ספיירו 2: זעמו של ריפטו!

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ספיירו 2: זעמו של ריפטו!
!Spyro 2: Ripto's Rage
כללי
תאריך הוצאה 2 בנובמבר 1999
סוגה משחק פלטפורמה
מספר שחקנים 1
פיתוח משחקי אינסומניאק
הוצאה לאור סוני קומפיוטר אנטרטיינמנט
ארץ מקור ארצות הברית
שפות אנגלית
סדרה ספיירו
דרישות תוכנה
מצבי משחק משחק וידאו לשחקן יחיד
פלטפורמות פלייסטיישן, פלייסטיישן נייד
האתר הרשמי

ספיירו 2: זעמו של ריפטו!אנגלית: !Spyro 2: Ripto's Rage) הוא משחק פלטפורמה אשר פותח בידי חברת משחקי אינסומניאק ויצא לאור ב-1999 תחת שיווקה של חברת סוני קומפיוטר אנטרטיינמנט (אנ') עבור קונסולת הפלייסטיישן.

עלילת המשחק סובבת את הדרקון הסגול ספיירו (אנ'), המטייל בין עולמות שונים ומציל את יושביהם מאויבים מרושעים. זה המשחק השני בסדרת ספיירו (אנ'), ובדומה לקודמו, הוא זכה להצלחה רבה. רימייק של המשחק שוחרר ב-2018 כחלק מטרילוגיית ריאיגנייטד.

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פלטפורמת המשחק היא תלת־ממדית ובתוכה מניע השחקן את דמותו של ספיירו, דרקון סגול המטייל בין עולמות שונים ועוזר ליושביהם. הממלכה בה מתרחשת העלילה נקראת אוולאר, והיא מיושבת בידי שלוש ערי-בית. כל עיר מייצגת שלב חדש במשחק, ומכילה מספר שערים, מעין דלתות קסומות, המהווים מעבר לעולמות אחרים. השחקן נדרש לבקר בכל העולמות ולעזור ליושביהם על ידי ביצוע משימות וסילוק האויבים שפלשו לביתם.

לרשותו של השחקן עומדות כמה יכולות ומתקפות: קפיצה, תעופה, נשיפת אש והתגלגלות. יכולות נוספות כגון שחייה וטיפוס ניתנות לרכישה בתמורה ליהלומים מהדמות מאניבאגס לאורך העלילה. כמו כן, משימות מסוימות מחייבות מעין כוחות על, כגון התנגשות חזקה במיוחד או להבת קיפאון, המוענקות לשחקן לזמן קצוב.

מד החיים של השחקן מיוצג על ידי ספארקס, גחלילית המלווה את ספיירו, אשר צבעיה מעידים על נקודות החיים שנותרו בידיו. צבע צהוב פירושו חיים מלאים, צבע כחול מצביע על חצי כוח, וצבע ירוק מעיד על גסיסה. אם השחקן נפגע פעם נוספת כאשר הגחלילית כבר ירוקה, נעלמת ספארקס לחלוטין, ופגיעה נוספת מובילה למוות הגוזל מנת חיים אחת, ומשיב את השחקן לנקודת השמירה האחרונה. מילוי מד החיים מתבצע באמצעות הריגת חיות שונות, אשר עם מותן הופכות לפרפרים הנאכלים בידי ספארקס. שמירה או צ'קפוינט נעשית דרך דמותה של הפיה זואי, המוצבת במקומות שונים במשחק.

ברחבי העולם פזורים יהלומים בצבעים שונים, לעיתים בתוך כדים שיש לנפץ, אותם נדרש השחקן לאסוף על מנת לרכוש יכולות נוספות, כגון שחייה לדוגמה, ובכדי לפתוח שערים נעולים לעולמות אחרים. כמו כן יש ללקט את אבני החן היקרות, אשר השגתן תלויה בהשלמת משימות צדדיות שהדמויות הרבות שספיירו פוגש מציבות בפניו.

כל עולם חדש אליו נכנס השחקן מלווה בסרטון פתיחה קצר, המתאר את האויב בו נתקלו תושבי המקום טרם הגעתו של ספיירו אליהם, ועם סיום השלב מופיע גם סרטון סיום, המציג את השינוי שנוצר. חלק קטן מהעולמות הם "שלבי מרוצים", כאשר השחקן נדרש להשלים מספר משימות תחת שעון עצר.

