יש להשתמש בעורך קוד מקור בלבד ולא בעורך החזותי. ניתן לעשות זאת באמצעות העדפות => עריכה => "ביטול זמני של העורך החזותי בזמן שהוא בגרסת בטא".
  • לא ניתן להשתמש בכלים אוטומטיים (הוספת קישורים, שינויים בקטגוריות (Cat-a-lot, hot-cat) וכדו')
  • חובה ללחוץ על הצגת שינויים ולוודא שלא נמחקו תכנים שלא התכוונתם למחוק, ייתכן שלעיתים לא יוצגו התכנים שנמחקו, ניתן לראות ב#שיטות לזיהוי הסרה.
  • במידה ונמחק תוכן בעריכה אך הוא מוצג בדף השוואת הגרסאות, ניתן להעתיק את התוכן שנמחק מדף השוואת הגרסאות חזרה למקומו ולבצע שוב בדיקה.
  • מומלץ ללחוץ גם על תצוגה מקדימה ולראות שהדף נראה כפי שרציתם.
  • במידה ולא נמחק מאומה ניתן ללחוץ על פרסום השינויים.

שיטות לזיהוי הסרה

הסרת קישורים

באינטרנט רימון הקישורים בדרך כלל מוסרים במלואם ובמקומם מופיעים רווחים, ולכן קל לאתר מספר רווחים גדול שנמצא במקום קישור, יש לשים לב שיתכנו שיטות הסרה נוספות לכן אין להניח באם אין רווחים שלא בוצעה הסרה.

לעיתים ברימון מוחלפים הקישור בדרך כלל ב-xxxxx.

הסרת מילים

הסרת מילים שלדעת ספק התוכן אינן ראויות בעייתית יותר וניתן למצוא אותם רק באמצעות השוואת גרסאות.

מה ניתן לעשות?

  1. להתקשר לתמיכת ספק האינטרנט שלך ולבקש שיטפלו בבעיה וימנעו מהסרת קישורים בעריכת קוד מקור
  2. משתמשי רימון/אתרוג יכולים להתקשר לתמיכה הטכנית של הספק ולבקש צירוף המשתמש לקבוצת "ויקיפדיה", הימצאות בקבוצה זו מפחיתה משמעותית (אך לא מבטלת לחלוטין) את הסרת הקישורים.
  3. ניתן ללחוץ על לשונית עריכה בדף /הדגמה ולאחר מכן ללחוץ על הצגת שינויים בכדי לבדוק את פעולת הסינון, לחיצה על שמירה ככל הנראה תמנע על ידי המסנן, אבל ניתן לנסות.

ראו גם