עודד גלאור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עודד גלאור
Oded Galor
לידה 1953 (בן 71 בערך)
ירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי כלכלה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט Kelvin Lancaster, Ronald Findlay עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות אוניברסיטת בראון עריכת הנתון בוויקינתונים
תלמידי דוקטורט Hyŏng-su Chang, Susan Razzaz, Nmutaka Ralueke Okongwu, Andrew William Mountford, Robert Scherfke, Hyoungsoo Zang, Yong Wang, Areendam Chanda, Shoukang Lin, Yaakov Khazanov, Dietrich E. Vollrath, Rakesh Kumar Kochhar, Pierfederico Asdrubali, Chengze Fan, Nicola Cetorelli, Ruben Durante עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה עמית החברה האקונומטרית (2021) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.odedgalor.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עודד גלאור (נולד ב-1953) הוא כלכלן ישראלי-אמריקאי[1] שכיום מכהן כפרופסור לכלכלה באוניברסיטת בראון. הוא ההוגה של תאוריית הצמיחה המאוחדת.

גלאור תרם להבנת ההתפתחות לאורך מהלך ההיסטוריה האנושית והפרהיסטוריה, ולתפקידם של גורמים שורשיים במעבר מקיפאון לצמיחה ובהופעת אי השוויון העולמי. הוא גם היה חלוץ בחקר ההשפעה של האבולוציה האנושית, מגוון האוכלוסיות ואי השוויון על תהליך ההתפתחות לאורך רוב הקיום האנושי.

גלאור השלים תואר ראשון ותואר שני באוניברסיטה העברית בירושלים ואת הדוקטורט למד באוניברסיטת קולומביה. הוא כיהן כפרופסור לכלכלה.

גלאור קיבל תואר דוקטורט לשם כבוד מאוניברסיטת פוזנן ומ-UCLouvain.[2] הוא חבר נבחר זר באקדמיה אירופה (honoris causa), ועמית נבחר בחברה האקונומטרית. הוא הוביל את קבוצת המחקר של NBER בנושא חלוקת הכנסה ומקרו-כלכלה והוא עמית מחקר של CEPR ו-IZA, עמית מחקר של NBER ושל CESifo, וכן עמית מחקר באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטת תל אביב. בנוסף על כך, הוא העורך הראשי של ה-Journal of Economic Growth, Journal of Population Economics וה-Macroeconomic Dynamics.

בעבר נחשב למועמד בולט לפרס נובל לכלכלה לפי העיתון הגרמני פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג.[3]

מחקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

התיאורייה שגלאור הגה, תאוריית הצמיחה המאוחדת, חוקרת את תהליך ההתפתחות לאורך כל מהלך ההיסטוריה האנושית ומנסה לזהות את הכוחות ההיסטוריים והפרה-היסטוריים מאחורי תזמון המעבר הדיפרנציאלי מקיפאון לצמיחה וההבדלים בהכנסה לנפש בין מדינות ואזורים.

גלאור תרם תרומה משמעותית להבנת תהליך ההתפתחות לאורך כל מהלך ההיסטוריה האנושית ותפקידם של גורמים שורשיים במעבר מקיפאון לצמיחה ובהופעת אי השוויון העצום על פני הגלובוס. יתר על כן, הוא היה חלוץ בחקר ההשפעה של האבולוציה האנושית, מגוון האוכלוסיות ואי השוויון על תהליך ההתפתחות לאורך ההיסטוריה האנושית.

הוא מחבר שותף של מודל גלאור-זעירא - המודל המקרו-כלכלי הראשון שחקר את תפקידה של ההטרוגניות בקביעת התנהגות מאקרו-כלכלית. ה-Review of Economic Studies מנה את מאמריו בין 11 המאמרים פורצי הדרך שפורסמו בכתב העת ב-60 השנים האחרונות.[4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עודד גלאור בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Gapper, John (14 באפריל 2022). "Oded Galor: 'Cultural traits are very persistent'". Financial Times. נבדק ב-20 ביוני 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu (2019). "Prof. Oded Galor gets the honorary doctorate (doctor honoris causa title) of PUEB (Poznan, Poland)". YouTube. ארכיון מ-2021-12-12.
  3. ^ "Die Nobel-Kandidaten". FAZ.NET (בגרמנית). 2020-10-11. ISSN 0174-4909. נבדק ב-2023-07-27.
  4. ^ Oxford Journals (2013). "Virtual Issue: The History of Restud". ארכיון מ-2013-07-01.