מטרת המשחק היא כניסה לכל השערים, מעבר פלטפורמות בעלות דרגות קושי שונות, איסוף היהלומים ואבני החן, וחזרה לעיר הבית דרך פורטל חדש. עם יציאתו של השחקן מכל עולם הוא מקבל טליסמאן, מעין קמע המסמל את הצלחתו, הנחוץ לצורך התקדמות במשחק. לאחר השלמת כל העולמות בעיר בית מסוימת, מגיע השחקן לשלב לחימה סופי במעין ארנה או זירה, בה מחכה לו בוס חזק במיוחד.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ספיירו הדרקון: דרקון סגול המהווה את הפרוטגוניסט של המשחק ובו שולט השחקן.
  • ספארקס הגחלילית: גחלילית המלווה את ספיירו אשר צבעיה מסמלים את בריאותו.
  • האנטר הברדלס: ברדלס המסתובב בעולמות השונים ונתקל בספיירו מעת לעת. האנטר מציע לשחקן משימות צדדיות שונות, וכן מלמד אותו על יכולותיו.
  • מאניבאגס הדוב: דוב חמדן הדורש מספיירו תשלומים בדמות יהלומים עבור למידת יכולות חדשות ופתיחת פורטלים נעולים.
  • הפרופסור החפרפרת: חפרפרת קטנה ומלומדת אשר מנסה להביס את ריפטו בדרכי תחבולה.
  • זואי הפיה: פיה הנמצאת בכל אחד מהערים והעולמות, ולמעשה מגשימה את פונקציית השמירה או הצ'קפוינט של המשחק.
  • אלורה הסאטירית: סאטירית המצויה לרוב בערים הראשיות, ופותחת בפני ספיירו את שלבי הסיום של הלחימה בבוסים.
  • ריפטו הדינוזאור: דינוזאור אכזרי אשר השתלט על אוולאר המהווה את האנטגוניסט של המשחק ואותו מנסה השחקן להביס.
  • קראש המפלץ: מפלץ גדול וכחול דמוי זוחל המשרת את גחמותיו של ריפטו, ומופיע במשחק בתור הבוס של העיר הראשונה.
  • גולפ המפלץ: מפלץ גדול וירוק דמוי זוחל המשרת את גחמותיו של ריפטו, ומופיע במשחק בתור הבוס של העיר השנייה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת המשחק מתרחשת מספר שנים לאחר אירועי ספיירו הדרקון. ספיירו וספארקס מואסים בגשמים התכופים הפוקדים את עולם הארטיזנים שבממלכת הדרקונים, ומחליטים לצאת לנופש קצר בחופי הדרקון. אולם עם כניסתם לפורטל, הם מגיעים בטעות לממלכת אוולאר הסמוכה, ומגלים כי זומנו לשם בידי אלורה, האנטר והפרופסור.

הטירה של יער הקיץ, עיר הבית הראשונה אליה מגיע השחקן. טירות הן מבנים אופיינים למשחק, ומופיעות הן בערי הבית והן בעולמות השונים אליהם ספיירו מגיע.

השלושה מסבירים להם כי שבוע אחד קודם לכן הם ערכו ניסויים בפורטל מיוחד וזימנו בטעות מכשף מרושע דמוי דינוזאור הקרוי ריפטו, יחד עם שני משרתיו המפלצתיים, קראש וגולפ. העולם החדש ונטול הדרקונים אליו הגיע מצא חן בעיניו, והוא גמר אומר בדעתו לכבוש את ממלכתו.

בניסיון להציל את המצב משביתים הפרופסור וחבריו את הפורטל ומפזרים את אבני החן הקסומות המפעילות אותו בכל רחבי הממלכה. כאשר ריפטו ומשרתיו עוזבים על מנת לאסוף אותן, מחליטה אלורה לזמן דרקון אשר יעזור להם להילחם נגדו, מה שהוביל את ספיירו אליהם.

יער הקיץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

יער הקיץ היא עיר בית המורכבת מטירה קטנה ומיוערת, שמדשאותיה מלאות באגמים ונהרות. ישנם שבעה שערי עולמות ברחבי העיר, ועם השלמתם נאלץ מגיע ספיירו לשלב הבוס הסופי, בו נמצא קראש, המפלץ הראשון של ריפטו.

גלימר[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלימר, שפירושו נצנוץ, הוא עולם פורה ומלא במחצבים. תושביו הם ירבועים העובדים ככורים. זה הוא המקום הראשון אליו מגיע ספיירו עם בואו לאוולאר, אפילו לפני יער הקיץ, המשמש כעיר הבית של גלימר. הירבועים מבקשים את עזרתו בסילוק נחיל לטאות אשר פלש לעולמם.

ישנן שלוש אבני חן המצויות בגלימר, ובכדי להשיגן נדרש ספיירו להשלים שלוש משימות, שתיים הכרוכות בהדלקת מנורות עשויות יהלומים, ואחת בסילוק לטאות המסתתרות תחת האדמה. עם סיום השלב מקבל ספיירו טליסמאן בצורת מכוש מוזהב.

איידול ספרינגס[עריכת קוד מקור | עריכה]

איידול ספרינגס, או מעיינות האלילים, הוא עולם הררי וירוק שיושביו, בעלי מלאכה ואומנים השוקדים באובססיביות על בניית אלילי עץ, נדהמים לגלות כי הפסלים שבנו התעוררו לחיים והכריזו עליהם מלחמה. בכדי לסיים את השלב יש להביס מספר אלילים בעלי דרגות חוזק שונות.

