ספר ריק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ספר ריק פתוח לרווחה

ספר ריק הוא ספר שבכריכתו מופיעים הפרטים המקובלים – שם המחבר, שם הספר (שלכאורה עוסק בנושא רציני) ושם ההוצאה לאור, אך תוכנו הוא דפים ריקים לחלוטין. לספר מטרה סאטירית או פולמוסית – לרמוז שאין מה לומר על נושאו של הספר. הספר הריק "כל מה שגברים יודעים על נשים", למשל, מרמז שגברים אינם יודעים דבר וחצי דבר על נשים. אף שלכאורה אין שום טעם בספרים אלה, שהרי הבדיחה מתפוגגת כעבור דקה, יש בהם כאלה שזכו להצלחה מסחרית. את הספר הריק "כל מה שגברים יודעים על נשים", למשל, יש שמצאו כראוי למתנה למסיבת רווקים.

בעבר נדרש מחברו של ספר ריק להשקעה כספית הכרוכה בהתקשרות עם בית דפוס וכריכייה. בימינו ניתן להפיק ספר ריק באמצעים ביתיים, וכן ניתן לייצרו ולהפיצו באמצעות שירות CreateSpace (אנ') של "אמזון". לעיתים רבות ספר-ריק ניתן לקריאה בחינם במהדורה דיגיטלית.

דוגמאות לספרים ריקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בשנת 1880 יצא לאור בארצות הברית הספר הריק "רשימת הישגיו של וינפילד סקוט הנקוק, מועמד הדמוקרטים לנשיאות ארצות הברית".
  • בשנת 2011 יצא לאור הספר הריק באנגלית "What Every Man Thinks About Apart from Sex" ("מה שכל גבר חושב עליו חוץ מסקס"). לאור הצלחתו הספר "תורגם" לשפות נוספות, בהן ספרדית ורוסית, אך טרם תורגם לעברית.[1]
  • בשנת 2012 יצא לאור הספר "Fifty Shades of Gray" ובו 200 עמודים ריקים מטקסט אך כוללים גוונים שונים של אפור, כפי שמרמז שם הספר. הפצת הספר הופסקה לאחר שהמו"ל של הספר המקורי שנשא שם זה, "חמישים גוונים של אפור", נקט צעדים משפטיים.[2]
  • בשנת 2016 יצא לאור הספר הריק "Why Trump Deserves Trust, Respect and Admiration; Reasons to Vote for Republicans: An Incomprehensible Guide" ("מדוע טראמפ ראוי לאמון, כבוד והערצה").[3] מהצד השני של המפה הפוליטית האמריקאית יצא לאור בשנת 2017 הספר הריק "סיבות להצביע למפלגה הדמוקרטית". הספר זכה להמלצתו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ.[4], ספרים ריקים בשם דומה יצאו במקביל לספר זה כגון הספר: "The Best Reasons to Vote for Democrats", מאת: ג'ים קרלסון. או ספרו הריק של הוגו ג'אס - "The complete book of reasons to Vote Democrats" שיצא ב-2019.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]