כל אחת משלושת ערי הבית של המשחק מכילה כמה וכמה שערים או פורטלים, המובילים לעולמות אחרים, אותם צריך השחקן להשלים על מנת להתקדם. בתמונה נראה השער לעולם גלימר, המקום הראשון אליו מגיע ספיירו עם תחילת המשחק.

ישנן שתי אבני חן ברחבי העולם, והשגתן כרוכה בשלוש משימות של השלמת משחקי פאזלים שונים, ובמשימה אחת של ניפוץ פסלים גבוהים עליהן נתקעו נשות האומנים, אשר יורדות מטה ופותחות בריקוד גשם על מנת לגרש אליל חזק במיוחד. עם סיום השלב מקבל ספיירו טליסמאן בצורת אליל עשוי ברקת.

קולוסוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולוסוס הוא עולם הררי ומושלג המאוכלס בנזירים שמתגוררים במקדשים. הם הגעתו למקום מבקשים ממנו הנזירים כי יעזור להם להילחם במפלצת יטי אשר פלשה לעולמם. ספיירו נאלץ לעבור דרך סדרת מקדשים הנפתחים עבורו באמצעות יכולות הטלקינזיס של הנזירים, ולהילחם לאורך הדרך בעזים וביאקים. עם הגעתו לשלב הסופי, מתחיל היטי לקפוץ על הרצפה עד שפסל כבד נופל עליו ומוחץ אותו, ללא כל מאבק.

שתיים מתוך שלושת אבני החן המצויות בקולוסוס נמסרות לספיירו לאחר ניצחון בטורניר הוקי קרח קצר, ואבן נוספת ניתנת לו מידי הפרופסור, המבקש ממנו את עזרתו במטלה מיוחדת הכרוכה בסילוק רוחות רעות הרודפות את פסלי הנזירים. עם סיום השלב מקבל ספיירו טליסמאן בצורת פסלון מוזהב של נזיר.

הוריקוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוריקוס הוא עולם קריר וחשוך המצוי תחת סופת גשמים נצחית. יושביו קרויים אלקטרולים, והם מבקשים את עזרתו של ספיירו בהבסת טוחני הברגים, יצורים גדולים ודמויי אדם בעלי חוש טכנולוגי, אשר הקימו מחסומים חשמליים וחיבלו בתחנת הכוח המקומית.

כל שלושת אבני החן הנמצאות בהוריקוס דורשות מספיירו, בדרך כלשהי, להפיח חיים במכונות שהשביתו טוחני הברגים, החל בהחזרת נורות חשמליות לבתיהן, וכלה בקפיצה ותמרון על גבי מאווררי ענק. עם סיום השלב מקבל ספיירו טליסמאן בצורת גלגל שיניים מוזהב.

סאני ביץ'[עריכת קוד מקור | עריכה]

סאני ביץ', או חוף קיצי, כשמו, הוא עולם חולי המצוי על שפת הים. יושביו הם צבי ענק המותקפים בידי אויבים הקרויים "עובדי המים", מעין יצורים דמויי אדם הלבושים בחליפות צלילה משוריינות, ובידי פינגווינים חמושים באתי חפירה. הם מבקשים את עזרתו של ספיירו בהגנה על הצבים הקטנים שזה עתה בקעו, אותם מנסים עובדי המים לגנוב.

בכל אחד מהעולמות אליהם מגיע השחקן, מבקשות ממנו הדמויות לסייע להן בהבסת אויב משותף כלשהו. בין השלבים המפורסמים נמצא פרקטור הילס או הגבעות הסדוקות, אשר התפרסם בשל מנגינת חמת החלילים שבו. בתמונה נראה סאטיר שספיירו הציל מהתאבנות.

ישנן שלוש אבני חן ברחבי החוף, שתיים מהן מגיעות לידיו של ספיירו לאחר שהוא מונע מהצבים הקטנים לקפוץ לתוך קדרה רותחת בה מתבשל מרק, ואחת נוספת כאשר הוא מפוצץ את כל ארגזי המתכת המצויים בחוף, ומחלץ מהם את הצבים הקטנים שנכלאו בידי עובדי המים. עם סיום השלב מקבל ספיירו טליסמאן בצורת מדליון מוזהב המשובץ בצב עשוי ברקת.

אקווריה טאוורס[עריכת קוד מקור | עריכה]

אקווריה טאוורס או מגדלי המים הוא עולם תת-מימי המסתכם במעין מבנה משונה שמחציתו תחנת מחקר ומחציתו מערה. יושבי המקום הם סוסוני ים המבקשים מספיירו להצילם מעובדי המים, אותם אויבים שפגש קודם לכן בסאני ביץ', לאחר שסגרו את אספקת המים של התחנה. ספיירו נלחם בעובדים, בסרטנים ובכרישים-רובוטים, ובו זמנית מפעיל את כל המשאבות אשר מציפות את התחנה מחדש.

השגת שלושת אבני החן המצויות בעולם כרוכה בשתי מטלות מיוחדות עבור דמותו של האנטר הצ'יטה, המבקש מספיירו לעזור לו לביית את חתול הים שלו באמצעות רכיבה עליו דרך טבעות, וכן במשימת חילוץ עבור מלך סוסוני הים, פליפי, שילדיו נחטפו בידי עובדי המים ונכלאו בשישה מגדלים ברחבי התחנה. עם סיום השלב מקבל ספיירו טליסמאן בצורת קונכייה.

אושן ספידווי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אושן ספידווי או מרוץ האוקיינוס הוא עולם מרוצים המצוי בסביבת הים, בו נדרש ספיירו להשלים ארבע מטלות שונות לפני עצירתו של שעון העצר המופעל עם תחילת השלב. המשימות כוללות מעבר דרך שמונה טבעות ושמונה שערי חשמל, וכן שריפת שמונה סירות ושמונה מכוניות. עם סיום השלב תעניק מלכת הדגים אבן חן בודדת לספיירו.

גבעות הסתיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

גבעות הסתיו היא עיר הבית השנייה, המורכבת מטירה רחבה ומדשאותיה, המוקפות כולן בחומות ענק. ישנם עשרה שערי עולמות המצויים מחוץ לטירה ובתוכה, ועם השלמתם מגיע ספיירו לשלב הבוס בו הוא מתמודד מול גולפ, המפלץ השני של ריפטו.

סקלוס באדלנדס[עריכת קוד מקור | עריכה]

סקלוס באדלנדס הוא עולם מדברי וצחיח, עתיר באגמי לבה רותחים ובשלדי דינוזאורים. תושביו הם אנשי מערות, המותקפים יום וליל בידי שלל מפלצות, ביניהן מכשפי אש, לטאות ענק, וקרפדות. ישנן שלוש אבני חן ברחבי העולם, כאשר שתיים מהן מגיעות לידיו של ספיירו לאחר שהוא מסייע לאחד מאנשי המערות בסילוק הלטאות שזה עתה בקעו בכפרו. אבן החן השלישית נמסרת לספיירו לאחר שהוא אוסף את כל עצמותיו של איש מערות מנוח, ומשיב אותן לחברו. עם סיום השלב מקבל ספיירו טליסמאן בצורת עצם מוזהבת.

קריסטל גלסייר[עריכת קוד מקור | עריכה]

קריסטל גלסייר או קרחון הקריסטלים הוא עולם הררי, קפוא, ומושלג, המאוכלס באסקימואים הנרדפים בידי מכשפי קרח וארנבים מקורננים. שתי אבני החן המצויות בעולם נמסרות לספיירו מידי השמאנים של שבטי המקומיים. אחת מהן כרוכה בלחימה ביצורים דמויי עכביש המכונים דרקלטים, המסתתרים בנקיקים שבין הקרחונים, והשנייה ניתנת לספיירו לאחר שהוא מוצא את ג'ורג', נמר השלג של אחד השמאנים. עם סיום השלב מקבל ספיירו טליסמאן בצורת קרחון דמוי קריסטל.

בריז הארבור[עריכת קוד מקור | עריכה]

בריז הארבור היא עיר נמל לילית המשמשת כתחנת עגינה עבור ספינות מעופפות. יושבי העיר הם ציפורי ענק, הנמצאים במלחמה מתמדת עם אויביהם המושבעים, הלרוות, המכבות את דודי החימום שלהן. שתי אבני החן המצויות בנמל נמסרות לספיירו דרך שתי משימות, האחת כרוכה בסילוק מוקשים מעופפים שהלרוות טמנו ברחבי המקום, והשנייה היא מעין מרוץ רכיבה על עגלת מסילות ואיסוף כל גלגלי השיניים שהציפורים איבדו. עם סיום השלב מקבל ספיירו טליסמאן בצורת עוגן מוזהב.

זפיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

זפיר או צפריר הוא עולם מלא בשדות ירוקים, ביתן של הלרוות, בהן נתקל ספיירו בשלב הקודם, בריז הארבור, רק שהפעם הן אלו שמבקשות את הגנתו מפני ציפורי הענק, אשר מרחפות מעליהם ומטילות פצצות.

שתיים מתוך ארבעת אבני החן המצויות בשלב נמסרות לספיירו לאחר שהוא עוזר לאחת הלרוות למצוא את חיית המחמד שלה, מעין שילוב בין פיל לג'ירף. אבן נוספת ניתנת לו מידי הפרופסור, המבקש ממנו לסייע לו בניסוי לבחינת זרעי הצמח המיוחדים שפיתח. האבן האחרונה נמצאת בידיה של לרווה נוספת, רומיאו, המחפש אחר אהובתו, יוליה. עם סיום השלב מקבל ספיירו טליסמאן בצורת מוקש עשוי אודם.

סקורץ'[עריכת קוד מקור | עריכה]

סקורץ' הוא עולם מדברי וחמים בעל מאפיינים מזרח תיכוניים. עלילתו סובבת שני ילדים, הנדל וגרטה, שדרכיהם אבדו בתוך ארמון מצרי, וספיירו מתבקש לעזור להם למצוא אחד את השנייה. לאחר שהוא מפלס את דרכו ונלחם בגמלים ובחובשי-טורבנים שונים, משיג ספיירו שתי אבני חן, אחת מידיו של הנדל, המבקש ממנו להרים את כל דגלי הטירה למעלה התורן, והשנייה מידיו של האנטר, אשר זקוק לשותף שיסייע לו לאסוף את כל הקופים המסתתרים על עצי הדקל. עם סיום השלב מקבל ספיירו טליסמאן בצורת חרפושית משובצת זהב וברקת.

פרקטור הילס[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרקטור הילס או גבעות סדוקות הוא עולם אפלולי וסוריאליסטי, מעין שטח מרעה גדול במיוחד, המצוי תחת לילה נצחי. יושביו הם סאטירים ונשות-תיש. עם הגעתו למקום, מגלה ספיירו כי ענקי אבן הקרויים "מעצבי אדמה" הטילו כישוף על כל הסאטירים והפכו אותם לפסלים. בכדי לסיים את השלב, הוא נדרש לנפץ אותם בכדי שהסאטירים יוכלו לצאת החוצה ולנגן בחמות החלילים שלהם, כך שצלילי מנגינתם ישברו את מחסום האבן החוסם את הדרך למקדש המרכזי.

ישנן שלוש אבני חן בעולם. אחת מהן נמסרת לספיירו מידיו של סאטיר, המבקש ממנו לעזור לו לנפץ את דלת הכלוב בו כלואה חברתו, כריסטה. האבן השנייה ניתנת לו מידיו של האלכימאי, הזקוק לשומר שיגן עליו מפני ענקי האבן בדרכו להאנטר. עם הגעתם ליעדם, מציע האנטר לספיירו אבן נוספת, בתמורה לכך שיעזור לו להרוג את כל הענקים הנותרים. עם סיום השלב מקבל ספיירו טליסמאן בצורת חליל עשוי ארד.

מאגמה קון[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאגמה קון הוא עולם געשי ועתיר לבה המאוכלס בסאטירים. עם הגעתו למקום מגלה ספיירו כי מעצבי האדמה, אותם ענקי סלע שפגש קודם לכן בפרקטור הילס, עוררו את הר הגעש הרגיש המצוי במרכז עולמם, וכל המקום ויושביו נמצאים כעת בסכנת חיים מידית. בכדי לסיים את השלב, נדרש ספיירו להרוג את כל הענקים ולסגור את המכסה מעל ההר.

שתיים מאבני החן המצויות בעולם נמסרות לספיירו מידיו של האנטר, המסתתר בלוע הר הגעש, אשר בדרך לא מוסברת קפא והפך למערה עשוית קרח. האנטר מציב בפני ספיירו שני אתגרים הכרוכים בתחרות איסוף קריסטלים הבוקעים מתוך הקרח הגעשי. האבן השלישית נמסרת אליו מידי אחד הסאטירים, המבקש ממנו להרוג את כל מפלצות הלבה, אשר גנבו את כובעי המסיבה שלו ושל חבריו. עם סיום השלב מקבל ספיירו טליסמאן בצורת פסלון של הר געש משובץ באבני אודם.

שיידי אואזיס[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיידי אואזיס הוא עולם מזרח תיכוני נוסף המצוי בתוך טירה ערבית ענקית. יושביו הם היפופוטמים המאוימים בידי ג'יניות וחובשי טורבנים שונים. בכדי לסיים את השלב נדרש ספיירו לעזור להיפופוטמים להביס את אויביהם, ובנוסף להפיל עבורם את הפירות המצויים על העצים הגבוהים, אליהם הם אינם מצליחים להגיע. עם אכילת הפירות מקבלים ההיפופוטמים כוחות-על העוזרים להם לפרוץ את דלתות הטירה הנעולות ולהוביל את ספיירו אל שער היציאה.

שתי אבני החן המצויות בארמון נמסרות לספיירו מידי ההיפופוטמים, אחת מהן עבור הריגת שלושה גנבים המסתובבים לאורך מסדרונות היכלי המלוכה, והשנייה בתמורה לניפוץ האבנים בהן נכלאו כמה מהם, בטרם ישקעו לתוך אגם הלבה. עם סיום השלב מקבל ספיירו טליסמאן בצורת מנורת שמן.

מטרו ספידווי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטרו ספידווי הוא עולם מרוצים עירוני בו נדרש ספיירו להשלים ארבע מטלות שונות לפני עצירתו של שעון העצר המופעל עם תחילת השלב. המשימות כוללות הריגת שמונה יונים, ניבתנים, וקופצי באנג'י, וכן מעבר בין שמונה שערים חשמליים. כמו כן ישנה משימה נסתרת הניתנת לספיירו מידי ראש העיר, המבקש ממנו ומהאנטר להשיב את כל שקי היהלומים שנגנבו בידי החתולים, בתמורה לאבן חן בודדת.

אייסי ספידווי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אייסי ספידווי הוא עולם מרוצים ארקטי בו נדרש ספיירו להשלים ארבע מטלות שונות לפני עצירתו של שעון העצר המופעל עם תחילת השלב. המשימות כוללות הריגת שמונה מחליקי קרח, רחפני שלג ונחשי ים, וכן מעבר בין שמונה קשתות קרח. ישנה משימה נסתרת בשלב הניתנת לספיירו מידי האנטר, המאתגר אותו לעבור בין חמישים טבעות אוויריות כאשר הוא רתום למצנח רחיפה.

טונדרת החורף[עריכת קוד מקור | עריכה]

טונדרת החורף היא עיר בית הררית ומושלגת המצויה בלילה נצחי. בעיר ישנה טירה קטנה בעלת גרם מדרגות ארוך, בנוסף לשער גדול במיוחד או "סופרפורטל", המוביל, עם השלמת כל המשימות, לחופי הדרקון. מחוץ לטירה ישנן שתי מערות ומפל מים נסתר. ישנם חמישה שערי עולמות ברחבי העיר, אולם בשונה מערי הבית הקודמות, עם סיומם מקבל ספיירו אבני חן במקום טליסמאנים.

עם השלמת כל העולמות מגיע ספיירו בכדי להילחם בריפטו, הבוס האחרון, בזירה המיוחדת שלו. הקרב מתחלק לשלושה שלבים, כאשר בראשון נלחם ריפטו בגפו. עם הבסתו הוא מזמן מעין רובוט שנבנה בצלמו של גולפ, וממשיך להילחם בספיירו. בשלב השלישי, הופך ריפטו אבן חן מוזהבת לציפור ענקית ונמלט לאוויר, בעודו יורה כדורי אש על ספיירו, המרחף אחריו.

מיסטיק מארש[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיסטיק מארש הוא עולם ביצתי וערפילי המכיל אלמנטים אוסטרליים ואסיאתיים. יושביו, מכשפי המים, מבקשים את עזרתו של ספיירו בהחייאת המעיין הקסום שלהם, המפיח חיים בכל עורקי עולמם. השלב מכיל אויבים משונים במקצת, החל בפילים בעלי קונכיות של שבלולים וכלה בדגים נפוחיתיים.

אחת מתוך שלושת אבני החן המצויות בשלב נמסרת לספיירו עם החייאת המעיין. אבן נוספת ניתנת לו מידיו של בזיל, מגלה ארצות שרכבו שבק חיים במורד הדרך, המבקש את עזרתו בהשבת המצתים שלו, אשר נגנבו בידי קנגורו. האבן השלישית נמצאת בידיו של הפרופסור, המבקש מספיירו למצוא את עיפרונו האבוד.

קלאוד טמפלס[עריכת קוד מקור | עריכה]

קלאוד טמפלס הוא עולם הררי ועתיר מקדשים המאוכלס בידי מכשפים, הנמצאים במלחמה מתמדת זה עם זה, ומבקשים את עזרתו של ספיירו בהשבת הסדר לעולמם. שלושת אבני החן המצויות בשלב נמסרות לספיירו לאחר שהוא מביס את כל המכשפים, מצלצל בשלושה פעמונים בעזרת כוח קיפאון מיוחד, ומצליח לעקוב אחר נער הסובל מפיגור שכלי למקום מחבואו הסודי.

רובוטיקה פארמס[עריכת קוד מקור | עריכה]

רובוטיקה פארמס היא חווה עתידנית המנוהלת בידי חוואים-רובוטים, הזועקים לעזרתו של ספיירו על מנת שיציל אותם מנחיל חרקי הברזל שהשתלט על עולמם. ספיירו נאלץ להילחם בחגבים, דבורים וחיפושיות, כולם רובוטיים, בדרכו להדלקת המנורה הענקית המפיחה חיים בחווה. אחת משלושת אבני החן המצויות בשלב נמסרת לספיירו עם הדלקת המנורה, אחת נוספת בתמורה להדברת החרקים המציקים לאחד החקלאים, והשלישית עבור ריסוק כל הדלועיים באמצעות כוח התנגשות מיוחד.

מטרופוליס[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטרופוליס היא עיר עתידנית המיושבת בידי רובוטים הקרויים דרואידים. ארבעת אבני החן המצויות בשלב נמסרות לספיירו בתמורה להריגת האויבים, והוא נאלץ להילחם בפרות חלל, בחזירים מתאבדים ובחלליות מרחפות. כמו כן ישנה משימת בוס הכרוכה בהריגת שור ענקי שהשתלט על נשקיית הרובוטים.

קניון ספידווי[עריכת קוד מקור | עריכה]

קניון ספידווי הוא עולם מרוצים וולקני המתרחש בין נקיקים צרים, בו נדרש ספיירו להשלים ארבע מטלות שונות לפני עצירתו של שעון העצר המופעל עם תחילת השלב. המשימות כוללות הריגת שמונה עיטים ואילים, התנגשות בשמונה מכוניות, ומעבר בין שמונה טבעות אוויריות. אבן החן הבודדת המצויה בעולם ניתנת לספיירו מידיו של האנטר, לאחר שהוא עוזר לו לבחון את המטוס שבנה באמצעות ירי על בלונים.

חופי הדרקון[עריכת קוד מקור | עריכה]

חופי הדרקון הם מקום נופש, אליו ניסו ספיירו וספארקס להגיע, לפני שזומנו בעל כורחם לאוולאר, בידי הפרופסור וחבריו. לאחר הבסתו של ריפטו נפתח השער המיוחד בטונדרת החורף המוביל אל החופים, בהם נמצא פארק שעשועים מיוחד המכיל מספר משחקים. אם השחקן השלים את כל המשימות, קרי אסף עשרת אלפים יהלומים ושישים וארבע אבני חן, הוא מורשה להיכנס לחדר בו נמצא כוח על המשפר את הלהבה של ספיירו.

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק הוא המשכון לספיירו הדרקון, והשני בסדרת ספיירו (אנ'). תחילה נקרא "ספיירו הדרקון 2" בטרם שונה שמו, על בסיס אלמנטים עלילתיים, ל"זעמו של ריפטו". דמותו של ספיירו דובבה בידי טום קני, אשר החליף את קודמו, קרלוס אלזראקי (אנ'), מהמשחק הקודם. דמויות נוספות דובבו בידי גרג ברגר (אנ'), מליסה דיסני (אנ'), מילטון ג'יימס (אנ'), מרסלו טוברט (אנ'), ומרי לינדה פיליפס.

העבודה על המשחק הוכרזה לראשונה בועדת העסקים והמדיה בלוס אנג'לס, קליפורניה, ב-1999, והוא יצא לאור לראשונה באמריקה הצפונית, ב-2 בנובמבר אותה שנה[1][2]. אחראית הפיתוח של חברת סוני קומפיוטר אנטרטיינמנט אמרה כי ”ספיירו 2 הוא לא סתם עוד המשכון. השחקנים יתפתו לשקוע בעולמו בזכות האטרקציות הטמונות בו, והם יחוו משחקיות מאתגרת וכיפית יותר ממה שהם חוו אי פעם”[1].

פסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסקול המשחק הולחן בידי סטיוארט קופלנד והונדס בידי ג'ף סייץ[3].

"ספיירו 2: זעמו של ריפטו!"
מס' שםכותב(ים) משך
1. מסך פתיחה \ גלימר סטיוארט קופלנד 03:23
2. יער הקיץ סטיוארט קופלנד 02:33
3. איידול ספרינגס \ פרקטור הילס סטיוארט קופלנד 03:36
4. ריקוד הגשם של נערות ההולה סטיוארט קופלנד 00:18
5. קולוסוס סטיוארט קופלנד 03:40
6. משחק הוקי סטיוארט קופלנד 02:00
7. הוריקוס סטיוארט קופלנד 03:11
8. אקווריה טאוורס סטיוארט קופלנד 02:44
9. סאני ביץ' סטיוארט קופלנד 02:43
10. אושן ספידווי סטיוארט קופלנד 02:07
11. הצינוק של קראש סטיוארט קופלנד 02:05
12. גבעות הסתיו סטיוארט קופלנד 02:33
13. סקלוס באדלנדס סטיוארט קופלנד 02:24
14. מתקפת לטאות הלבה חלק א' סטיוארט קופלנד 00:34
15. מתקפת לטאות הלבה חלק ב' סטיוארט קופלנד 00:46
16. ריקוד העצמות סטיוארט קופלנד 00:25
17. קריסטל גלסייר סטיוארט קופלנד 03:25
18. בריז הארבור סטיוארט קופלנד 03:11
19. צרות בעגלה סטיוארט קופלנד 02:54
20. זפיר סטיוארט קופלנד 03:46
21. מטרו ספידווי סטיוארט קופלנד 02:29
22. סקורץ' סטיוארט קופלנד 03:24
23. שיידי אואזיס סטיוארט קופלנד 03:57
24. מאגמה קון סטיוארט קופלנד 03:29
25. אתגר קריסטל הפופקורן סטיוארט קופלנד 01:17
26. מנגינת חמת החלילים (NTSC) סטיוארט קופלנד 00:10
27. מנגינת חמת החלילים (PAL) סטיוארט קופלנד 00:12
28. אייסי ספידווי סטיוארט קופלנד 02:19
29. המצפה של גולפ סטיוארט קופלנד 02:47
30. טונדרת החורף סטיוארט קופלנד 02:33
31. מיסטיק מארש סטיוארט קופלנד 03:47
32. קלאוד טמפלס סטיוארט קופלנד 03:08
33. מנגינתו של סוכן אפס סטיוארט קופלנד 01:59
34. קניון ספידווי סטיוארט קופלנד 02:56
35. רובוטיקה פארמס סטיוארט קופלנד 03:45
36. מטרופוליס סטיוארט קופלנד 03:37
37. הזירה של ריפטו (NTSC) סטיוארט קופלנד 02:13
38. הזירה של ריפטו (PAL) סטיוארט קופלנד 02:12
39. חופי הדרקון סטיוארט קופלנד 03:49
40. קרדיטים סטיוארט קופלנד 04:08
41. הוריקוס (חלופי) סטיוארט קופלנד 01:20
42. סאני ביץ' (חלופי א') סטיוארט קופלנד 02:44
43. סאני ביץ' (חלופי ב') סטיוארט קופלנד 00:33
44. סאני ביץ' (חלופי ג') סטיוארט קופלנד 00:33
45. סקלוס באדלנדס (חלופי) סטיוארט קופלנד 02:26
46. קריסטל גלסייר (חלופי) סטיוארט קופלנד 01:19
47. אייסי ספידווי (חלופי) סטיוארט קופלנד 02:09
48. יער הקיץ (חלופי) סטיוארט קופלנד 02:33
49. גבעות הסתיו (חלופי) סטיוארט קופלנד 02:33
50. טונדרת החורף (חלופי) סטיוארט קופלנד 02:33
משך כולל:
01:59:22

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק זכה לביקורות חיוביות, וקיבל ציון של שמונים ושבעה אחוזים באתר גיימראנקינגס (אנ')[4]. כריס קריימר ממגזין משחקי הווידאו הדור הבא (אנ') תיאר אותו כ”מהכותרת הוא נשמע כמו משחק של ילדים קטנים, אבל יש בו יותר בשר ממה שנראה לעין, והגרפיקה החמודה אולי תגרום לחברה שלך להפסיק להימרח על הפוקימונים המחורבנים האלו”[5].

במגזין גיימפרו (אנ') נכתב על המשחק ”אם פשוט אהבתם את ספיירו הראשון, או שאתם סקרנים מאוד לגבי השני, אתם לא יכולים לטעות עם ספיירו 2: זעמו של ריפטו. ברגע שמתגברים על החיצוניות החמודה, מתגלה פלטפורמה מדהימה של אקשן והרפתקאות עם הסחורה הדרושה בכדי להפוך את עולם המשחקים למוצלח שוב”[6].

ביפן שוחרר המשחק תחת השם ”ספיירו אקס ספארקס: סיורי הטונדמו” ב-16 במרץ 2000. מגזין משחקי הווידאו היפני פמיטסו (אנ') העניק לו ציון חיובי של שלושים מתוך ארבעים.

המשחק זכה בפרס המכירות המוזהב של איגוד חומרת הבידור והפנאי (אנ')[7], המצביע על כך שמכר לפחות כמאתיים אלף יחידות בממלכה המאוחדת בלבד[8]. נכון ל-30 ביוני 2007, מכר המשחק יותר מ-3.4 מיליון יחידות ברחבי העולם[9]. כמו כן זכה בפרס הבימוי האמנותי והאנימציה המרהיבה ביותר בקטגוריית המשחק המשפחתי בטקס ההישגים האינטראקטיביים השלישי (אנ') של האקדמיה לאמנויות ולמדעים אינטראקטיבים[10][11].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 "ספיירו 2: זעמו של ריפטו", איי. ג'י. אן, 2 בספטמבר 1999; אורכב מהמקור ב-12 באוגוסט 2022.
  2. ^ "ספיירו 2 מגיע לחנויות היום", איי. ג'י. אן, 3 בנובמבר 1999; אורכב מהמקור ב-12 באוגוסט 2022.
  3. ^ "ספיירו 2: זעמו של ריפטו", איי. ג'י. אן, דאג פרי, 19 בנובמבר 1999; אורכב מהמקור ב-12 באוגוסט 2022.
  4. ^ "ספיירו 2: זעמו של ריפטו!", גיימראנקינגס; אורכב מהמקור ב-23 באפריל 2019.
  5. ^ "ספיירו 2: זעמו של ריפטו", הדור הבא, דצמבר 1999; אורכב מהמקור ב-11 בפברואר 2016.
  6. ^ "ספיירו 2, זעמו של ריפטו!", גיימפרו, דצמבר 1999; אורכב מהמקור ב-11 באוקטובר 2018.
  7. ^ "פרסי המכירות של איגוד חומרת הבידור והפנאי", איגוד חומרת הבידור והפנאי; אורכב מהמקור ב-19 במרץ 2009.
  8. ^ "איגוד חומרת הבידור והפנאי: ווי פיט ומריו קארט מגיעים למעמד היהלום בממלכה המאוחדת", גיים דבלופר, אריק קאוילי, 26 בנובמבר 2008; אורכב מהמקור ב-12 באוגוסט 2022.
  9. ^ "סדרת ספיירו הדרקון", לוס אנג'לס טיימס, 26 בנובמבר 2007; אורכב מהמקור ב-12 באוגוסט 2022.
  10. ^ "פרסי טקס ההישגים האינטראקטיביים השלישי", אקדמית האמנויות והמדעים האינטראקטיביים; אורכב מהמקור ב-11 באוקטובר 2000.
  11. ^ "פרסי טקס ההישגים האינטראקטיביים השלישי, פרס המלאכה", אקדמית האמנויות והמדעים האינטראקטיביים; אורכב מהמקור ב-3 בספטמבר 2000.